Ik dacht 7 weken en 4 dagen. Gyn zegt 5 weken.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MICH18, 27 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    hallo dames..
    Ik dacht laat ik toch mer even een onderwerp plaatsen..
    Ik ben namelijk toch een beetje bang en hoop hier wat gerustelling te krijgen.
    Afgelopen donderdag ben ik naar de gyn geweest..
    Tijdens de echo.. zei hij van weet je zeker dat je 7 weken bent? ik zei ja.. Zei die nou dit is veel kleiner dan 7 weken... en kwam hij uit op 5 weken... nou ik was meteen bang..
    Wel was er een kloppend hartje te zien..
    Maar toch ik blijf ongerust... 2 weken geleden heb ik een positive clearblue gehad en daar stond op 2 a 3 weken.. dus 4 a 5 weken zou dat normaal zijn..
    Nu zei hij dat ik me niet ongerust moest maken... omdat we het hartje hebben zien kloppen.. en hij zei dat het vast kwam door de lange cyclussen die ik eerder had...

Heeft iemand zoiets nog gehad?
    En had evengoed daarna een gezond kindje?
    Of liep het uit op een miskraam?

zelf heb ik nog geen bloed verloren.. helemaal niks geks ook nog gehad..

liefs.

2. mrs B

mrs B Actief lid

5 jun 2010
    176
    3
    18
    Vrouw
    secretaresse
    Noord Brabant
    Het kan inderdaad met een langer cyclus te maken hebben, heb ik mijn vorige zwangerschap ook gehad. Kwam ik ook achter tijdens de echo, ineens anderhalve week korter dan ik had gedacht.
    Gebeurt volgens mij best vaak. Je hoeft niet ongerust te zijn, je mag alleen iets langer zwanger zijn dan je dacht:D.....
    Maar hoe kom jij dan aan 7 weken?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    5 weken is erg vroeg voor een kloppend hartje. Volgens de biologie-boeken begint het pas (primitief) te kloppen bij 5 en een halve week en dan is het nog maar de vraag of je het wel kunt zien (veel echo-apparaten zijn daar niet gevoelig genoeg voor). Dit geeft mij het gevoel dat je in ieder geval al verder bent dan die 5 weken.
    Wat wel kan is dat het vruchtje misschien kleiner is dan de gyn volgens zijn/haar 'standaard-kennis' verwacht.
    Daar zou ik me niet te druk om maken. Op jouw termijn is elke fractie 'verkeerd meten' (omdat je het over millimeters hebt) zo een week verschil in termijn.
    Dat het hartje klopt is een goed teken en reden om positief te denken! Net wat je gyn zei. Bij een kloppend hartje is de kans dat het alsnog misgaat gelijk een stuk kleiner.
    Tuurlijk kan het misgaan, maar die kans is er altijd.
    Probeer toch vertrouwen te hebben.
    Naar mijn mening heb je daar alle reden toe.

4. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wat mijn voorgangers ook zeggen: een kloppend hartje zien is positief! Maar bijna niet mogelijk met 5 weken zwangerschap. Dus dat zou betekenen dat je wel ietsjes verder zwanger bent. En misschien iets minder ver als dat jij denkt. Misschien ergens tussen de 6 en 7 weken? Je praat hier inderdaad over milimeters (ter vergelijking, ik had mijn 1e echo met 8w5d en was pas 22mm groot) dus dan is het goed mogelijk dat ook de gyn er een beetje naast zit.
    Maar neemt niet weg dat een kloppend hartje positief is! Dat verkleint de kans op een miskraam aanzienlijk. Hoewel het natuurlijk áltijd mis kan gaan, maar dat kan met 20weken ook nog. Dus probeer ervan te genieten, beïnvloeden kun je het niet!

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Kloppend hartje is idd een heel goed teken, en het kan best dat je korter zwanger bent dan je dacht óf dat de gyn er naast zat. Als je iets verder bent, kunnen ze 't beter meten en weet je wat beter waar je aan toe bent :)

6. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun jij aangeven wat de eerste dag van je laatste menstruatie was en wanneer je positief testte (welke datum)? En hoe lang je cyclus normaal gesproken is? Heb je toevallig ovulatietesten gebruikt of gevoeld wanneer de eisprong was? Dan kunnen we pas goed meerekenen.

