Lijnzaad?!?!? (en verse munt)

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Hellen1971, Apr 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik gaf hier op het forum aan, dat het dagelijks gebruik van een flinke eetlepel gebroken lijnzaad me erg helpt met obtipatieklachten. De fertiliteitsverleegkundige en de gynaecoloog weten dat ik het gebruik.

Nu reageert er hier iemand op het forum door het volgende te zeggen: lijnzaad wordt afgeraden in de zwangerschap, vanwege baarmoeder stimulerende werking.

Nu lees ik op internet heel tegenstrijdige dingen, de één zegt het is prima te gebruiken, de andere waarschuwt er inderdaad voor het niet te gebruiken tijdens je zwangerschap.

Ik gebruik het zeker al een week of 8 en maak me nu echt zorgen. Ik gebruik het nu dus niet totdat ik van iemand heb gehoord hoe het zit. Ik moet er niet aan denken dat er iets misgaat.

Maar stel dat ik het gebruik definitief moet staken...wat moet ik dán gebruiken tegen obstipatie? Ik doe verder alles al, maar mijn prikkelbare darm reageert gewoon nog net wat erger dan een gewone buik.

En nu ik toch bezig ben: ook over verse munt thee lees ik exact dezelfde tegenstrijdige adviezen. Mag dat wel..of niet?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

lijnzaad kan geen kwaad en is inderdaad behulpzaam tegen obstipatie. Munt kan ook geen kwaad. Ik kopieer van hetvoeingscenttrum:

Uit voorzorg is het aan te raden om niet te vaak of te veel (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nigelle (nieszaad), moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai te gebruiken. Dat geldt ook voor thee van deze kruiden. Bij het koken zijn de hoeveelheden zo klein dat normaal keukengebruik van deze kruiden wel toegestaan is.
    Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn efedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, borage (komkommerkruid), groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid.

Mirjam

Share This Page