Theorie: bijvoeding/borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gentle, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia eet niet zoveel bijvoeding en lijkt snel echt vol te zitten. Nu krijgt ze op een dag 5 keer BV, 1 keer FV, 1 keer fruit, 1 keer groenten en 1 keer brood. Er moet allemaal behoorlijk wat tijd tussen zitten, anders eet/drinkt ze dus niet goed. Vooral bij de FV zie ik nu dat ze die soms voor de helft laat staan (dus maar 100 cc drinkt) omdat ze net groenten heeft gehad.

Nu dacht ik: zou het zo kunnen zijn dat mijn dochter nog een kleiner maagje heeft of minder gewend is aan grote hoeveelheden en daardoor nu minder groente/fruit op kan? Ik heb echt het idee dat ze vol zit, maar ze is natuurlijk ook geen grote hoeveelheden gewend! Hebben jullie als BV mama's ook vaker gemerkt dat je kindje minder bijvoeding at dan FV kindjes?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kan het niet vergelijken met kv kindjes, maar mijn zoontje at mondjesmaat tot 8 maanden, wij noemden dat altijd "proeverijtjes". Hij vond wel alles lekker en smikkelde er heerlijk van, dat vonden wij het belangrijkste. We geven bijvoeding op de Rapley-manier, dus er verdween ook veel op de grond. Daarnaast nog 5x bv, dus daar zat nog alles in, het is ook slechts BIJvoeding. Nu eet hij 's avonds wat meer en hij krijgt nog 4x per dag bv.

Bij kv zit je op gegeven moment aan een maximum, bij bv weet je niet hoeveel ze binnenkrijgen. Ik voed nog steeds op verzoek, soms is dat meer/langer dan anders en dat houdt wel verband met hoe goed hij van de bijvoeding gegeten heeft. Maar aardappels, groente, vlees (hier gene vlees) en een toetje kan hij never nooit op, ja, een bv-toetje voor het slapen gaan, dat dan weer wel!;)

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 5 keer bv heeft ze met al die bijvoeding (3 eetmomenten op een dag al!) toch helemaal geen fv meer nodig?

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jitte heeft ook tot de 10 maanden mondjesmaat gegeten.van de bijvoeding. Ik geef daar ook de bv "de schuld" van... ;) Ik vind het juist opmerkelijk dat ze heel goed weet wanneer ze vol zit en niet meer hoeft. Ze heeft dan duidelijk genoeg gehad. Ze slaapt geen minuut korter als ze maar 3 hapjes avondeten op heeft ipv van alles, wat betekend dat ze er gewoon voldoende aan heeft.

Jelle heeft vanaf de eerste dag dat hij bijvoeding kreeg (5,5 mnd) altijd veel meer gegeten, en hij zat al vanaf de 6 weken aan de fles. Ik denk echt dat het met elkaar te maken heeft.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Die fles is ter vervanging van 1 BV moment. Het CB zei ook dat ze naar 3 keer BV/FV per dag moest, maar dat kan ze gewoon niet. Ze heeft echt die melk momenten nodig, alhoewel het er nu op lijkt alsof ze 1 BV er af kan laten.

Het gaat er niet om of ik wel of niet die fles moet geven, maar het leek mij interessant om te zien of kindjes die FV krijgen eerder gewend zijn aan grotere hoeveelheden in 1 keer, en daardoor dus ook gemakkelijker veel bijvoeding eten omdat ze dat gewend zijn.

Bluesky, dat bedoel ik inderdaad! Ik kan het bij mijn dochter ook heel goed zien, wanneer ze vol zit. Ik merk ook wel dat het met die fles gemakkelijk is om nog even te proberen of ze nog iets meer wil, omdat je ziet hoeveel ze (niet) drinkt. Je gevoel zegt dan meteen: 'Ze moet die fles leegdrinken.' Terwijl dat natuurlijk eigenlijk mijn eigen bedachte hoeveelheid is, en niet die van mijn dochter! Best grappig om te zien :D

6. zogelukkig

Als je er 1 voeding af kunt laten, is het het beste dat je dan die fv laat schieten.
    En waarom zou je naar 3 voedingen gaan? Je hoeft dat natuurlijk niet te doen. Mijn vriendin geeft haar kind van 1,5 nog 8 voedingen per dag en die eet heel goed 3 maaltijden, maar drinkt kennelijk niet zoveel per keer. Dat weet je ook niet als je niet kolft.

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik kan dat niet echt bepaald weinig vinden, Jamila at op die leeftijd misschien een paar stukjes fruit (banaan) en 2 stukjes brood maar daar bleef het bij hoor.
    Zelf gaf ik altijd de voorkeur aan BV en daarna pas ander voedsel, als ze goed gedronken had en geen fruit wilde, jammer dan.

En het is helemaal goed gekomen nu eet ze savonds net zoveel als mama :$;)

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Tja, hier ook kleinere hoeveelheden bijvoeding dan wat ik om me heen zie met 'flessekinderen'. Werd daar in het begin wel onzeker van hoor. Kindjes hele potjes naar binnen werken!! Zit ik daar met mijn geraspte appel waar maar 5 happen van naar binnen gingen... Had me erbij neergelegd dat hij niet zoveel erbij eet, en ineens ging het los... Zijn hele fruithap gaat op, hele boterhammen... Het proeven is over, nu is het eten ineens begonnen.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    ik denk wel dat je theorie klopt hoor.
    Fleur at eerst ook maar max een half potje of een beetje vers.
    Nu ik met 11 maanden nog twee keer zelf voed eet ze ook veel meer van de warme hap en andere zaken.
    Kun je nagaan hoe voedzaam bv is!

