Nu heb ik al een zoontje van 2, maar ik vraag me toch ff af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Dit is het schema van mijn dochtertje momenteel, ze is gisteren 6 maanden geworden 07.00 uur flesje 180 cc 11.00 uur fruit 11.30 uur flesje 180 cc 15.00 uur flesje 180 cc 19.00 uur flesje rijstebloem 180 cc en dan de ene keer wel en de andere keer niet meer een flesje van 180 cc 's nachts Vandaag ga ik een warm hapje proberen tussendoor en morgen maar eens wat hapjes brood proberen. Maar is het nu de bedoeling dat ze minder gaat drinken? Want dat zie ik nog niet echt gebeuren. Ze is net met fruithapjes begonnen, dat zijn echt maar een paar hapjes dus echt een gevulde maag heeft ze daar niet van.
Wij hebben gewacht tot de hapjes geen "tussendoortjes" meer werden, maar meer maaltijden en toen pas een beetje de flessen af gaan bouwen. Honger is honger en zolang ons zoontje zijn maagje nog niet kon vullen met iets anders, gaven wij gewoon melk. Ik vond het hele bijvoeden uiteindelijk heel natuurlijk gaan, babylief gaf zelf aan hoeveel hij at en hoeveel hij dronk. Heb me geen seconde druk gemaakt over of ik het wel goed deed. Uiteindelijk is hij met 11 maanden goed gaan eten en gelijk met de pot mee.
Je begint inderdaad gewoon met kleine hoeveelheden. Het duurt wel even voordat ze minder melk nodig hebben en de meeste kindjes geven dat vanzelf aan. Wat je nu moet gaan proberen is langzaamaan naar een ritme te gaan dat meer overeenkomt met die van jezelf. Dus 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes (en dan meestal nog een fles voor het slapengaan). De eerste fles die vervalt is meestal die van 15:00. Deze kun je steeds kleiner maken en vanaf een maand of 7/8 bijv. vervangen door een bordje volle yoghurt. 's ochtends zou je bijv. pap uit een bordje kunnen geven als ze dat lekker vindt. En de rijstebloem zou je kunnen vervangen door granenpap.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga morgen even echte pap kopen, i.p.v. de rijstebloem. Vult misschien wel wat beter. Bij mijn zoon ging het ook vrij gelijdelijk aan, maar die dronk al veel minder toen we met bijvoeden begonnen. Die zat nog maar op 3 'a 4 flessen, waar zij er soms nog wel 5 of 6 (met nacht erbij) lust. Ze kan het ook wel hebben want het is een flinke meid. Maar ik wil haar vooral niet overvoeden.
Als ze standaard meer dan 800 ml drinkt, wordt wel aangeraden dat je nog niet overgaat op opvolgmelk, maar nog even nr 1 blijft geven. Verder maakt het weinig verschil.
Ik zou ook haar ritme volgen, zolang je met nr 1 voeding niet boven 1liter per dag komt en met opvolgmelk boven 800cc per dag..
Er vervalt pas een fles als ze noemenswaardige hoeveelheden eet die dus echt een maaltijd zijn... Vaak gaat dit toch wel vanzelf! Het is dan inderdaad de fles van 15u die als eerste gaat vervallen. Persoonlijk zou ik niet voor het slapen gaan een granenpap geven, maar dan gewoon op rijstebloem blijven. Van granen gaan de darmpjes flink werken, is 's nachts niet zo fijn! Op een gegeven moment kun je die wel 's morgens gaan geven uit de fles of uit een bordje... Dat is een goed begin van de dag!