Heeft er iemand ervaring met een te hoge waarde foliumzuur gemeten bij 11 weken? Ik slik netjes mijn supplementen maar mijn waardes lijken echt meerdere malen hoger dan normaal. Ik zou een telefoontje krijgen als er bijzonderheden zouden zijn en dat is niet gebeurd maar nu zag ik het dus in mijn dossier staan. Ik ga morgen maar meteen even bellen, misschien is het niet meer nodig om nog foliumzuur te blijven bijslikken.
Ik geloof dat een te hoog foliumzuurgehalte geen kwaad kan. Ikheb ooit een vit b tekort gehad en kreeg toen twee x per week spuiten, waar ook foliumzuur in zat. Gehalte in mijn bloed rees toen de pan uit, maar dat was juist de bedoeling. Dus moet geen kwaad kunnen. Die spuiten mag je ook tijdens de zwangerschap krijgen.
Er zijn zelfs onderzoeken die zeggen dat je wanneer je het dubbele van de dagelijkse hoeveelheid inneemt de kans om een kind met autisme verlaagt. (Onderzoeken, nog niet bewezen.)
Ik weet dat het geen kwaad kan zolang je niet meer dan 1mg per dag synthetisch foliumzuur neemt, ik neem de aanbevolen hoeveelheid van 200%, dus 0.4mg. Heeft het nog zin om foliumzuur te blijven bijslikken? Weet iemand wat normale waarden zijn als je foliumzuur bijslikt? Normale waardes voor volwassenen zijn 5-23 nmol/L, ik heb 76 nmol/L.
Ik heb geen idee of dit veel te hoog is en of dit kwaad kan. Maar ik kan je wel vertellen dat ik voor en tijdens mijn zwangerschappen 5 mg slikte, dus 10x meer dan de normale dosis. En dat was alleen maar goed, aangezien mijn oudste een open schedeltje had. Ik heb trouwens ook van dat onderzoek gehoord dat foliumzuur autisme kan voorkomen. Ik zat met mijn vader in de auto toen we dat op de radio hoorden. Waarna we allebei in lachen uitbarstten. Mijn oudste zoon heeft autisme en de jongste mogelijk ook Voor een volgende zwangerschap stap ik over op folaat, dat is beter opneembaar en dat wil ik graag eens geprobeerd hebben.
Ik denk dat ik idd zou stoppen met suppletie, kan zowieso gezien je termijn, en waars haal jij meer dan voldoende fz uit je dagelijkse voeding...
Kan geen kwaad.. ik slik al sinds ik zwanger wilde worden 5 mg. foliumzuur ipv die 0,4 die ze adviseren. (wel ivm medicijngebruik) maar heb dus anderhalf jaar voor 'niks' deze pillen binnengekregen. Nu moet ik ook gewoon doorgaan tot ik ben bevallen, dus niet gestopt met 3 maanden zwangerschap.
Ik slik gewoon lekker verder maar ga het bij de volgende controle wel eens vragen. Mijn hb is dan weer te laag dus misschien kan ik beter aan de ijzersupplementen