Maagjes zijn niet opgerekt door er zo snel mogelijk grote flessen er in te stoppen in bijv nog maar 4 keer.
    Mijn cb vond het juist heel goed dat ik de bijvoeding heel rustig opbouwde. Gewoon een natuurlijk verloop.

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd, dat had ik in het begin ook met de flesjes. Jitte heeft een week of 3 's ochtends maar krap aan, 120cc gedronken. Als ik geluk had, meestal liet ze daar nog wat van staan. En toen was ze al 9 maanden. Terwijl Jelle toen al een flinke papfles kreeg van 180/6 en Bambix. Nu drinkt Jitte inmiddels ook een papfles van 180/6 tot op de bodem leeg. Maar niet omdat ik aan het "dwingen" was om haar meer te laten drinken. Ze gaf zelf aan niet meer genoeg te hebben, en dat heeft ze toch geleerd door de bv, denk ik dan.

@Femke: En dan eten ze ineens als bootwerkers en een paar weken later doen ze het weer op 2 hapjes. ;) Er is niets zo veranderlijk als het weer en een kind.. :D

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Raar CB-advies, typisch een advies om je snel van de bv af te krijgen.
    Ik denk dat het kunnen verstouwen van grotere hoeveelheden toch erg persoonlijk is hoor. Denk wel dat het met kunstvoeding makkelijker 'afgedwongen' kan worden, doordat er dan op een gegeven moment door sommige ouders 4 keer per dag een grote plens ingepompt wordt. Maar vrijwel iedereen is het er over eens dat dat helemaal niet zo gezond is. Vaker over de dag verdeeld kleinere porties is veel beter voor een mens (niet alleen voor een baby).

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Zogelukkig, ik ben geen FV erbij gaan geven omdat ik te weinig voeding heb ofzo. Ik wil de BV een klein beetje af gaan bouwen (in ieder geval half half gaan doen). Dus bedankt voor je tip, maar dat wil ik niet.

B en N, misschien klinkt het alsof ze veel eet, maar '1 keer fruit' betekend bij ons ook een paar hapjes hoor! Daarom krijgt ze ook zo vaak en "veel", omdat ze dus soms na 3 happen al "vol" lijkt. Ze eet dus niet veel, maar wel op veel momenten op de dag.

Femke, goed om te horen dat het dus wel om kan slaan! Precies dat gevoel heb ik: al die anderen eten alles zo lekker op..

Chrystel, inderdaad heel leuk om te zien dat die BV echt genoeg is voor ze!

Bluesky, jep, precies dat gene wat ze zeggen dat ze zo goed leren door de BV: aangeven genoeg te hebben! Werkt dus nu ook zo bij groente en fruit.

Dirksmama, ja dat vond ik ook, dus ik heb het ook maar naast me neer gelegd ;) Gekke CB mensen soms. Maar goed, ik merk bij mezelf inderdaad dat ik gemakkelijk denk: meer drinken = langer zonder drinken = langer slapen, oftewel, drink die fles leeg!! Niet dat ik dat natuurlijk echt doe, maar dat gevoel kan ik me wel voorstellen. De BV is wat dat betreft voor je gevoel minder te controleren (heeft ze wel genoeg?) maar uiteindelijk kun je veel minder controleren én dus kan je baby z'n eigen plan trekken.

Leuk om van jullie te lezen!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, hier at Thirza ook maar weinig hoor!
    Ik zou toch gaan naar 1 fruitmoment en 1 groentemoment per dag en verder niet. Je kunt ook al brood bij gaan geven, (deed je al geloof ik?).
    En ik moet zeggen... las dat het je bedoeling was om de BV wat af te gaan bouwen, maar als je meisje niet zo'n grote eter is, kan dat ook heel goed zonder KV bij te geven op dit moment hoor! Door dus gewoon groente, fruit en brood te geven.
    Het advies van het CB dat je nu al op 3 melkmomenten per dag zou kunnen zitten, lijkt mij een beetje erg optimistisch. Ik heb laatst in een ander topic eens geconcludeerd dat het CB nog steeds DENKT dat het zo werkt, omdat alle moeders zo braaf ja zitten te knikken daar en thuis mooi hun eigen ding doen...
    Maar als je kleintje verder gezond is, is het wel vrij reeel dat je met 9 mnd op een moment of 3-4 per dag kunt zitten, (als ze al doorslaapt, kun je rond die tijd gewoon op ochtend-middag-vroege avondvoeding (19.00 zeg maar) zitten).

Maar dus samengevat nog even als kort antwoord op je vraag: ik heb niet het idee dat je dochter weinig eet. Ze eet stukken meer dan Thirza toen deed, dus het lijkt mij helemaal prima!

14. zogelukkig

Vorige week wou ventjelief niet avondeten en alleen maar borst. Sinds twee dagen vreet hij letterlijk hele borden weg en komt 's nachts weer minder. Ik vind het mooi hoe de natuur dat regelt en dat hij erop kan vertrouwen dat zijn mama altijd eten/drinken voor hem heeft!;)

Deel Deze Pagina