Hoe zit het als je een huurwoning krijgt, met het internet en tv enzo? is dat er dan nog of moet ik alles zelf aanvragen? Ik krijg voor het eerst een huis en heb dus echt geen flauw idee ( ik ben er ook nog niet geweest )
Als het geen particulier is moet je zelf alles regelen. Mocht het wel particulier zijn dan kan dat per woning/persoon verschillen
Het verschilt per woning wat je zelf moet regelen. Vaak zijn dit dingen die je zelf moet regelen, maar soms (vaak inderdaad bij particuliere verhuur) zitten zaken als gas, water en licht al in je huurovereenkomst. Ook bij sociale verhuur kan het zijn dat bepaalde dingen al in je huur zitten. Zo kan het bij een appartement zijn dat je blokverwarming afneemt en dat je daar dus al maandelijks voor betaalt. Ik zou dus vooraf goed navragen bij je mogelijke verhuurder wat allemaal al in de huurprijs zit en wat je zelf nog moet regelen. Dat is ook belangrijk bij het berekenen van je maandlasten.
Ligt er aan of je incl. of excl. huurt. Vaak huur je excl en moet je het zelf aan vragen maar in sommige gevallen is het incl en dan zit het erbij.
Over het algemeen wordt electriciteit, water en kabel niet afgesloten in de tijd dat een woning leeg staat, dus das kwestie van leverancier kiezen en jezelf aanmelden, maar als je de stekker erin stopt heb je dus stroom/tv. Als de vorige eigenaar digitale tv had weet ik niet zeker trouwens of de kabel dan nog werkt. Internet, evt in pakket met bellen en/of tv kun je het beste zo snel mogelijk aanvragen, als je weet dat het niet bij woning inzit en wanneer je sleutel krijgt. Duurt namelijk langgg na aanvragen voor ze een keer modem leveren en je ook eens signaal krijgt... Ga uit van eerste maand geen internet, valt het waarschijnlijk mee
Mocht het niet expliciet vermeld staan bij de gegevens kun je er vanuit gaan dat het excl is, je kunt het voor de zekerheid nog expliciet navragen bij de verhuurder. Het is wel de moeite om na te vragen wat de vorige huurder bijv aan verbruik had en of die een vergelijkbaar huishouden had, hier kun je vervolgens rekening mee houden als je iets afsluit. Het loont overigens doorgaans wel de moeite om even te 'shoppen' naar bijvoorbeeld een energieleverancier maar ook voor tv en internet kan het de moeite lonen. En een tip als er blokverwarming is laat de meterstanden opnemen bij acceptatie, zo kunnen ze aan het einde van het jaar niet bijvoorbeeld extreem stook gedrag van een vorige huurder op je verhalen. De 'kastjes' op de verwarming zijn doorgaans makkelijk uit te lezen. Maar het wordt niet standaard gedaan, bij mij werd wel de water,gas en elektra meter opgenomen maar dus niet de blokverwarming. Ondanks dat ik die weinig tot niet gebruikt heb kreeg ik wel een vette rekening het eerste jaar, terwijl ik over de jaren daarna zelfs geld terug kreeg met hetzelfde maandbedrag.