Wij zitten een beetje met een klein dilemma over het gebruiken van een naam. Wij willen graag ons meisje vernoemen naar mijn moeder. Nu is er van mijn moeders naam eigenlijk maar een mooie optie te maken en die naam vinden wij ook gaaf. Alleen dan nu het dilemma... Deze naam is de roepnaam van het dochtertje van mijn broer. Hun vonden het gewoon een mooie naam en hebben haar dus niet vernoemd naar mijn moeder. Wat vinden jullie.. is het gek om deze naam nu als doopnaam/vernoeming te gebruiken?? De schrijfwijze heeft dan trouwens wel 1 letter verschil haha
Als jullie er geen problemen mee hebben is het prima toch. Dat heb je gauw met vernoemen dat de naam vaker in de familie voor komt. De naam van mijn man4x) en broer(3x) komen ook erg vaak voor in de familie, zelf met de zelfde achternaam(dat is wel irritant)
Als roepnaam zou ik het sowieso niet doen. Als tweede naam liever ook niet, maar het zou nog wel gaan.
Dat is inderdaad wel zo. Alleen vind ik het juist dan lastig om deze naam als vernoeming te gebruiken, omdat hun het niet als vernoeming hebben gedaan..
Het ligt denk ik ook een beetje aan dw band die je met je broer hebt. Als jullie helenaal geen goede band hebben is het misschien ook niet prettig exact dezelfde naam als die van zijn dochter in die van jezelf te gebruiken. Mocht dit verder goed zitten zou ik het gewoon lekker doen!
Absoluut kan dat, vroeger werd in ieder gezin wel een kind naar overgrootvader en grootvader genoemd. Zo hebben wij verschillende Joep's in de familie. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo maar zeker voor een tweede naam vind ik dat het zeker kan
Zeker als 2e naam vind ik het wel kunnen . Gewoon doen! Toevallig - is de 2e naam van mijn dochter dezelfde naam als de voornaam van de dochter van mijn beste vriendin - alleen kende we elkaar toen nog niet . (heel anders - maar toch )
Erg moeilijk want ze word nou vernoemd naar jou moeder maar eigenlijk ook maar der nichtje, nichtje is het toch? En dan is de vraag wil je dat?
Inderdaad mijn nichtje ja. Pff blijft lastige keuze...nog maar goed over nadenken. Zelf heb ik er niet zo'n groot probleem mee, (enige is dat ik me zo'n na-aper voel)...superlief nichtje en toffe broer, dus geen vervelende dingen. Alleen wat vinden hun...haha Ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Misschien een optie om de echte naam van je moeder te geven als 2e naam? Dan is ze "echt" vernoemd en is het niet dezelfde naam als je nichtje. (Als ik het tenminste goed begrepen heb, het gaat om een andere naam dan je moeders naam, toch?)
Ja hoor, geen probleem. Het kindje van mijn zus is naar onze moeder en de dochter van mijn man en mij vernoemd. Ik zou het juist mooi vinden, als broer zijnde.