Te dun om borstvoeding te geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Susanna, May 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Susanna

Susanna Bekend lid

Jan 17, 2008
    698
    0
    0
    stay@homemum
    USA
    Ik heb altijd het goede idee gehad om borstvoeding te gaan geven na de bevalling.
    Nu ben ik sinds 2 weken vreselijk ongerust omdat ik 2 verhalen heb gehoord van vrouwen die normaal al erg slank waren en door de borstvoeding zoveel afvielen dat het gevaarlijk werd.
    Ik ben ook altijd te licht geweest, mijn leven lang, was echter nooit een probleem.
    Deze zwangerschap ben ik door hyperemesis 17 pond kwijtgeraakt en nog maar 4 terug gekregen. :( De dr. zegt dat ik me daar niet druk om moet maken, ik ga vanzelf meer groeien.
    Zijn er meiden hier die ook van nature erg slank zijn maar bij wie borstvoeding geven geen enkel probleem is/was?
    Mijn moeder (ook erg ongerust) zegt dat ik maar beter meteen de fles kan gaan geven. Ik weet me echt geen raad. Ik heb me zo verheugd op borstvoeding.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ook als je mager bent maak je prima melk, daar hoef je je niet druk over te maken.

Als vrouwen na een bevalling extreem afvallen, dan heeft dat niet met de borstvoeding te maken, maar eerder met ofwel een niet goed eetpatroon, ofwel een verstoorde schildklierfunctie (dat komt heel vaak voor na een bevalling).

Ik zie dat je in de VS woont. Heb je al contact gehad met een moedergroep van LLL? Die kunnen je goed helpen, met dit soort vragen, maar ook straks als je je kindje aan de borst hebt.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Tuurlijk kan jij bv geven !
    Afvallen hoeft niet perse met bv te maken te hebben. Soms heb je het gewoon zo druk met je kind en in het begin met de kraamvisite dat eten er wel eens bij inschiet. Je moet dus ook gewoon de tijd voor jezelf nemen.
    Bv kost 500 kca per dag extra. Dat is wel te doen hoor.

4. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ik was voor de zwangerschap niet "slank" in de zin van maatje 34, maar kreeg wel maatje 32 na de zwangerschap en ben ook na de zwangerschap ontzettend veel afgevallen omdat de kleine tijdens de zwangerschap alles van mij "opat" ben over de gehele zwangerschap 800 gr. aangekomen, dus dan is het ook logisch dat je na het bevallen veel afgevallen bent...

ik viel dus door het geven van bv nog meer af (net als bij de andere 2 zwangerchappen) dat ik wel een "lopend lijk" leek zo "dun" werd ik, daarbij ben ik zelf nogal een slechte eter dus tja hier liep het gewoon niet "echt lekker" waardoor ik uiteindelijk na tobben over ben gegaan op de fles...

maar tis niet zo dat omdat jij "dun" bent je geen bv zou kunnen geven, wel moet je gewoon goed in de gaten houden, dat je zelf genoeg voedingstoffen en vitamines naar binnen krijgt anders ben je straks idd "vel over been" en dat is niet de bedoeling natuurlijk....

trek je niet te veel aan van "negatieve' ervaringen van andere want zij zijn jou niet...als jij bv wilt gaan geven, geef je "gewoon" bv, houd jezelf gewoon goed in de gaten je weet zelf wel of het "goed gaat' of "niet"....en daar kom je maar op 1 manier achter en dat is door het gewoon te 'proberen" ....

ik kan me heus de reactie-ongerustheid van je moeder wel voorstellen hoor, maar zoals gezegd, met proberen kom je het aan de weet, laat je goed voorlichten, eet goed, drink goed, rust genoeg etc etc, dan moet het heus wel goedkomen meid...maak je bij voorbaat niet ongerust van "oh het lukt me niet' want dat is ook funest als je bv wilt geven maar er van uit gaat dat het niet zal lukken....

succes
    gr.smoekie

5. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Als goed eet, kan het prima.
    Hier van 5 boterhammen op een dag naar 10 boterhammen op een dag gegaan.
    Ben net een bouwvakker...haha!

Veel succes straks!

6. Jebentwelkom

Jebentwelkom Actief lid

Aug 11, 2006
    108
    0
    0
    Ik ben ook erg 'mager', voor de zwangerschap woog ik 49 kilo. En een klein cupje A. Ik geef nu al 5 maanden borstvoeding en heb altijd veel melk gehad, zo af en toe een regeldagje maar dat hoort erbij. Ik was tijdens de zwangerschap wel veel aangekomen en dat ging er wel heel snel weer af, zit nu iets boven het startgewicht. Ik eet wel veel meer dan eerst.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon en eet en drink genoeg!

Ik weet niet of je ook een kleine cupmaat hebt, ik heb wel al de tijd dat ik borstvoeding geef heel snel last van 'volle' borsten, en 's morgens echt zo vol dat het pijn doet.

7. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Susanna,

dat je je zorgen maakt is wel te begrijpen. Toch zou ik als ik jou was gewoon starten met de borstvoeding en daarnaast hulp paraat laten staan van LLL en daarnaast een dietiste die je kan helpen met je voedingspatroon.

Ik ken meerdere mensen die echt heel slank zijn (zelfs kilo's lichter) van vóór hun zwangerschap en die al tijden borstvoeding geven; eentje al een jaar en de andere een half jaar.

Probeer veel positieve borstvoedingsverhalen te lezen; mij helpt dat altijd erg. Ik heb bv echt een hele kleine cupmaat normaal, en daarom twijfelde ik diep van binnen of ik wel BV zou kunnen geven. Maar het gaat echt perfect!

Dus ik zou zeggen: volg je hart en bereid je goed voor. En als je gaat starten: hou vol!

O ja, en mocht het op termijn toch zo zijn, dat je beter flesvoeding kunt gaan geven, dan heb je het in ieder geval een kans gegeven. Dan hoef je je later niet schuldig te voelen dat je het niet geprobeerd hebt.

Veel liefs en succes!

Share This Page