vraagje over variatie in eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Woezel 25, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn dochter eet sinds we vast voedsel zijn gaan introduceren heel erg goed. Ze eet brood, fruit, groente, ze vind het allemaal lekker. Vooral hartig, daar is ze weg van. Ze is absoluut geen zoetekouw (tot grote spijt van opa's, oma's en tantes, die haar wel eens een lange vinger oid willen geven, of haar nichtje die een spekje met haar wil delen, dit hoeft ze allemaal niet, en dat vind ik natuurlijk helemaal niet erg:D) Maar nu zit ik een beetje met het beleg op brood. Ze eet graag brood met alleen boter, kinder-smeerkaas/worst maar daar blijft het een beetje bij. Appelstroop en jam hoeft ze niet. Vanochtend een plakje ham gedaan, dat ging wel maar het duurde werkelijk een uur (!) voordat het op was... Wat te doen? Of is het een kwestie van wennen aan nieuw beleg?

Ook met fruit gaat het nu iets minder goed. Een hele banaan eet ze zo op, een potje fruit ook (als ik ergens anders ben doe ik meestal een potje fruit) maar nu wil ze niks anders. Geen peer, druif, niks. pff, wil haar niet alleen maar banaan geven, ook een beetje variatie. Hebben jullie tips? Of is dit ook een kwestie van wennen aan andere smaakjes fruit? Kan het zijn dat haar smaak ineens veranderd en daardoor moeilijk ander fruit lust of wil?

Misschien is het een beetje een luxe probleem want ze eet echt heel goed maar wel wat zij wil...:)

Hoop op tips...;)

X

2. adi

adi Niet meer actief

Het is echt kwestie van wennen.

Op brood kun je veel doen: plakje kaas met boter, huttekase, pindakaas, geprakt fruit, jam enz.

Ik zou met alles zoveel mogelijk verschillende soorten aanbieden. En op sommige dagen gewoon geen banaan aanbieden of een potje fruit. Maak een soort fruitsalade en eet die samen op enz.
    Ze gaat nu namelijk wel richting de leeftijd dat kinderen eigenwijs worden en echt voorkeuren gaan ontwikkelen (rond 1,5jaar). Nu heb je nog wat tijd om haar toch om te krijgen om meer gevarieerd te eten

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gewoon fruit aan blijven bieden. Stoofpeer, mango?

En op brood mag je gewoon jonge kaas geven hoor. Of amandelpasta (te koop bij de biowinkel). Daar heb je ook nog Tartex, dat is vega-pate.

Mijn zoontje wil pas sinds een paar maanden zoetigheid! Vind dat best jammer eerlijk gezegd.

4. fafje

fafje Niet meer actief

avocado is hie rook altijd favoriet zowel als fruit/groente of beleg..hier een alles etertje...maar qua beleg alleen hartige voorkeur...hij vindt kipfilet lekker...en een gekookt eitje...maar dat gata meetsla apart op en daarna nog wat brood :p op zich kan je met ei ook nog varieren...(mits er geen allergieen oid zijn natuurlijk)
    en zo nu en dan een tosti! ook soms mix van kipfilet met kaas ofzo...of kaas tomaat etc ect

verder bood ik vanaf 11,5 mnd ongeveer elk soort fruit aan ( dus ook die vanaf 1 jaar werd geadviseerd) maar goed dat is een kwestie van aankijken hoe ze er op reageren...)

5. fafa

fafa Niet meer actief

Tartex... brrr! Dat is echt gruwelijk vies spul. Ik zou willen dat ze hier in Nederland ook verkopen wat ze duitsland bij de bio-winkels hebben: "aufstrich" (wat volgens mij gewoon "smeersel" betekent?) een groente-, groene kruiden- of paprikapureetje voor op brood. Heeft iemand die toevallig ooit in Nederland gevonden?

6. zogelukkig

Ja, haha, Tartex vind ik ook heel goor! Maar sommige mensen willen een smeersel en vinden het wel lekker.
    Ja, hier heb je bij de biowinkel wel een smeersel van aubergine met tomaat en olie oid. Soort sandwichspread, ook heel goor.:D

7. fafje

fafje Niet meer actief

ja ZG door jou heb ik het maar nooit geprobeerd haha

dan kan je beter zelf aubergine pasta make, zooo heerlijk! en super easy

8. zogelukkig

Noe maak je dat fafje?
    Ik vind aubergine altijd een beetje moeilijk, maar jij kan er goed mee overweg he?

