Even een vraagje! Als je samenwoond en niet getrouwd bent weet ik dat de vader na de geboorte het kind moet erkennen. Nou hoorde ik dat ook tijdens je zwangerschap het kindje door de vader erkend moet worden.(dus 2x in totaal) Weet iemand bij hoeveel maanden dat moet? alvast bedankt voor de reacties Groetjes Monique
Dat moet rond de 20 weken....dan moeten jullie samen naar het gemeentehuis en dan krijg je papieren mee die je moet invullen. Groetjes Debby
Wij hebben het met 15 weken gedaan. Was zo gepiept bij het gemeentehuis. Je hoeft zelf niets te doen, zij vullen iets in en wordt geregistreerd. Daarna krijg je deze papieren mee die je PERSEE nodig hebt om het kindje AAN TE GEVEN na de geboorte. Dan is het pas rechtsgeldig allemaal.
Uh.. even een kleine rectificatie: je wilt je kind zo snel mogelijk erkennen. Nu is dat niet erg logisch voor 12 weken (wacht die eerst maar even af) maar daarna: zo snel mogelijk! Waarom? Omdat vanaf het moment dat de vader het kind erkent heeft, het kind ook erfgenaam is. Dit betekent dat stel dat de vader in week 20 van de zwangerschap iets overkomt en overlijd. Vanaf het moment dat het kind geboren is, is het kind erfgenaam als je het op tijd hebt erkend. Heb je het kind nog niet erkend, dan heb je pech. Hoe langer je wacht met erkennen, hoe meer risico je loopt. Oftewel: zo snel mogelijk. Na de geboorte hoef je niet meer te erkennen. De papa moet het kind met de papieren van de gemeente gaan aangeven. Wat nog wel moet (als je dat wilt) gebeuren is het ouderlijk gezag aanvragen. Alleen erkennen betekent dat het kind door de vader wordt erkent en dat hij daarmee financieel ook belast zal worden maar feitelijk heeft pa dan nog niets te zeggen. Pas als het ouderlijk gezag geregeld is, heeft pa ook iets te melden. Een voorbeeldje. Stel je hebt het kind wel erkend maar niet het ouderlijk gezag geregeld en ma besluit dat het kind naar een katholieke school moet maar pa is hierop tegen. Dan heeft hij geen poot om op te staan! Bij gedeeld ouderlijk gezegd moet je het echt samen goed vinden. Het ouderlijk gezag aanvragen doe je bij de griffie van de rechtbank. Je gemeente kan je hierbij helpen. Let op: bij het erkennen wordt gevraagd hoe het kindje van de achternaam gaat heten. Alle kinderen die vervolgens geboren zullen worden in die relatie krijgen allemaal dezelfde achternaam! Veel succes!
Hoi, Het verschilt per gemeente hoe je wordt gezien als geregistreerd partners. Sommige gemeenten stellen die helemaal gelijk aan gehuwd en dan hoef je dus helemaal niets te regelen. Vraag het eerst even na zou ik zeggen!
Zo hebben wij het ook gedaan. Het ging heel gemakkelijk bij onze gemeente (Den Haag), binnen 10 minuten was het gepiept. De kleine krijgt de achternaam van mijn vriend, dat hebben we van tevoren ook overlegd. Het papier wat je dan meekrijgt is nodig voor je vriend om het kindje aan te geven zodra het geboren is. Heb je dat niet, dan moet je dus zelf naar het gemeentehuis....en volgens mij heb je daar niet echt trek in vlak na de bevalling Wij gaan ook het ouderlijk gezag nog regelen.
wij hebben 2 weken terug ons kindje erkend na de eerste echo puur omdat mijn vriend gevaarlijk werk heeft.was 3 min werk op het gemeente huis zelf hoefden we niets in te vullen dat werd gedaan en je krijg een papier mee daar mama papa en de naam op meer is het eigenlijk niet. ik heb ook voor mijn vriend zijn naam gekozen omdat wij ook willen trouwen tzt.
Hi... 1x erkennen is genoeg... en het is idd het gemakkelijkste te doen tijdens de zwangerschap anders moet je idd mee met aangeven en denk dat je daar na de bevalling niet zo'n zin in hebt..... Als het kind geboren is, moet je nog het gezag aanvragen bij de rechtbank... anders heeft de vader geen rechten/plichten t.o.v. het kind... Erkennen wil dus eigenlijk alleen zeggen dat hij de vader is.... Denk dat ze dat bedoelen met 2x erkennen...... xxmona
Oww ja! Zou het bijna weer vergeten Maar moet je daarvoor een afspraak maken of kun je gewoon langs gaan of verschilt dat ook weer per gemeente?
Dat verschilt per gemeente, je kan het beste even van te voren bellen. Wij wilden het in mijn gemeente aangeven en daar moesten we eerst een afspraak maken en bij de gemeente waar mn vriend woont konden we meteen terecht.
Volgens mij hoeft dat niet zo snel mogelijk hoor, kan zelfs na de bevalling, maar dan moet je wel zelf mee. Wij moeten het ook nog doen...
na de bevalling kan wel maar dan moet jij of de verloskundige het kindje aangeven binnen 2 dagen na de geboorte en het zal jou achternaam krijgen ook na het erkennen blijft het kindje jou achternaam houden en de daaropvolgende kinderen in de zelfde relatie ook.als nu de vader zou overlijden maakt het kindje ook nergens aanspraak op met erkenning wel.daarom is het verstandig het kindje te erkennen tijdens de zwangerschap. ik hoefde geen afspraak maken rozendaal rheden
Wij hebben het kindje ook ergens laten erkennen rond week 16. Wat je na je zwangerschap nog moet doen is dat je met jouw en zijn uitreksel en natuurlijk het uitreksel van het kindje moet opsturen naar de rechtbank zodat je ook gezag krijgt over het kindje zodat niemand maar dan ook niemand anders dat kan. Daar heb je ook formulieren voor bij het gemeentehuis. Succes allemaal. Liefs nance158
als je na de zwangerschap je kindje gaat erkenne moet je ervoor betalen zeggen ze hier bij de gemeente dus ik doe het wel tijdends ze zwwangerschap volgende week als me ventje eindelijk een keer dagje vrij is
Belachelijk....! We zijn ook echt een paar melk-koeien..... die uitgemolken worden, waar ze maar kunnen....
wij gaan binnenkort verhuizen, kunnen wij het kindje ook erkennen in deze gemeente terwijl het ergens anders geboren gaat worden? en is er nog een verschil of je samenwoont of niet? Groetjes mwjalloh
ja klopt ook en de achternaam veranderen kost je nog veel meer kwam ik achter op prijslijst van de middag van de gemeente