Hoe bewaren jullie de melk die je kolft wanneer je aan het werk bent en hoe doe je dat met vervoer weer naar huis toe? Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen / ga doen straks .
Dus gewoon in de koelkast die iedereen gebruikt voor drinken en eten enzo? Of had je een eigen koelkastje? Misschien een gek idee van mij, maar misschien zijn er mensen die het vies vinden dat ik mijn gekolfde melk erin zet.
Het zit toch in een afgesloten bakje. En anders een plastic zakje er omheen? Bij mijn kolf zat er een speciaal zakje bij om de moedermelk discreet te bewaren.
ja, ik heb ook zo'n zakje (ondoorzichtig dus). Ik vind het ook een beetje intiem als iedereen mijn melk ziet staan. Ja, raar idee maar toch. Je kunt het ook in een curverdoos ofzo zetten, die laat je dan standaard in de koelkast op je werk staan. Mee naar huis nemen doe ik in een koeltasje met koelelementen.
Ik heb het ook in de koelkast staan. Eerst een hoop sneaky gedoe met een plastic tasje erom. Maar daar ben ik snel mee gestopt, ik hoef me er toch niet voor te schamen dat ik kolf?!
Ik ga straks de koelkast op de afdeling gebruiken, de algemene vind ik geen fijn idee (daar kunnen zo'n 150 mensen bij). Er zit ook een vriesvak in dus ik neem ook koelelementen mee. Ik heb bij een campingwinkel een koeltasje gekocht voor 5 euro waar mijn 2 kolven en 4 avent bekertjes inpassen en het rechtop blijft staan.
Ik zette de gekolfde flesjes gewoon in de koelkast. Ze waren gesteriliseerd, dus dat kun je niet vies noemen. Ik deed er soms wel een plastic zakje omheen, zodat ik niet in de war raakte met de melk van een andere collega. Officieel gezien hoort je werkgever een aparte koelkast ter beschikking te stellen, maar dat is in de meeste gevallen niet praktisch haalbaar.
Ik ben van plan om als de BV goed lukt de kolf Pump-in-style" van Medela aan te schaffen, daar zit een tas bij met koelelementjes en op het werk hebben wij een kolfkamertje met een koelkastje, dus speciaal voor de bv, maar ik zou mijn melk hier ook in de gewone koelkast zetten hoor als het moest, kan me niet schelen.
Bij www.borstvoedingswinkel.nl hebben ze een heel klein koeltasje. Daar passen wel 3 of 4 kleine potjes van Medela bijvoorbeeld in. En ik heb er twee kleine koelelementjes van de Action bij gehaald. Zo blijft het de hele dag koel en kan ik het niet per ongeluk in de koelkast van mijn werk laten staan... Ik overwoog eerst ook om een heuse kolftas aan te schaffen, maar nu gebruik ik dus dat koeltasje en nog een diepvriesbakje voor de kolfspullen. Wat losse doekjes en compressen en dat hele zwikkie in een schoudertas die ik nog had en dat gaat prima!
Ik heb hem ook via borstvoedingswinkel besteld, zaten 4 medela flesjes en een koelelement. Bevalt prima!
