Wiens kindje is ook een billenschuiver en welke andere bijbehorende "klachten" heeft hij/zij? En hebben jullie hiervoor hulp van een fysio? Onze zoon rolt niet, wil sinds 4 maanden alleen maar zitten, maar kan nog niet zelf gaan zitten en heeft regelmatig gefrustreerde buien. Wel kan hij super goed zitten als je hem neerzet en heeft hij geen problemen met zijn evenwicht, zoals het lijkt. Als je hem op zijn buik neerlegt, schuift hij over de grond en op zijn billen gaat hij ook door de kamer. Verder trekt hij zich wel zelf op nu, maar dat is lastig, omdat hij niet eerst op een knie kan gaan zitten. Omdat hij wel pogingen doet om "gewoon" te kruipen en te staan, denk ik dat fysio niet direct nodig is, maar ik ben benieuwd naar andere ervaringen. Ik bespreek het sowieso even met de CB arts de volgende keer.
Maar als hij op de buik pogingen doet om te schuiven, zou ik stoppen om hem op de billen neer te zetten (behalve om te eten), en hem vanaf nu altijd op de buik neerleggen om te spelen. 9-mnd oude babys horen de buikligging als basispositie te hebben. dan heeft nog goede kansen om gewoon te gaan kruipen en zich ook gewoon te leren optrekken, en voorkom je het risico op billenschuiven. Feitelijk moet de baby zelf gaan zitten als die wil zitten. En er zijn zat babys die met 9mnd nog niet zelf kunnen gaan zitten, maar dat hoeft ook niet. Zitten kan hij de rest van zn leven nog. Kruipen is nu een cruciale fase.
@Adi: hij ligt heel vaak op zijn buik te spelen en heeft dit ook altijd gedaan en zo ook op zijn rug. Hij doet echter geen enkele poging om te draaien buiten een beetje. We laten hem soms ook wel even gefrustreerd zijn, maar het enige dat we bereiken is een kindje dat zwaar gefrustreerd is, alleen maar huilt en verder niets onderneemt. Hoe zie je dat voor je, hem helemaal niet meer naar zit helpen? Hij gaat nu bij frustratie zijn hoofd keihard bonken overal op, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Overigens kon hij altijd juist bijzonder goed op zijn buik spelen, langer dan hij zou moeten kunnen volgens zijn leeftijd, dus denk haast niet dat dat het euvel is.
onze oudste speelde vanaf 6 maanden zittend op de grond, buikligging was grote drama. Uiteindelijk is ze met 9,5 maanden gaan rollen, met 11 maanden gaan billenschuiven en na haar eerste verjaardag - toen ze aan de hand kon lopen - ging ze nog even kruipen - hoewel billenschuiven veel sneller ging, dus dat had meestal de voorkeur. Ze was ontzettend voorzichtig en daardoor liep ze met 16 maanden. Wat mij al met al nog meeviel ik hield al rekening met minimaal 18 maanden. Wij hebben verder met rollen etc veel geoefend op bed. Doordat het zachter was, leek ze dat prettiger en 'veiliger' te vinden. Zo hebben we dus meer dingen op bed 'geoefend' (lees: lekker stoeien) en hebben we verder geen problemen ondervonden ofzo.
Mijn dochter loopt sinds woensdag langs de tafel en gaat van tafel naar bank en sinds vrijdag gaat ze super snel langs alles en loopt ze met van alles. Terwijl ze eerst voorzichtig pasjes deed en als je met haar wilde lopen liep ze niet en nu rent ze met je. En zaterdag besloot ze ook te kruipen dus hier is het net als mama eerst lopen en dan kruipen. Dus zo cruciaal belangrijk vindt ik kruipen niet hoor. Mn dochter kwam overal door te tijgeren. Ik ben wel van mening dat ze zelf naar zit moeten komen en ook van zit naar lig moeten kunnen. Maar ik persoonlijk vind kruipen niet zo belangrijk. Sommige kids blijven tijgeren en kruipen nooit en sommige zijn billenschuivers en kruipen ook of nooit of wanneer ze al kunnen lopen. Je zou evt voor advies fysio kunnen bellen. Misschien tips voor het rollen want denk dat dat ook wel nodig is om zelf naar zit te kunnen gaan.