OOIT stond er in een ouders van nu een lijstje met ziekenhuizen die 24u per dag een anesthesist in huis hebben. Ook een internetlink waar dat lijstje stond. Weet iemand die toevallig?
Op www.kindenziekenhuis.nl kun je iets dergelijks vinden, ik weet niet of het dat lijstje is wat je bedoelt.
Ik zie dat tegenwoordig bijna alle ziekenhuis wel 24/7 een anesthesist in huis hebben. AMC en OLVG gelukkig ook Helaas zijn dat wel ziekenhuizen die zeer regelmatig gewoon geen plek hebben En ik wil niet naar het slotervaartziekenhuis! Edit: zie nu dat dat niet zo is. Er blijken veel meer ziekenhuizen te zijn dan ik had verwacht
Is het vanaf 1 juni niet zo dat je overal 24/7 zou moeten kunnen bevallen met verdoving? Gelukkig is dat in ons ziekenhuis sowieso, ga naar hetzelfde als mijn zus en die heeft 5 jaar geleden om die reden dit ziekenhuis gekozen 8)
Oh my god.....bij het ziekenhuis hier in de buurt staat: Epidurale pijnstilling altijd mogelijk? Nee - alleen bij hoge uitzondering Gelukkig wil ik thuis bevallen, maar stel dat het niet wil en ik moet naar het ziekenhuis, dan wil ik pijnstilling. En het volgende ziekenhuis waar ze het wel 24/7 hebben is 40km verderop
het lijstje klopt voor geen meter als je het mij vraagt. Het is zeker geen garantie dat je ook een prik kan krijgen. Bv Amc amsterdam, er staat wel dat er een anestesist is maar ik weet uit ervaring dat je hem niet zomaar krijgt. OOk alkmaar staat erbij, en dan staat er alleen op verzoek gyn. dus als je daar met je verloskundige bent en zonder gyn, krijg je hem ook niet. als jullie graag een ruggeprik willen zou ik dat zeker heel duidelijk van te voren af spreken om teleurstelling te voorkomen
Ja maar DIT is dus veranderd als het goed is. Artsen en vk moeten gehoor geven aan de wensen van de vrouw als zij om pijnstilling vraagt, mits het verantwoord is. Soms ben je te laat voor bijv. een ruggenprik omdat de bevalling al te ver gevorderd is. In principe als er 24/7 staat moet je er altijd 1 kunnen krijgen, zolang er geen spoedgevallen voor gaan en je dus niet te ver gevorderd bent (of er een andere medische reden is). Overigens is die verplichting dat iedere ziekenhuis het moet aanbieden er nog niet. Daar zijn ze wel naar aan het kijken. Sowieso wordt het hele Nederlandse systeem doorgelicht omdat het sterftecijfer in Nederland te hoog is in vergelijking met andere landen. Ik vind ook dat we een raar systeem hebben.
Ooit bedacht dat de anesthesioloog ook wel eens "wat beters te doen"kan hebben, vaak hebben ze in kleinere ziekenhuizen ook de IC onder hun hoede en ook daar komen doodzieke mensen binnen die met spoed geopereerd moeten worden. Jammer maar helaas gaat levensredend werk boven de pijnstilling bij een bevalling. Verder zijn er ook een aantal ziekenhuizen die inmiddels ook alternatieve vormen van pijnstilling aanbieden (met een "on-demand"pompje via het infuus) Maar zoals eerder ook al gezegd de indicatie wordt niet alleen door de bevallende bepaald, maar mede door stadium van de bevalling, evt contraindicaties, gynaecoloog en anesthesioloog. Trouwens vaak als ze 'savonds of in het weekend toch in huis zijn voor andere zaken is het vaak ook geen probleem, alleen zijn er nog altijd ziekenhuizen waar ze er niet speciaal voor komen (ivm mgl complicaties zouden ze ook al die tijd in huis moeten zijn tot het klaar is) Zorg in ieder geval dat je weet wat je opties zijn zou ik zeggen!
het was toen op de tv maar het moet toch nog goedgekeurd worden, dat is volgens mij nog niet gebeurd. Het lijstje is al heel lang ongewijzigd gebleven dus ook niet echt up to date. ik wil alleen maar aangeven dat als je het echt zeker wilt weten dat je het van te voren moet regelen
Er valt van te voren niets te regelen! Als je ziekenhuis geen 24/7 service heeft heb je gewoon pech! Het is niet zo dat je de anesthesioloog kan verplichten buiten de tijden die ze overeen zijn gekomen, daarnaast kan er dan nog altijd een reden zijn waarom ervan wordt afgezien of uitgesteld....
Gister heb ik mijn vk gesproken over dit onderwerp. Zij zei nog wel dat als er staat " 7x24 alleen op verzoek van gynacoloog" dit in de praktijk inhoud dat er alleen gebeld wordt in geval van keizersnee, of zeer uitzonderlijke gevallen. Dus een beetje misleidend, lijkt mij...
Een kennis van mij die wilde persé verdoving bij haar bevalling in een ziekenhuis die dat niet 24/7 deed. Ze is hier over in gesprek gegaan voor de bevalling en uiteindelijk hebben ze haar ingeleid met een ruggeprik. Dus als je echt wilt kan het wel...
net als wat hier later geschreven wordt is het lijstje misleidend. Niet leuk voor de meiden die zwanger zijn en van dit lijstje uitgaan, vandaar mijn tip, zoek een ziekenhuis of een gyn waar je zeker weet dat het kan. Het valt best te regelen maar dat moet je dan van te voren doen, en dan in een ziekenhuis waar het kan en dan moet je ook nog in de buurt wonen misschien dus ja of het ook lukt. allemaal succes! ps in "mijn" zh kan het wel en hoef ik het niet van te voren te zeggen maar ik twijfel of ik het ook wil zie vorige berichten
Volgende keer als ik bij mijn VK ben ga ik het hier ook over hebben, wil zowiezo in het ziekenhuis bevallen. Ik wil graag een ruggeprik als ik het niet meer volhou... Weet wel dat het ziekenhuis waar mijn VK mee samenwerkt alleen tijdens kantooruren pijnstilling heeft in de vorm van een ruggeprik en dan volgens mij alleen nog als je onder begeleiding van een gyn bevalt. Vind het zo raar dat de dames/heren medici niet begrijpen dat het IDEE van een beschikbare ruggeprik al zoveel rust geeft... Ik heb hier namelijk al sinds het begin (wat zeg ik: al voor mijn zwangerschap) de zenuwen van...
Gelukkig is er nog meer aan pijnstilling mogelijk dan alleen de ruggenprik, maar omdat dit allemaal onder opiaten valt en je kleine er dus ook wat van mee krijgt wordt dit i.p. niet gedaan zonder de gyn.. Ze laten je als het niet wil echt niet creperen hoor, als jij je door de pijn niet kan ontspannen vordert je ontsluiting namelijk ook niet en moet er wel iets gedaan worden...