Nee, er stond dat kdv het niet meer geven (dat is trouwens ook niet meer bij alle kinderdagverblijven). Tenminste.. of IK moet iets gemist hebben. Het is dezelfde richtlijn die voor zwangere geldt. Leverproducten bevatten veel vitamine A en daarvan moet je niet teveel binnen krijgen. Dus met mate. (maar uiteindelijk geldt dat voor alles )
Probleem is vaak dat zeker in het begin het vaak elke dag op het brood gedaan wordt. En dat is niet goed. Met mate houdt in dat je het 1 of 2, hooguit 3 keer per week geeft. Dingen op maat of met mate doen schijnt vaak lastig uit te leggen zijn. Om diezelfde reden is vorig jaar het vitamine D advies voor ALLE kinderen verdubbeld, terwijl die hogere dosering eigenlijk alleen maar nodig is voor bepaalde groepen. Maar blijkbaar is het lastig om aan verschillende mensen verschillende adviezen te geven en wordt er daarom een algemeen advies voor iedereen afgegeven.
Helemaal eens. Al denk ik niet dat het niet zozeer moeilijk is om verschillende mensen een verschillend advies te geven maar dat door sites als deze mensen de verschillende adviezen in twijfel gaan trekken. Waarom bij jou maar 5 druppels en bij mij 10? Waarom mag ik geen leverworst geven en jij wel? Tja, het is inderdaad lastig uitleggen wat 'met mate is'. Als je kijkt naar alcohol gebruik dan betekent dat bij ene: twee glazen per dag, de ander twee glazen per week en de ander twee glazen per maand of iets in die strekking. Het is vaak wel zo gemakkelijk om dan maar heel duidelijk te zijn. Dit herinnert me aan mijn tijd als leidinggevende. Ik heb toen spijkerbroeken verboden omdat ik geen zin had in de discussie 'wat is een nette spijkerbroek'. VOor iedereen is dat anders... en dus was het antwoord: GEEN spijkerbroeken!
Mijn ervaring is toch ook wel dat men het gemakkelijker vindt om een standaardadvies uit de muur te trekken i.p.v. naar moeder en kind te luisteren helaas.