Ik zou persoonlijk niet al te veel waarde hechten aan wat de clear blue heeft gezegd over hoe lang je zwanger was. HCG kan nogal fluctueren, bij de een stijgt het heel snel en bij de ander langzaam. Daarom is dat niet altijd helemaal betrouwbaar.

Ik heb dit zelf meegemaakt, 3 keer om precies te zijn. De keer dat het ruim 10 dagen scheelde met mijn eigen berekening had ik ook hartactie, maar ging het een week later toch mis (hartje gestopt, geen bloedverlies, ik ben toen gecuretteerd) Ik heb ook 2 keer gehad dat de groei zo'n 3 dagen achter liep. Daarvan ging het 1 keer mis, en 1 keer goed. De keer dat het mis ging bleek ik een partiele mola zwangerschap te hebben. Dan is de eicel door 2 zaadcellen bevrucht en heeft het dus teveel chromosomen (is niet levensvatbaar).

Op dit moment ben ik zelf zwanger. Ik ben vandaag 6w5d, volgens de echo gisteren pas 6w2d. Dat klopt dus ook niet. Wel hartactie. Ik ben net zo onzeker hier over als jij.

Conclusie: het kan alle kanten op. Misschien was je eisprong later dan je dacht, misschien is er een meetfout opgetreden (al vind ik dat met anderhalve week niet heel waarschijnlijk). Als je precies de dag van de ovulatie weet, kun je op Welcome to The Visible Embryo kijken hoeveel mm het kindje moet zijn na hoeveel dagen post ovulatie. Ik zat zelf gisteren op 32 dagen na ovulatie (ik weet het wel precies) en dan zou het vruchtje tussen de 5-7 mm moeten zijn. Het was 5 mm. Dus dat is niet heel dramatisch veel te klein. Overigens, als ik op basis van mijn laatste menstruatie zou rekenen, zou ik nu 7w1d zwanger zijn. Ik weet echter dat dat niet klopt, omdat mijn eisprong pas op dag 16 was. Als ik dat niet precies had geweten had de groeiachterstand bij mij dus nog groter geleken. Dat kan bij jou ook aan de hand zijn.

Sterkte. Wanneer mag je weer?

7. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hier ook ...gyn dacht 7 1/2 week op basis van 28 dagen cyclus.Maar mijne waren altijd 29 tot 34 dagen lang.

Bleek zelfs 5w3d ver te zijn dus dat ik 2 weken minder ver dan gyn dacht.
    Volgens gyn MK in gang.Ik vond van niet en maakte afsrpaak voor 3 weken later.Toen mooi beebje met hartje van 2cm groot en was toen 8w3d ver.Dus idd 2 weken later eisprong gehad blijkbaar.Dag 30 in cyclus dus.

En nu ben ik alweer bijna op de helft van mijn MK.

Ik had trouwens geen hartje.Helemaal niks in beeld zeg amar zelfs.alleen zwart vlekje met zwangerschapsring erin.Meer niet.

8. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hier dacht ik 9 weken te zijn (ook lange cyclus). Bij de echo bleek dat ik maar ergens tussen de 5 en de 6 weken was, en geen kloppend hartje te zien! 3 weken later mocht ik weer voor een echo, toen bleek dat ik weer een week verder was (vreemd). Voor mijn gevoel was ik toch echt 3 weken verder. Uiteindelijk is vorigjaar februari Dinand geboren. Weliswaar 3 weken te vroeg! Zou mijn berekening dan toch geklopt hebben of is het stom soevallig dat dit gebeurd is?

Anyway, ik zou je geen zorgen maken, zeker als je een kloppend hartje hebt zien kloppen.

9. Papa2011

Papa2011 Lid

12 jul 2011
    40
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Oldenzaal
    Mijn vrouw werd 2,5 week terug gezet, van 9w4d naar 7w1d. Bracht ook veel onzekerheid omdat we 100% zeker wisten welke dag het allemaal had plaatsgevonden;) Toen we 2,5 week later ook echt 2,5 week gegroeid waren was ik weer gerustgesteld, en verder is hij de hele zwangerschap precies volgens verwachting gegroeid.
    Natuurlijk kan er ook iets mis zijn, maar het is absoluut niet gek om terug gezet te worden, blijkbaar kan er in het begin ergens vertraging zijn waardoor alles iets later aan het groeien gaat. Inmiddels bijna 38 weken zwanger en zover we weten alles helemaal goed!
    En als de verloskundige een hartje ziet kloppen en aangeeft dat wat ze ziet past bij 5 weken, dan neem ik toch aan dat ze wel weet waar ze over praat:) Dus zeker positief blijven!

