Groep 2, zoontje te speels/vermijdt moeilijke werkjes; uitnodiging gesprek

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 13 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Ons zoontje zit in groep 2. Hij wordt in maart 6 jaar. Nu werd ik vanmiddag door de juf erop aangesproken dat het momenteel niet zo lekker met hem gaat op school. Omdat het rapport gesprek pas over een maand is wilt ze dit vervroegen naar volgende week.

In het kort kwam het erop neer dat onze zoon te "speels" is en de moeilijke werkjes (liever) laat liggen. Verder zei ze ook dat ze vorige week uit boekjes moesten werken en dat ook een beetje tegenviel. Veel kindjes uit de klas kijken er naar uit om naar groep 3 te gaan, zijn ijverig met de werkjes bezig zij ze maar onze zoon dus (nog) niet.

Herkent iemand dit? Ik maak me gelijk weer zorgen om alles maar mijn man zegt ook eerst maar gesprek afwachten. Vorige rapport en gesprek was er nog niets aan de hand. Geen idee of ze kids op die leeftijd ook nog een jaar extra laten kleuteren..? Lijkt hij mij dan wel erg oud voor??

Alvast bedankt voor 't lezen en benieuwd naar jullie (opbeurende) reacties.

Grtjes,
    Vruchtje24

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ziet zij het als een probleem dat hij liever geen moeilijke werkjes doet?

Ik heb nl een dochter die in oktober 6 is geworden..in groep 2. Kleutert dus nu een jaar langer. Sociaal emotioneel en werkhouding totaal niet geschikt voor groep 3, vandaar de kleuterverlenging.
    Afgelopen week weer oudergesprek gehad. Concentratie is wel verbeterd. Cognitief scoort ze nu klaar voor groep 3...taal zelfs al verder.
    Maar het is en blijft een heerlijke kleuter. Moeilijke, verplichte werkjes zijn niet aan haar besteedt. Ze doet ze op het allerlaatste moment als het dus moet. Het liefst brengt ze de hele dag door in de poppenhoek of teken of kleitafel. Haar meneer zei: "ik zou haar nog wel 5 jaar in de kleuterklas kunnen bezighouden".
    Dat betekend dus ook dat ze heel speels is. Ondanks dat gaat ze nu uiteraard naar groep 3. Maar ik heb dus niet de indruk dat ze het hier als iets slechts zien...komt echt wel.

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hi Tuc bedankt voor je reactie.

Ik denk dat juf dat inderdaad als een probleem ziet maar volgende week na het gesprek zal ik hopelijk beter begrijpen. Dit had ze in grote lijnen gezegd zodat ik een beetje wist waar het over zou gaan.

Maar deed jij thuis extra dingen met je dochter wat school betreft qua oefenen moeilijke werkjes etc of liet je dat alleen aan school over? Ik zou wel willen weten bijvoorbeeld of wij iets als ouder hieraan kunnen doen. Verder merken wij dat hij alfabet helemaal kent, kan tellen tot 50 of meer, simpele sommetjes begrijpt en weleens probeert letters aan elkaar te plakken.

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat die moeilijke werkjes zijn. Helaas is ons zoontje niet echte uit zichzelf verteller wat school betreft

4. Jaime

Jaime Niet meer actief

Mijn dochter haar werkhouding was ook niet klaar voor groep 3. Wilde ook geen werkjes maken maar dat was geen reden om haar niet door te laten gaan. Zo te horen is jullie zoon cognitief wel klaar voor groep 3, ze zullen hem echt niet laten zitten alleen omdat hij geen zin heeft in moeilijke werkjes. Sowieso lijkt me dat ze een maart leerling niet snel laten zitten hoor.
    Mijn dochter zit nu in groep 4 en heeft nog steeds grotendeels een hekel aan haar schoolwerk. Terwijl ze thuis juist heel veel bezig is met schrijven en rekenen. Als het maar ongedwongen is.
    Probeer je niet te druk te maken en wacht het gesprek gewoon af.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Nee heb er nooit iets aan gedaan, heb dat op school ook gevraagd maar daar werd geadviseerd dat ook niet te doen...alleen wanneer het van het kind zelf uitkwam. Dus toen zij haar voorleesboekjes probeerde te lezen heb ik de avi start boekjes gehaald.

Moeilijke werkjes zijn hier: een moeilijke puzzel, werkjes waarbij ze de met getallen moeten werken, taalspelletjes (bv met plaatjes, welke hoort er niet bij? Gitaar, fluit, schoenen, trommel)

6. Storm

Storm Niet meer actief

Een jaar extra kleuteren is niet alleen weggelegd voor kinderen die minder dan een jaar groep 1 doen omdat na de zomervakantie pas instromen. Als een kind echt nog niet toe is aan groep drie om wat voor reden dan ook, is een jaar extra kleuteren een prima optie.