Ja het zit natuurlijk gewoon in dichte flesjes. En natuurlijk zijn die flesjes gestereliseerd, ik bedoelde meer dat de collega`s die melk vies vonden . Ik heb net bij de borstvoedingswinkel een koeltasje besteld, moeten volgens mij wel wat flesjes inpassen. De algemene koelkast bij ons word gewoon door de collega`s gebruikt voor een pak melk, een pak sap, hun meegebrachte brood etc. Wanneer iedereen er is (en dat gebeurt vrijwel nooit)zijn we met ong 25 mensen. Maar er is altijd ruimte genoeg. Ik ga denk ik gewoon ff vragen of iemand er bezwaar tegen heeft dat ik er mijn gekolfde melk inzet. En anders kijk ik mn schoonpa even lief aan en krijg ik wel een eigen koelkastje (Dirksmama, ik wist niet dat een werkgever dat ook verplicht was) Mee naar huis nemen met een koeltasje met koelelementen, moeten die dan gewoon koelkast temperatuur zijn, of perse uit de vriezer? Koelkast temp denk ik he? (en heeft er iemand toevallig nog een linkje met goede uitleg over het kolfrecht? Zal waarschijnlijk niet echt een probleem zijn hier, maar toch fijn als ik het ff door kan lezen)
Ik moet ongeveer een uur reizen naar mn werk dus ik heb ook zo'n koeltasje met koelelement. Er is een koelkast op mn werk (op de 'managementafdeling' ... ja die wel ) en die ga ik wel gebruiken als ik mn middag+avond moet gaan werken. Nu lukt het prima om de melk koel te houden in het tasje. En max 5 uur later staat het thuis in de vriezer . http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rland.html (hier kun je verder klikken voor kolfrecht)
Bedankt voor de link salapio, had er zelf ook al even naar gezocht. Jou reistijd 1 uur? wow! Hier is het 10 minuten met de auto (ja, nog altijd lui) om van mn werk naar huis te gaan. Met de fiets doe ik er meestal 25-30 minuten over. Dus ik denk dat het met die koelelementen uit de koelkast wel goed zal zijn.
OFFTOPIC: Ja ... een uur ... *zucht* ... ik ben vorig jaar weggegaan bij een erg leuke school (uur reistijd met auto zonder file, met file errug lang en met de trein bijna 2 uur van deur tot deur), vooral vanwege de reistijd (en ook wel omdat de werkdruk enorm hoog was en de schoolleiding :c ... Toen naar school op 20 min fietsafstand (ook goed voor de lijn ) ... maar die school was niet zo leuk en toen zag ik een vacature op een school waar ik stage had gelopen met heel veel plezier ... maar ja dus wel een uur reizen (is wel ook een uur verheugen op Mirre zien ) ... ONTOPIC: gelukkig heb ik de Medela pump in style, dus daar zit al zo'n handig bewaartasje in en ook erg fijn dat t in een rugzakje zit
Ik zet t in de algemene koelkast. Gewoon in een hoekje achterin. Eigenlijk niet eens gevraagd of iemand bezwaar had.. Mn collega's weten dat ik kolf dus ook dat ik ergens mn melk kwijt moet. Eigen koelkast is bij ons niet haalbaar, maar zo wil t ook prima. Merendeel van mn collega's is man, maar geloof niet dat t ze stoort. Kolven doe ik ook in de algemene keuken, briefje op de deur en dan gaan. Ik weet dat de werkgever officieel een ruimte beschikbaar moet stellen, maar ook dat is lastig. En dit wil prima, dus mij hoor je niet klagen.
Ik gebruikte altijd het tasje met koelelementen van Ameda (ik heb de lactaline met alles erop en eraan, dus ook rugtas en koelelementen tasje enz, enz. Ideaal!) Overigens moeten koelelementen volgens mij altijd in de vriezer gelegd worden, als ik me niet vergis.
Ik ben benieuwd of iemand het weet over die koelelementen, hoewel het bij mij natuurlijk maar 10 minuten met de auto is, dus waarschijnlijk moeten ze uit de koelkast ook wel genoeg koelen toch? Wat betreft de kolfplek, ik ga kolven in een kantoortje (administratie+computers) ook kan ik gewoon in de teamkamer gaan zitten als iedereen toch aan de slag is, of in het keukentje. Ik weet ook dat er eigenlijk andere regels zijn, maar vind het zo prima. Off topic, Salapio, ja, ik zou het er denk ik ook voor over hebbben hoor, voor een baan waar je het super naar je zin hebt! En idd een uur verheugen op die kleine!
Ik kolf dus aan boord van het vliegtuig en zet de melk in een ijslade in een plasticzakje. Ik neem ook een koelelement mee en een kleinkoeltasje(kwantum) en zet het thuis direct in de vriezer. Koelelement zit soms wel eens een hele vlucht in mijn tas en is dan nog wel goed koud maar niet meer bevroren. Meestal leg ik hem op het ijs. Maar ook dan is toch niet echt meer bevroren, maar wel koud.