Lineaire of annuiteitenhypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #1 Sandana, 22 okt 2013
    Laatst bewerkt: 22 okt 2013
    Hallo,

wie heeft zich ook verdiept in deze hypotheekvormen of heeft ervaring of meer uitleg gehad? Of kent hier iemand een persoon die in hypotheken zit die dat na kan vragen?

Ik weet wat de twee inhouden en we hebben nu in Duitsland een Annuïteitenhypotheek. Nu we terugggaan naar NL ben ik me af aan het vragen of lineair niet beter zou zijn?

Voordeel tov annuïteiten: je maandlasten worden steeds lager. En je lost in het begin veel meer af.

Nadeel tov annuïteiten: in het begin zijn de maandlasten veel hoger tot er ergens een omslagpunt komt dat het gelijk zit en lager wordt.

Nu is mijn vraag.... waar zit dat omslagpunt.....?
    Is dat na 10 jaar of pas na 20? Want dat is wel behoorlijk bepalend dacht ik zo.

De aflossing van een lineaire wordt als volgt berekend: door het leningbedrag te delen door de gehele looptijd van de lening. Bij een leningbedrag van € 200.000,- en een looptijd van 30 jaar, is de aflossing € 556,- per maand. Hier komt de rente dan nog bij.

De aflossing van de annuïteiten is een vast % van het hypotheekbedrag (hier in Duitsland tenminste). Ik geloof dat wij 2,5 % aflossing betalen (hoger dan gemiddeld genomen wordt). Op een hypotheek van € 200.000,- is dat dus € 417,- per maand. Een aflossing van 1,5 % geeft een aflossing van € 250 per maand.

groetjes

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij die annuïteit betaal je iedere maand dezelfde termijn waardoor idd je rentelasten dalen en je aflossing groter wordt. Bij de lineaire ga je steeds minder betalen omdat je wel dezelfde aflossing hebt maar je rente met iedere betaling omlaag gaat.

De lineaire is wel gunstiger qua uiteindelijke rentebetaling, je betaalt daar namelijk het minste aan (over de gehele looptijd gezien).

Als je het kan betalen zou ik dan voor de lineaire gaan.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ja inderdaad Sjorsje.... heb nog twee links gevonden en lineair klinkt in mijn ogen beter.
    Ik denk voor onze situatie ook beter geschikt aangezien we overwaarde zullen hebben op ons huis (krijg dat eens voor elkaar in deze tijd, ben best trots). Maar goed, het is nog niet rond dus ik heb nog helemaal niets. Als het goed is horen we deze week hoe het allemaal afloopt, spannend!

Maar ben me wel alvast goed aan het voorbereiden.... we hebben evt. al een ander huis op het oog en nu ben ik de hypotheek aan het uitpluizen :)

4. Wij hebben een lineaire hypotheek. Ik heb net even via internet berekend wat ons maandbedrag zou zijn als we voor annuiteiten hadden gekozen, en dat zou €262 lager liggen. Omdat onze maandlasten nu elke maand met €1,80 dalen, zitten we binnen 145 maanden onder dat bedrag. Bij ons duurt het dus 12 jaar...

Ik weet niet of het omslagpunt altijd hetzelfde is; misschien ligt dat ook nog wel aan het rente-percentage??

5. Wat trouwens voor ons het allergrootste voordeel was van een lineaire hypotheek, was dat het de enige hypotheek-vorm is die je zelf heel makkelijk uit kan rekenen. Je deelt je schuld door het aantal maanden looptijd en dan weet je precies hoeveel je per maand moet aflossen.

Vind de annuiteitenhypotheek ingewikkelder, wat dat betreft.

6. minon

minon Niet meer actief

Wat hierboven al gezegd is:
    Annuïteiten betaal je iedere maand hetzelfde bedrag. Rente wordt steeds lager, aflossing steeds hoger
    Bij lineair betaal je iedere maand zelfde bedrag aan aflossing maar wordt de rente daardoor steeds lager dus je maandbedrag ook.

Als je het kunt betalen zou ik voor lineair gaan. Zeker omdat je over een aantal jaar ook gaat stijgen in je kosten met de kinderen (school, bij vakanties en uitjes ga je steeds meer voor ze betalen etc) Als je maandbedrag van de hypotheek dan steeds wat lager wordt lijkt me alleen maar fijn.

7. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Overigens geldt wel voor de annuïteitenhypotheek dat je renteaftrek hoger ligt in het begin. Als je een hypotheek hebt voor 30 jaar, is het omslagpunt op 15 jaar. Vanaf dat moment ga je meer aflossing betalen dan rente. Dan sluit je je hypotheek over en begin je weer opnieuw zodat je opnieuw veel rente kunt aftrekken.

8. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Interessant!
    Wij staan ook voor de keuze wat we doen, dus ik lees mee. Ga ook zeker aan de adviseur vragen eens wat dingen voor ons voor te rekenen. Want ik lees dat een lineaire hypotheek toch uiteindelijk gunstiger uitpakt, ondanks de hoge maanlasten in het begin. En zo lang zoon nog niet naar de middelbare school gaat en de kosten dus nog relatief meevallen voor zijn onderhoud, zouden hogere maandlasten nú wellicht niet eens zo'n slecht plan zijn

9. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Houd je dan wel rekening met je hypotheekrenteaftrek? Bij annuitair heb je in het begin veel profijt van de renteaftrek, doordat je meer rente betaald. Vooral als je niet meer de volle 30 jaar recht hebt op aftrek, kan annuitair juist interessant zijn. Stel je hebt nog maar 10 jaar recht op aftrek, dan heb je bij annuitair meer teruggaaf hierdoor, omdat je meer rente betaalt.

Om die reden hebben wij voor annuitair gekozen, omdat de hypotheekrenteaftrek ook een onzeker punt is op de lange termijn.

10. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Bij hebben gekozen voor annuïteit! ;)

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank voor de reacties dames!

@ bolkje
    rentepercentage is ip gelijk voor beide hypotheken. Wel is ene lineaire hypotheek na je rentevaste termijn minder gevoelig voor je stijging in maandlasten, omdat je al veel meer hebt afgelost.
    Annuïteiten is inderdaad ingewikkelder qua uitrekenen, maar je krijgt er het schema van 30 jaar bij. En wij krijgen nu elk jaar een nieuw overzicht ervan.

@ nijntje1990
    Hadden wij ook al aan gedacht, dat de kosten over 10 jaar gaan stijgen. Fijn dat dat bevestigd wordt.

@ rolinka1982
    De renteaftrek ligt bij annuïteit inderdaad hoger, puur omdat je veel meer rente betaald. MAAR... over wat je niet betaald hoef je ook geen renteaftrek terug te krijgen. Een lineaire is ongeveer 17.000 - 18.000 goedkoper na 30 jaar bij een hypotheek van 2 ton.
    Plus eigenlijk is de rente die je betaald weggegooid geld. Dus bij een Annuïteit gooi je in beginsel veel geld over de balk. Na 2/3 van de looptijd heb je de helft afgelost, bij lineair na 1/2 deel.
    Ben inmiddels stukken wijzer geworden al haha.

@ zou mooi zijn
    Nogmaals... wat je niet aan rente betaald hoef je ook niet terug te krijgen. Bij een lineaire hypotheek los je gewoon veel meer af, dus mocht je je huis verkopen, dan heb je veel meer kans op een lekkere overwaarde.

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
  13. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Hebben lineair, vonden we een veiliger idee. Misschien beetje doemdenken, maar stel dat je wel uit elkaar gaat (heb eens gehoord dat bij nieuwbouwprojecten de huizen na een jaar of 5 massaal weer te koop staan omdat men gaat scheiden). Dan heb je bij lineair al wat afgelost en bij annuïtair voornamelijk rente betaald. Zelfde als je baan verliest oid.

Bovendien vonden wij het fijn dat als ee kinderen komen we (ik) wat minder kunnen werken omdat lasten dalen.

Overigens hebben wij flexibele rente, waardoor we nog geen 3% betalen over iets meer dan 200.000.

14. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Mijn broer heeft een lineaire hypotheek en wij zelf een annuïteiten hypotheek. Dit omdat de kosteb bij lineair voor ons nu inderdaad vrij hoog zouden zijn. Niet onmogelijk maar wel lastiger. En het verschil wat het gaat zijn over ongeveer 20 jaar is dan misschien wek 300 euro bijvoorbeeld, maar de waarde ligt dan ook lager waarschijnlijk. Maar voordeel van lineair is dat mijn broertje nu relatief meer aflost ja. Zijn hypotheek is de helft van die van ons dus zij konden dat makkelijker betalen.

Deel Deze Pagina