Mozes heb ik een hele bijbelse associatie mee en religie (welke dan ook) is niet zo mijn ding. Midas vind ik wat vrolijker klinken.
Ik ken een Mikas, misschien is dat nog wat? Antwoord op jouw topicvraag: Midas. Leuk, origineel, modern, vlot. Mozes, minder leuk, wat ouderwetser/ bijbels.
Midas doet mij denken aan de wolf uit de Donald Duck? Misschien iets om mee te nemen .. Mozes vind ik niet echt iets van deze tijd
Ik vind beide namen mooi (en zijn ook beide door mijn hoofd gegaan aangezien ik ook aan het nadenken ben over een naam). Midas vind ik leuker dan Mozes. De klank van Mozes vind ik mooi, maar de connotatie met de Bijbelse Mozes is toch net wat te sterk. Ook hou ik zelf meer van verwijzingen naar de Griekse en Romeinse oudheid dan naar de Bijbel.
Mozes vind ik ouderwets, Moos vind ik dan leuker. Midas zou ik zelf niet zo snel geven maar is een prima naam.
Bij Midas denk ik vooral aan de mythische hebberige koning met wie het volgens sommige vertellers niet goed afliep... niet direct een positieve associatie. Mozes is net zoiets als de naam Jezus, op de een of andere manier doen we dat hier gewoon niet al is niet helemaal uit te leggen waarom. Niet bijbelser dan veel andere namen, en toch te sterk of zo. (In andere talen weer wel, maar ik vond het toch altijd heel vreemd om "Dear Jesus" boven een mailtje aan een Spaanse collega te zetten)
om eerlijk te zijn vind ik ze beiden helemaal niks. Bij Midas denk ik aan de wolf van donald duck. Bij Mozes aan het babytje in het mandje (en de rest van het verhaal), ouderwets en te Bijbels naar mijn smaak.