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik haal bij de nw een potje spread met paprika op basis van zonnebloempitten, ik vind het lekker! Je hebt het ook in andere smaakjes.

10. fafje

fafje Niet meer actief

plakken aubergine, in olijfolie op niet te hoog vuur bakken...echt onwijs zacht laten bakken....je kan royaal zijn met olijfolie
    ( wel goe dopletten dat het niet droog bakt)

ik gebruik altijd 2 stuks, wnat er blijft vrij weinig over :p

eigenlijk is dit het hahaha...het wordt zooo zacht dat je de schil eraf kan halen...kan prakken...tenminste gewoon er een smeersel van maken, lekker zout, peper...en dat is het...ehct het is zooo heelrijk..

oh en verse knoflook pers ik erin als het dus nog gloeiend heet is...
    dan af laten koelen...

ik vin dhet koud het lekkerst!

eventueel wat citroen als je van een frisje houdt!

Mss zijn er wel ehcte recepten hier van, ikw eet het eigenlijk niet...heb dit van een iraans vriendinnetje, tenminste zij doet alleen zout!

11. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tjee, ik bedenk me dat ook gewoon niet he...:$ Maar wat een goed idee. Ik ga gewoon alles weer proberen. Onze meid krijgt vanaf het begin wel bijna alles vers maar het lijkt of ze ineens een andere smaak krijgt ofzo... Met name wat fruit betreft! Gewoon doorzetten met proberen dus...

Thanx voor de tips in ieder geval dames! Ik ga morgen meteen aan de slag...:D

X

12. adi

adi Niet meer actief

Ga eens naar een grotere Turkse supermarkt en probeer 'Ajvar' of 'Ljutenica'. Het laatste zou ik niet aan kinderen geven, is heel pittig, maar onwijs lekker. Ik lepel zo een hele pot leeg als het moet :D

Beide zijn Mediteraanse sauzen-pasta's op basis van gegrilde aubergine en rode puntpaprika. Wij eten dat bij veel gerechten, maar ook vaak op brood.

13. fafje

fafje Niet meer actief

ohjaa idd dat is echt lekker!!

14. zogelukkig

Lekker!:)

Dus je pureert de schil niet mee?

15. zogelukkig

Ja joh, bij de turk? Ik zal eens kijken, maar zelf maken lijkt me ook wel leuk! Is die rode puntpaprika ook scherp, wat zit daar doorheen?
    Zomers op de bbc, rooster ik rode puntpaprika's die ik bestreken heb met olijfolie met zeezout en knoflook!

16. adi

adi Niet meer actief

Is idd ook lekker! Mijn ouders nemen altijd hele zakken rode puntpaprika's mee van vakanties uit zuid-europa. Deze roosteren we dan op de bbq, halen de schil eraf, maken de paprika's schoon en vriezen ze dan zo in.
    heerlijk om in de winter salade mee te maken, of even op te bakken met knoflook en een beetje room!

Ajvar wordt gemaakt van:
    - gegrilde en ontvelde rode puntpaprika's
    - gegrilde en ontvelde aubergines (door het grillen krijgen deze ook lekkere scherpe smaak)
    - vervolgens deze heel klein snijden en ruim een uur stoven in zonnebloemolie, met veel knoflook, spaanse peper, ui, zout, azijn en klein beetje suiker. Sommige mensen voegen ook chillipoeder toe, maar dat overheerst te veel vind ik. Groene kruiden zelf naar smaak toevoegen.

17. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zo, krijg helemaal zin om te gaan koken door al die lekkere tips!:D

Gelukkig eet mevrouw dr avond eten wel prima. Wat zouden jullie trouwens doen, eerst een paar dagen het ene soort fruit en dan iets anders of elke dag wat anders?

X

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Elke dag wat anders proberen en ook kleine beetjes, wij maken vaak een soort salade, 3 of 4 stuks met zn 2en en dan lekker uit het bakje prikken met de vork. Mango, peer, meloen, framboos is ze ook gek op!

19. fafje

fafje Niet meer actief

nee gatsie :p

die rod epuntpaprika kan je idd ook zelf maken...of er door heen gooien...heerlijk!

20. fafa

fafa Niet meer actief

hmm, ja, ik dacht al... volgens mij houdt ZG toch ook van lekker eten? ;)

en @fafje: die auberginepuree klinkt ook heerlijk! Ga ik ook eens proberen, misschien dat ik zelfs vriendlief dan eens aan een veganistisch broodbelegje krijg (iets anders dan vlees, ei of kaas lust ie over het algemeen niet) :p

Deel Deze Pagina