Boos op de borst?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by jellie, Apr 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jellie

jellie Bekend lid

Sep 3, 2006
    554
    0
    16
    Hoi Ilse!

Ik heb een paar vraagjes..
    Ik heb een zoontje van ruim 7 weken. Hij is een erg gulzige drinker.
    Nu is het zo dat hij meestal na een minuut of 10 erg boos werd op de borst en ook na een minuut of 25 ( hij ligt dan aan de 2 de borst). Kan het zijn dat het in 1ste instantie niet meer snel genoeg gaat en dat hij later boos wordt omdat hij wel wil zuigen, maar dan zonder melk? Vandaag werd hij zelfs na een minuut of 5 al boos.. hij begint dan echt te trekken aan mijn tepel! Als ik hem dan aan de andere borst leg is het goed. (maakt niet uit met welke borst ik begin). Hij groeit goed en is ook tevreden. Moet ik hem na 5 minuten dan al aan de andere borst leggen? Heb ik nu wel gedaan want ben anders bang voor kloven.

Ook is het zo dat ik deze week ben begonnen met afkolven. Ik doe dit na een voeding maar krijg dan maar weinig melk. Vanmorgen ongeveer 20ml vanmiddag 10ml en net na de voeding echt een heel klein bodempje. ( kolf met de elektrische kolf van Medela). Kan het zijn dat hij gewoon heel snel de borst 'leeg' drinkt? Of is dit heel normaal?

Hoop dat je het allemaal een beetje snapt!

Groetjes!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jellie,

Ik snap je verhaal wel denk ik.
    Je schrijft dat je zoontje een gulzige drinker is.
    Heb jij een heel sterk toeschietreflex (stroomt het er hard uit als hij is gestart met drinken)

Als dat het geval is dan moet hij inderdaad hard drinken en slikken om bij te blijven.
    Vaak zijn kindjes van zijn leeftijd snel klaar met drinken. Ze kennen het kunstje van het drinken en kunnen in 7 minuten klaar zijn. Inderdaad wat jij beschrijft borsen zo goed als 'leeg".

Waarom kolf je na de voeding? Het klopt dat je niet veel meer kolft daarna. Rond deze tijd is jouw vraag en aanbod systeem perfect op elkaar afgestemd. Jij maakt niet meer dan dat hij nodig heeft. Ga je tussendoor kolven, tja dan zul je niet veel krijgen. Doe je het echter een paar dagen achter elkaar op hetzelfde moment, dan zal je lijf daarop reageren en extra melk gaan maken.

Als je TSR hard is kan je er voor kiezen een klein beetje voor de voeding te laten weglopen. Zolang dat de ergste stroom over is. Leg hem dan aan. Ik denk dat je dan merkt dat de voedingen rustiger verlopen. Hij kan dan iets langer over de voeding doen en beter zijn zuigbehoefte bevredigen.

Groetjes

Ilse

3. jellie

jellie Bekend lid

Sep 3, 2006
    554
    0
    16
    Bedankt voor je antwoord!

Ik kolfde na de voeding om een voorraadje op te bouwen voor volgende week, hij moet dan maandag voor het eerst een hele voeding via de fles krijgen. Heb vandaag tussen 2 voedingen in gekofd en kreeg toen 80ml.
    Stop het in de vriezer. Wil in maar een kleine hoeveelheid in de vriezer hebben.

Vandaag was hij wat rustiger tijdens het drinken..
    Maar in principe kan ik hem dus wel na een minuut of 7 aan de 2de borst leggen?
    Ik zei vandaag toevallig tegen mijn man dat het lijkt of hij geen toetje wil maar een voorgerecht ( dus 1ste borst kort en 2de borst langer in plaats van andersom).
    Als hij nou aan de 1ste borst maar een paar minuten zit en aan de 2de een stuk langer moet ik hem dan bij de volgende voeding wel de 2de borst als 1ste aanbieden? Ik gebruik om zijn zuigbehoefte ( want die heeft hij sterk) te bevredigen al een fopspeentje. Deze geef ik hem dus ook als hij aan mijn tepel trekt. Omdat hij hier dan vredig op sabbelt neem ik dus ook aan dat het om het zuigen gaat en niet om de voeding.

Hoe adviseer jij om een kleine voorraad melk te krijgen . Dus voordat hij een hele voeding per fles krijgt ( omdat je dan dus automatsch een hele voeding kolft). Niet na de voeding begrijp ik maar tussen 2 voedingen ( s'morgens?) in? En hoevaak per dag? Want stel dat ik het dus een paar dg achter elkaar doe dan wordt mijn melkproductie dus verhoogd begrijp ik. Heb ik dan meer kans dat ik ga "lekken"? Heb daar nu nml totaal geen last van.

Pfff wat een vragen weer he?

Groetjes Jellie

4. jellie

jellie Bekend lid

Sep 3, 2006
    554
    0
    16
    Oh ja.. ik denk wel dat ik een snelle TSR heb want als hij aangelgd is klokt de melk wel naar binnen! Ik heb zelf dus het idee dat meneertje dat juist fijn vindt want zodra het dus langzamer gaat wordt hij boos.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Als het aanleggen zo goed gaat, prima. Al shet harde TSR teveel is dan zou je de eerste stroom kunnen laten weglopen. De voedingen verlopen rustiger en hij kan langer zuigen. Ook komt hij aan de meer vette melk toe. Hoe leger de borst hoe vetter de melk.

Voorraadje opbouwen doe je prima. Tussen de voedingen in is een goed moment.
    Inderdaad, wanneer je dit regelmatig doet maak je meer melk aan. Je hoeft niet echt bang te zijn voor lekken.

Het aanleggen van het eerste voorraadje blijft altijd even prutsen tussen voedingen door.

Later kan je soms nog een late voeding met kolven in stand houden voor het bijhouden van de voorraad (wanneer hij in de avond wat eerder slaapt)

Succes
    Ilse

Share This Page