Hoe pakken jullie dit aan?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Hope, 7 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Hallo meiden,

Ik heb al heel wat verhalen gelezen over verzekeringen.
    Maar ik vraag me af wat jullie mij adviseren.

Afgelopen woensdag is onze eerste IVF / ICSI poging afgeblazen ivm neiging tot overstimulatie en dus gevaar voor mijn eigen gezondheid.

Nu lees ik verschillende verhalen.
    -meiden die gewoon afwachten wat de verzekering doet
    -meiden die actief contact opnemen met de verzekering om te kijken wat wel / niet vergoed wordt

Ik vraag me dus heel erg af, of dit wel als eerste poging wordt gezien door CZ.
    Van de ene kant wil ik bellen met CZ, van de andere kant wil ik geen slapende honden wakker maken.

Wie wil zijn ervaringen met mij delen en heeft goede tips / adviezen hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast bedankt, Hope

2. mijn gynaecoloog evrtelde me dat er pas sprake is van een poging als er een punctie is geweest.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat is afhankelijk van je ziekenhuis en van je verzekering.
    In ons geval was het zh heel coulant.
    Zij declaren niet als zij het geen poging vinden.
    Declareert jouw zh wel...dan moet je vz dat betalen en dus kost jou dat pogingen...

Zo zat dat bij ons dacht ik (geen pogingen afgeblazen dus geen echte ervaring ermee).

Toen de cryo's nog niet officeel bij je poging hoorde waar deze uit waren gekomen declareerde ons zh de cryo behandeling dus niet, deze kreeg je "cadeau".... er waren wel zh die dat declareerden.

Ik zou eerst je zh bellen (zij weten vast meer over hoe je vz handelt) en dan pas je vz.

Succes! Het is allemaal al verdrietig genoeg!

Elmo

4. Dushi

Dushi Niet meer actief

Bij het LUMC hebben ze als volgt gerekend:

Pas de 2e hormoonbehandeling had bruikbare eitjes (2e punktie dus).
    De 1e terugplaatsing is mislukt.
    De overige twee goede embryo's zijn erna gebruikt.
    Zwanger van dochtertje

Dit alles viel onder één poging.

5. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Mijn eerste ivf is voor de punctie afgebroken en helaas telt ook Zilveren Kruis dit al een hele poging. Zij redeneren dat op het moment je begint met de medicatie de poging een poging is.

Heb je de voorwaarden van CZ al gelezen? Ik zou toch actief contact opnemen. Als je alsnog een naheffing krijgt ben je naar mijn idee verder van huis.

Heel veel succes lieve Hope en Hopeman.

Liefs,
    Elvira

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.201
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Zou je in het ergste geval (als ze het als een poging tellen) dezepoging zelf betalen (hormonen)? Dat is toch ten aller tijde goedkoper dan dat je een hele IVF behandeling moet betalen met punctie en tp etc. Dan telt deze niet mee als poging en heb je er nog gewoon 3 te goed. Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar wilde dit ideetje toch even delen.

Liefs vruchtje

7. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.

@Rach, als dat idd zo was, dan is mijn hele probleem meteen opgelost ;)

@Elmo, dat hoor ik idd vaker dat het er aan ligt hoe het ZH het declareert.
    Ik hoop dat mijn ZH ook zo coulant is.
    Maar zij moeten toch ergens hun kosten verhalen?
    Of zetten ze het dan onder een andere noemer?

@Dushi, waar ben jij verzekerd dan, als ik vragen mag?

@Elvira, ik heb iig de polisvoorwaarden gelezen op internet. Maar daar staat alleen omschreven dat je 3 pogingen 100% vergoed krijgt.
    Maar ik kan nergens vinden welke voorwaarden daar aan verbonden zijn.
    Ik wil idd ook duidelijkheid, ik houd niet van "onaangename" verrassingen achteraf.

@Vruchtje, ja die optie had ik ook al overwogen.
    En heb me ook al geinformeerd wat de poging dan kost.
    Zo`n afgebroken poging kost me +/- 520,00 euro.
    Dat is goed te doen.
    Maar volgens mij komen de medicijnen ook voor jou rekening en dat gaat me echt iets te ver.
    We hebben net flinke repearties aan dak en auto achter de rug.

Ik ga nu iig de arts van het ZH aanschrijven om te vragen hoe zij het declareren.
    Pas als ik dat weet, kan ik verder handelen.

Nu heb ik nog een paar vragen.
    Als iemand ergens op internet de voorwaarden kan vinden van hoe de poging geteld wordt door CZ, wil je me dan de link doorsturen.

En hoe zit het nu met de machtiging?
    Moet ik die voor een nieuwe poging zelf aanvragen? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dat voor de eerste poging heb gedaan.
    Dat ging volgens mij via het ZH.
    Of zie ik dat verkeerd?
    Ik raak nu lichtelijk in paniek, bang dat de zaakjes niet goed geregeld zijn. :confused:

Ik merk ook dat dit hele gebeuren rond de verzekering me meer bezig houdt dan de teleurstelling van de behandeling. :oops:

Als iemand nog meer adviezen heeft? ik hoor ze graag.

Groetjes Hope

Deel Deze Pagina