Hallo, Ik maak me een beetje zorgen en hoop dat jullie me kunnen helpen! Vorig week is mijn dochter, ze is nu ruim 6 maanden, ziek geweest. Ze wilde in deze week weinig drinken en soms liet ze dan ook hele flessen staan. Ze was altijd een hele goede eter/drinker en had voeding voor hongerige babies en kreeg 4 x 210cc. met 7 schepjes. Deze flessen gingen schoon op. Nu is ze inmiddels weer beter, denken we, maar het drinken gaat nog steeds niet fantastisch. Ze laat per dag nog wat restjes staan en dit terwijl we juist de hoeveelheid van de flessen hebben verminderd. Vast voedsel vindt ze echter heerlijk... Op dit moment krijgt ze: 7.00 uur 1e fles 210cc 7 schepjes 9.30 uur hele vrucht 11.30 uur 2e fles 150cc 5 schepjes 15.30 uur 3e fles 150cc 5 schepjes 17.00 uur potje aardappels, groenten, vlees en ev. diksap 19.00 uur 4e fles 210cc 7 schepjes en 2 scheppen rijstebloem Ze laat van elke fles +/- 20cc staan. Is dit normaal, zou dit door de opvolgmelk komen? Moeten we misschien nog wat in het schema aanpassen. Krijgt ze zo genoeg vocht binnen. Ik vindt het heel vreemd dat ze van de een op de andere dag stukken minder drinkt...
Het kan door de opvolgmelk komen, vaak gaan kindjes dan vanzelf minder drinken, volgens mij mogen ze daar ook maar max. 800cc per dag van. Ik vind je schema er prima uitzien, maar je zou eventueel nog een fles kunnen afbouwen. Voorbeeld schema: 7.00u -> Fles 180/6 (of pap) 9.30u -> Fruithap 11.30u -> Fles 180/6 (of pap met vezels om te wennen aan brood) 15.00u -> Thee/Diksap + Liga/soepstengel/rijstwafel/broodkorst 17.00u -> Groentehap + evt. Diksap/water 19.00u -> Fles 180/6(rijstebloem) Maak je niet te veel zorgen, als je dochtertje verder levendig en vrolijk is, is er niks aan de hand.
Opvolgmelk vult zeker meer, dus daar kan het aan liggen. Maar als ze al een heel potje (ongeveer 200 gram) groente eet, kun je wel een fles laten vallen hoor. Ik zou ipv de fles van 15.30 iets van een broodkorst of wat fruit gaan geven!
Opvolgmelk bevat veel zetmeel waardoor het een voller gevoel geeft. Kinderen hebben dan per fles al snel 30-50cc minder nodig als met nummer 1 melk. Daarnaast eet je dochter ook al aardig wat naast de flessen, dus kun je rustig met kleinere flessen toe, of met een fles minder. Je zit nu op 24 schepjes per dag en dat is bij opvolgmelk het maximum.