10. babs81

babs81 Bekend lid

9 aug 2011
    675
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier idem....
    kindje was afgelopen woensdag 6mm dus betekend dat ik net 6 weken was, wat niet klopt!!

want dan heb ik met 3 weken zwaar positief getest!!
    inmiddels al wel 2de dag vreselijke buikpijn/weeen gevoel!!

11. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Goedemiddag..
    Bedankt voor alle reacties.. ik moet zeggen dat dat me erg gerustgestelde...
    ik wacht het nu maar af... heb geen buikpijn of vreemde dingen..
    Mijn eisprong weet ik niet wanneer ik die heb gehad.. en had erg onregelmatige cyclussen! Dus hoop gewoon dat het goed is! En dat ik over 2 weken, wat weekjes vooruit word gezet!!

Liefs.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je antwoord op de gyns vraag of je zeker wist dat je 7 weken was, klopte dus gewoon niet ;) Je weet je eisprong niet, je hebt een onregelmatige cyclus, en dus is de kans nogal groot dat je korter zwanger bent dan je denkt.
    Daarbij: zelfs als je je eisprong weet, kun je korter zwanger zijn dan je denkt. Dat overkwam ons. Ik testte 33 dpo positief, 19 dagen overtijd, en bij de eerste echo, waar we 11 weken dachten te zijn, werden we 2,5 week teruggezet. Dat zou kloppen met de eerste positieve test.
    4,5 week later zouden we dus 13 weken zijn en hebben we een nieuwe termijnecho gehad, omdat ze bij de eerste echo niet zeker waren van de meting. We werden weer een week naar voren gezet, dus nu nog maar 1,5 week verschil met onze cyclusdatum. Die klopte achteraf helemaal met het moment dat ik menstruatiekrampen kreeg, wat de innesteling moet zijn geweest, die daarmee plaatsvond 12 dagen na mijn eisprong! Dat verkort dan vaak ook weer de duur van je zwangerschap.

Vooralsnog zou ik me niet te druk maken. Je hebt een kloppend hartje gezien, wat de kans ook wel weer relatief groot maakt dat je bij een volgende echo weer vooruit gezet wordt.... (want bij 5 weken al een kloppend hartje hebben, is erg vroeg!)
    Groeispurtjes en meetfouten kunnen nogal verschil maken....

13. raspberry

Ik denk stom toeval, want wij werden dus teruggezet en Thirza werd vervolgens ook nog eens 2 weken overtijd geboren.... Vanaf onze cyclusdatum was dat dus dik 3,5 week overtijd, (23-11 geboren, uitgerekende datum op basis van cyclus en eisprong was 31-10).
    Zeker omdat je ook een lange cyclus zegt te hebben, zal de echo geklopt hebben hoor! Die is betrouwbaarder dan rekenen op basis van je cyclus ;)

14. raspberry

Wat Fipo aangeeft klopt trouwens: CB meet op basis van gemiddelde waarden HCG en als jij gewoon veel hoger of lager zit, is dat ding totaal niet betrouwbaar.

Hier trouwens omgekeerde ervaring: bij Thirza dus 2,5 week (later 1,5 week) teruggezet en dat is een voldragen zwangerschap geworden.
    Vorige keer klopte alles en is het mis gegaan en deze keer maar 4 dagen teruggezet en nu is het weer mis. Het verschil in echo- en cyclusdatum wil dus niet perse zeggen dat het mis gaat. Zeker niet als je een onregelmatige cyclus hebt en je ei dus eigenlijk helemaal niet wist...

15. babs81

babs81 Bekend lid

9 aug 2011
    675
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey nog even 1 reactie want heb al eerder her reactie gegev

17-8 was onze kleine 3mm
    24-8 5mm kwam overeen met 5 / 6 weken terwijl ik verder was
    gisteren is het ineens zoooo gegroeit 1cm in 5 dagen