Hoe vaak kolf schoonmaken

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by manouk81, Jun 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    Op mijn werk kolf ik meerder malen per dag.
    Hoe vaak moet ik de kolf dan schoonmaken? Moet dit na elke kolf beurt met een sopje? En moet de kolf ook in de koelkast bewaard worden?

Ook vraag ik me af of ik als ik elke 4 uur kolf 1 borst kan kolven of dat ik ze beide moet kolven. Normaal drinkt mijn dochter ook 1 borst per keer.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je kunt de kolf onder stromend water afspoelen en in een gesloten doos in de koelkast bewaren. Ook in je tas kan. 1 maal daags huishoudelijk reinigen volstaat op deze leeftijd (dus in een sopje)

Kolven: Kolf je enkel of dubbelzijdig? Met een handkolf of electrisch? Wanneer je kindje zelf ook 1 borst per keer drinkt kun je het even aankijken. Wanneer je het idee hebt dat je achter de feiten aan gaat lopen met hoeveel je kolft zou ik gewoon de 2e borst ook nog even aanspreken. Om zeker te weten dat je straks ook nog voldoende hebt wanneer ze gaat bijregelen!

Succes!

Groetjes Heidi

3. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    Beste Heidi,

Bedankt voor je goede tips! Hier heb ik iets aan.
    Ik kolf nu electrisch en enkelzijdig. Meestal drinkt mijn dochter ook maar 1 borst maar omdat ik om de 4 uur kolf en ze meestal zelf elke 3 uur drinkt merk ik toch dat ik stuwing krijg.
    Is het aan te raden om dan toch een dubbelzijdige elektrische kolf aan te schaffen? Of kun je ook 1 borst leegkolven en de andere de druk er af kolven?

Of raad je toch aan om een dubbelzijdige te kopen.

Ook vind ik het heel moeilijk om goed i te schatten hoeveel melk ik mee moet geven naar het KDV. Ik haal de avond vtv de melk uit de vriezer, melk moet die dag dan ook op. Stel ik zet op kdv een paar potjes met melk in de vriezer voor nood. Kan dit en hoe kan dit het beste ontdooit worden?

4. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    PS: voor mij zou het goedkoper zijn nog een enkele erbij te kopen dan een dubbelzijdige kolf extra te kopen.
    Kan dit? met 2 enkele elektrische kolven tegelijk kolven?

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je hoeft helemaal geen kolf bij te kopen hoor, wat je kunt doen is inderdaad 1 borst kolven en bij spanning de spanning eraf kolven. Dit doe je dan nadat je de andere borst hebt gekolfd. (dus wel in de zelden kolfsessie). Spanning eraf kolven is kolven tot straaltjes meer afbuigen, dan voelen of het goed voelt, net zo lang tot je vindt dat het oke is.

Mocht je merken dat je te weinig gaat kolven kun je volgens een kolfschema ook extra stimuleren met een enkele electrische kolf. Mail me dan gewoon nog eens.

Hoeveel melk nodig: dat verschilt nog wel eens. Sommige kindjes nemen op het dagverblijf minder dan wanneer ze thuis zouden zijn. Aan de borst kun je zowiezo niet zo goed zien hoeveel ze drinken. Je zou kleine porties mee kunnen geven. En evt. 2 kleine extra porties in de vriezer op kdv is inderdaad een goed idee. Bijv. 2 x een halve voeding? Wel goed vragen of je noodvoorraad is aangesproken ;)

een rekenmethode is (in het begin althans) 150 x het aantal kilo's wat ze weegt. De uitkomst deel je dan door het aantal voedingen wat ze over 24 uur neemt. Bij benadering is dit wat ze in de fles krijgt.

weegt ze 4260 gram, dan doe je dus 4.2 x 150. Delen door 8 voedingen wanneer ze 7 voedingen plus een nachtvoeding heeft (totaal 8). Snap je?

Succes!
    groetjes Heidi

Share This Page