TS: ik zou mezelf ook helemaal suf piekeren, ben ik ook heel goed in, maar leg het nog even naast je neer en wacht het gesprek met juf af.
    Mijn zoontje geeft snel op als hij het te moeilijk vindt, maar hij begint nu op school toch steeds vaker voor taal- en reken-, en knutselwerkjes te kiezen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Het duurt nog een half jaar voor het nieuwe schooljaar begint en dan kan er nog vanalles veranderen. Wie weet verandert er niets aan zijn houding en gaat het alsnog prima als hij eenmaal in groep 3 zit. Stel dat ze hem het jaar over willen doen, dan zit hij met zijn zevende nog op de kleuterschool. Zou liever willen weten waarom hij geen werkjes wil maken of moeilijkere werkjes vermijdt. Vooral als tot nu toe alles prima ging.
    Wie weet last van faalangst?
    Als je mijn zoontje laat kiezen tussen werkjes maken en spelen, kiest hij ook voor dat laatste, maar daarom laten ze hem niet het jaar overdoen.

8. adi

adi Niet meer actief

Hoe is de communicatie dan vanuit de school over hun lesmethoden?
    Wij hebben als ouders een presentatie gekregen over de methode kleuterplein, we hebben thuis inlogcodes in de digitale leeromgeving van school waar alle digitale oefeningen op staan, en ze hebben in de klas een takenbord waar alle verplichte taken en voor die week erop staan + voortgang per kind.
    Zo weten we als ouders precies waar ze mee bezig zijn.

Als dat er niet was, zou ik dat graag ook willen weten. Gewoon om thuis spelenderwijs te oefenen. Wij doen bijv tijdens autoritten altijd spelletjes 'woorden hakken en plakken' en ' woordentrein' en rijmspelletjrs. Inmiddels met steeds moeilijkere woorden en lettercombinaties.
    Met letters leren zijn ze hier klassikaal al klaar. Moeilijke werkjes zijn gericht op het lezen, moeilijke puzzels, beginnend rekenen enz.

Ik zou het dus persoonlijk wel bespreken. Het kan zijn dat je zoontje net een duwtje in de rug nodig heeft. Als dat niet genoeg is, merk je dat ook. Nog een jaar kleuteren kan altijd nog.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dank jullie wel. Doet me goed jullie reacties.

Adi: zo een systeem hebben ze helaas niet. Wel hoever ze met de werklijst zijn en dat had hij vorige week op tijd af. Wacht t gesprek maar af.....

10. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Wat een druk op je zoon.

Hier een zoon die netn6 was en begon met groep 3
    Ik had er een hard hoofd in dat het goed zou gaan want hij was totaal niet geintereseerd in werkjes en opdrachten hij speelde liever.
    Hij zeinook steeds dst hij niet wilde leren.
    Tijdens een gesprek met de juf heb ik dit besproken en de juf zei dat ik mij absoluut geen zorgen hoefde te maken.
    Ze zeindat hij idd nog jong was en speels maar dat is heel normaal en dat ze in groep drie rustig aan de dingen leren en dan ook interesse krijgen erin.
    Nu een half jaar later mijn zoon is een van de beste in de klas.
    Rekenen doet hij uitstekend en schrijven zo mooi.
    Lezen is iets minder maar gaat nu ook beter.
    Ja hij mist het spelen nog wel een beetje en had in het begin een beetke moeite ermee maar zijn juf nu heeft dit goed aangepakt.
    Ik zeg geen zorgen erom maken.

11. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ons zoontje van 5 heeft ook een soortgelijk iets. Hij is altijd al erg verlegen, dus we krijgen er weinig uit wat hij op school doet. We hoorden vrij onverwachts van de juf dat het niet goed ging. Een uitgebreid gesprek gehad. Hij maakt zijn werkjes niet af, laat dat dan door een vriendje uit zijn klas doen. Ze moet hem echt vaak dingen uitleggen. Hij is extreem verlegen en ze vermoedden dat dat hem nu ook blokkeert in zijn ontwikkeling.
    We merkten na de kerstvakantie ook wel aan hem dat hij meer gespannen was. Ik denk dat het is, omdat het spelen er een beetje vanaf is en dat ze vanaf nu de druk meer gaan opvoeren en er meer van hem verwacht wordt. Merk dat hij dat moeilijk vindt. Ook wij hebben aangegeven dat wij er geen bezwaar tegen hebben om een jaar extra te kleuteren. Denk dat het qua ontwikkeling wel goed met hem zit. Ook wij oefenen thuis en dat doet hij prima. Maar school en alles wat daar gebeurd is te spannend. Hij is snel zijn concentratie kwijt. En kan ook op emotioneel/sociaal niveau nog wel wat eelt op z'n ziel gebruiken. Hij is overigens een september-kindje.

12. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    fayenne: inderdaad een druk voor hem. Gelukkig gaat het wel allemaal buiten zijn weten om daar zorgen we wel voor. Uiteraard vragen we wel eea over school, de werkjes etc. Ik vind ook dat deze juf over t algemeen hele hoge verwachtingen heeft van de kinderen. Het ene kind is nou eenmaal sneller met bepaalde dingen dan andere. Zoon oefent druk met veters maar vindt nog lastig. Volgens juf moet hij t nu wel kunnen.......

