Hallo, Even een vraagje. Ik heb het idee dat mijn linker borst verstopt zit. Hij is vol, pijnlijk (als stuwing), zitten harde plekken in, en als ik kolf moet ik de grootste moeite doen om er wat uit te krijgen, en dan komt het er met een zwak straaltje uit. Ook mijn dochter is erg onrustig aan de linker borst. Rechts is geen probleem. Daar komen dikke stralen uit en heb ik in 10 min. een flesje vol. Ook dochterlief drinkt rustig aan rechts. Nou is er altijd wel een verschil geweest tussen lijks en rechts, en kolf ik altijd beter rechts dan links en zit er rechts altijd meer in (DL heeft vaak wel genoeg aan alleen rechts maar nooit alleen links). Verschil is natuurlijk normaal maar linkerborst is nu ook pijnlijk en hard en lijkt gewoon niet goed melk uit te komen. Wat kan ik hier het beste aan doen? Thanx alvast!
Vervelend! Kindje veel laten drinken, voor het drinken warmte op je borst, de borst nog een keer nakolven? Als het zo blijft even langs de huisarts? Hoop voor je dat het snel beter gaat..
Ik heb hier ook met enorme last van gehad. Inderdaad goed leegdrinken. 2 voedingen starten met de pijnlijke borst en dan 1 starten met de andere borst. Goed nakolven inderdaad. Tijdens het kolven masseren. Ik liet mijn man dat doen. Verder hield ik tijdens het nakolven de elektrische tandenborstel ertegen. Die trillingen schijnen ook te werken. Succes!
Niet zo laten zitten! Neem een lekker warme douche, zachte straal op je verstopte borst, en ga onder de douche je borsten goed masseren, richting tepel. Na douchen, kind er aan of kolf er op!
Als je kindje drinkt, moet je op de pijnlijke plekken drukken, Zodat je kindje het melk weg kan drinken. Het doet misschien pijn, maar daarna voel je je wel opgelucht.
hier momenteel ook wederom die strijd. ook links, al is dat normaal wel mn super tiet maar ook de enige met problemen. de eerste keer leidde dat tot borstontsteking, nu heb ik elke zoveel weken weer dezelfde melkklier verstopt en probeer dit zsm te verhelpen met de boven gegeven tips. ik had ook een warme pittenzak op de borst tijdens het kolven of anders aanleggen: de kin van je kindje richting de harde plek. dan komt er meer druk op dat kliertje. wanneer je koorts krijgt, een rode vlek op de borst en een hele hete borst dan gauw naar ha voor antibio. succes!
Niet meteen antibiotica, eerst proberen of de pijnlijke plekken weggaan door borst heel goed te legen. Pas na 24 uur koorts arts inschakelen.
Wat vervelend! Inderdaad warme douche (zo warm als je aankunt, of beter nog warm bad), electrische tandenborstel erop en flink masseren/duwen. Ik heb ook een verstopte klier gehad, kreeg hem de eerste weken niet weggemasseerd. Na 3 weken werd het echt een flinke knobbel. Sinds ik deze met veel moeite en grof geschut heb weggekregen gebruik ik lecithine capsules (gewoon bij de drogist bij de vitamines), in het begin 3 of 4 per dag, nu nog 's ochtends en 's avonds. Dit zorgt ervoor dat je melk minder snel klontert en beter doorstroomt. Sindsdien heb ik geen last meer gehad van harde plekker (wel wat meer lekkage..)
Thanx meiden voor de reacties! Ga de tips toepassen. Ben al begonnen met elke voeding nakolven. Dat lijkt wel iets te helpen, had het idee dat er vanmiddag al iets meer uit kwam en ook vanavond heeft dochterlief er weer beter uit gedronken. Nog wel harde plekken maar lijkt beter te gaan. @ Dirksmama; Warme douche ga ik ook maar eens proberen, lijkt me een goede inderdaad, en daarna voeden/kolven, even kijken hoe het uitkomt. Nogmaals bedankt, en ga met jullie tips aan de slag!