Sneeuwmees: jammer dat het ook niet helemaal lekker gaat met je zoontje op school, blijft een zorg. Hij is vroege leerling dan vind ik extra jaar kleuteren inderdaad een evt goeie optie maar wie weet verandert nog de komende weken

13. adi

adi Niet meer actief

Er wordt over het algemeen steeds meer verwacht van de kinderen.
    Hoe scoort je zoon op de cito (al zegt dat niet zoveel in de kleuterklassen).
    Want de cito normering is dit jaar ook verhoogd, kinderen moeten het beter doen om dezelfde score te halen.
    Ook worden (iig hier op school) alleen kindjes van november en december vroege leerlingen genoemd, omdat die Maar een half jaar in groep 1 zitten.
    Vroeger leerden kinderen lezen in groep 3, maar nu wordt er min of meer verwacht dat het kind lezend groep 2 verlaat. Hetzelfde geldt voor optellen en aftrekken tot 10, veters strikken, klok kijken enz
    Het is gewoon de ontwikkeling waar we nu in zitten, mijn zoontje begon met vloeiend lezen met 5,5 jaar. Maar dat is echt niet bijzonder in hun klas, het is eerder bijzonder dat mijn dochter dat nog niet kan.

14. tuc

tuc Niet meer actief

misschien verschilt dat dan ook per school, want op onze school zijn ze in groep 2 helemaal nog niet met lezen bezig. Worden ook niet klassikaal boekjes aangeboden. Alleen voor de uitzonderingen. Mijn dochter kan dus wel lezen, maar samen met 1 meisje de enige. Zij krijgen een speciaal werkboekje aangeboden en hebben laatst een soort dictee gemaakt. Maar verder wordt dat juist niet verwacht, ze legden ook uit dat in groep 2 spelenderwijs de letters aangeboden worden en dan het combineren van letters om woorden te maken pas in groep 3 komt. Maar dat er dus wel een speciale lijn is voor kinderen die daar wel aan toe zijn.

En rekenen ook niet trouwens..sommetjes doen ze hier niet aan bij de kleuters...puur cijfers herkennen en kunnen schrijven. Natuurlijk zijn die oefeningen er wel,maar weer voor de uitzonderingen.

15. adi

adi Niet meer actief

Hier wel, maar dat zal dan per school verschillen.
    Lezen wordt niet verwacht door de leerkrachten, maar kunnen hakken en plakken wel, vóór de kerstvakantie nog. Als kinderen dat eenmaal onder de knie hebben komt ook het interesse voor het lezen en is het overstap ook klein. Vandaar dat de meeste inmiddels ook aan het lezen zijn

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Adi: vorige keer was cito prima/gemiddeld geloof ik en toevallig zei de juf ook dat dat een beetje tegenviel, maar hoe erg dat tegenviel geen idee nog. Dat hoor ik a.s. vrijdag tijdens het gesprek denk ik wel en anders vraag ik ernaar. Die week van de cito was hij ook net beter, sliep slecht geen idee of dat soort dingen ook er mee te maken kan hebben. Blijft toch ook een beetje een moment opname? En wat je zelf al een beetje aangeeft hoeveel zegt cito score...? Kunnen/laten ze kinderen om zo'n reden ook niet overgaan bijv.

17. adi

adi Niet meer actief

Dat zal ook per school verschillen, bij ons wordt de cito score bij de kleuters niet al te serieus genomen, omdat een momentopname op deze leeftijd erg fragiel is.
    Maar ik zou het gesprek idd afwachten.

18. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Las op internet hetzelfde wat jij nu aangeeft. En inderdaad wacht vrijdag af en meld ik me nog wel even. Als we zelf oefenen met hem tijdens t eten aan tafel bijvoorbeeld weet hij ons inziens best veel.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Mijn zoontje (van september) heeft groep 2 ook 2 keer gedaan. Hij was nog te onzeker en hij toonde nog geen enkele interesse in werkjes. Zijn cito-score was ook niet heel goed. De lerares gaf toen aan dat er nog niet echt naar de cito niet doorslaggevend was, maar dat het wel meespeelde bij de beslissing in combinatie met de andere factoren.
    Nu zit hij in groep 3 en hij doet het werkelijk super. Hier is het een goede beslissing geweest. Praat erover met de juf, vaak hebben ze hier echt wel kijk op. Ik had heel veel aan mijn eigen moeder, die al 30 jaar voor de klas staat en het helemaal met de beslissing eens was om hem nog een jaartje te laten doen.

20. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Mijn oudste dochter is ook een september kind en doet nu voor de tweede keer groep 2. Zo blij daarmee:) ze is van zichzelf een onzeker meisje, erg speels en was totaal nog niet bezig met werkjes, letters ect vorig jaar. Nu hebben we een meer ontspannen dochter in huis, die vooruit gaat op alle vlakken. Kan nu al met een gerust hart zeggen dat ze straks klaar gaat zijn voor groep 3. Dit extra jaartje kleuteren doet haar alleen maar goed!

Deel Deze Pagina