linkhandig/rechtshandig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sweetamber, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik vroeg me zo wat af, zijn kindjes van mijn zoons leeftijd nu al rechtshandig of linkshandig?

Mijn schoonmoeder zit m'n schoonvader namelijk de hele tijd te zeggen, nee je moet het hem in zijn rechterhand aangeven, hij is namelijk rechtshandig...

Tja, toen vroeg ik me zomaar af of dat nu al "vast" ligt....

2. adi

adi Niet meer actief

hahaha, dat roepen mijn ouders ook altijd!!

Ik heb geen idee, maar wil zeggen dat mijn kindjes (20mnd) met beide handen nog hetzelfde functioneren. Ze kunnen eten/puzzelen enz net zo goed met links als met rechts. Ik weet niet of zoiets zich later ontwikkelt?

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Volgens mij ligt het veel later pas 'echt' vast, hun voorkeurshand.
    Ik stimuleer hier trouwens wel om vooral met rechterhand te tekenen en zo. Want de hele maatschappij-spulletjes zijn op rechtshandigen gericht, dus dat is alleen maar handig dan.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Links of rechtshandig zijn komt doorgaans er pas uit op kleuterleeftijd. De meeste kinderen kiezen in groep 2 een schrijfhand en blijven daarbij er zijn er ook die later pas kiezen in groep 3 en er zijn er ook die vroeger zijn. Zo was het bij mijn dochter met 18 mnd al duidelijk dat ze linkshandig is. Het cb zei het ook toen ik het vermoeden aangaf, ze doet echt alles spontaan met links en pas als je er wat van zegt met rechts (bijv de blokjestesten op het cb). Ze is nu 3j4mnd en nog steeds overtuigens links. Zit hier in de familie: ik ben links, manlief heeft geen echte voorkeur doet het zoals het hem uitkomt, opa is links.

5. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Zover ik weet, ligt het wel al vanaf de geboorte 'vast', maar wordt het pas echt duidelijk zodra ze leren schrijven enzo. Ik heb namelijk begrepen dat het niet gewoon een voorkeur is, maar het echt iets met de hersenhelften te maken heeft. Zelf heb ik bij m'n dochter al heel lang het idee dat ze linkshandig is.. ze duimt met links, en pakt eigenlijk altijd de lepel aan met links als we gaan eten, schopt de bal met links, wijst meestal plaatjes in een boek aan met links en zwaait geloof ik ook 9 van de 10 keer met links.

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hier een kindje wat een ernstige voorkeur had voor rechts. Dat kwam ook door een beknelling bij de geboorte. De (kinder)fysiotherapeute adviseerde mij toch echt om ook vooral de linkerkant te stimuleren. (Ze deed alles met rechts). Ze heeft nu nog steeds een voorkeur voor rechts, maar pakt nu bijv. ook wel een vork of een speeltje met links.

Volgens haar was het niet gezond om zo snel al een voorkeur te ontwikkelen.

Overigens is het normaal, zoals Yolante zegt, dat een kindje pas in groep 2 of 3 een 'schrijfhand' ontwikkeld.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik heb de PABO gedaan en kan je vertellen dat het bij jouw kindje nog niet bepaald is. Gelukkig maar want oefenen met beide handen is nog echt nodig. Veel mensen die rechtshandig zijn doen ook dingen met links en andersom. Beide handen moeten zich wel (kunnen) ontwikkelen.

Zelfs in groep 2 bestond er nog twijfel bij sommige kinderen.
    Dan doe ik testjes om te kijken wat de voorkeurskant is.
    Hierbij testte ik niet alleen de hand maar ook het oor en de voet.
    Denk bijvoorbeeld aan het luisteren aan de deur, schoppen van een bal, dop van een fles draaien, kijken door een wc-rolletje, bal vangen met 1 hand etc.

Ik merk dat mijn dochter van 1,5 jaar alleen tekent met rechts. Ze gebruikt beide handen om het potlood goed in haar rechterhand te leggen. Ze eet zowel met rechts als met links.

Gun je kindje nog wat tijd en laat het beide handen ontwikkelen.

8. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik vroeg dit laatst ook op het bureau, wij hebben al vanaf dat hij een maand of 5-6 is het vermoeden dat hij links is. Nu is dat niet moeilijk mijn man plus zijn moeder en zijn oma en ook de zussen van mijn man zijn links van mijn kant zijn mijn beide ouders links en ook de moeder van mijn papa was links

dus het komt heel veel voor bij ons, maar ons zoontje merken we dat het in bepaalde opzichten ene belemmering is hij doet ook wel dingen met rechts maar zoals met een vorkje of lepel eten met links nu wil hij het zelf doen maar een lepel en vorkje met ene bochtje voor linkshandigen hebben we al stad en land afgezocht die voor rechtshandige hebben we in huis maar hij verdomd het hij pakt hem met links ja dan krijg je natruulijk niets in je mond wordt ook echt boos.

op het kdv stimuleren ze beide handen maar ze geven hem denk ik automatisch een kwast in zijn rechterhand en hij doet niets geven ze hem links gaat hij wel wat doen.

ik denk dat dat inderdaad soms al vroeg vastligt ja

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Mr K is nu 4,5 en heeft zo'n 3 maanden fysio gehad omdat hij zijn pen/potlood niet goed vast hield.
    Hij heeft nog steeds geen "keuze" gemaakt en doet dingen zowel links als rechts.
    Zo is hij met links veel sneller en met recht veel nauwkeurige.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet niet op de een of andere manier heb ik altijd geweten dat mijn zoon rechts was ook altwijvelde ze bij de fysio en op school.

Maar mama kreeg gelijk.

Deed gewoon met rechts altijd veel en veel meer al van af klein af aan.

En bij dochterlief durf er een miljoen om te wennen ze is ook rechts.
    ;)

En ik ben zelf ook rechts maar opgevoed door een moeder die links was dus. Ik kan knopen maken op de linkse manier zo grappig bijvoorbeeld wel handig een moeder die links is.;)

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik zou het niet weten..hier gebruikt hij beiden handjes nog. de ene keer denk ik dat hij linkshandig is en de andere keer rechts..geen touw aan vast te knopen. geeft ook niet hij gebruikt ze.

12. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Kijk, dat is goed te weten. Het zou mij dus niets uitmaken, maar had al zoiets van dat dat nu nog niet belangrijk zou zijn. Maar ik wist niet dat het belangrijk was om beide handen te stimuleren, daar zal ik even op letten. Wel leuk om al jullie ervaringen te lezen...

13. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Geen idee, maar mijn zoontje is bijna 21 maanden en pakt altijd met zijn rechterhand een pen vast, en al geef ik hem aan in zijn linkerhand dan pakt hij hem met rechts over....dus ik denk dat hij rechts is maar misschien verandert het nog wel...

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou dat valt wel mee hoor. Ik heb mijn linkshandigheid nooit als probleem ondervonden

15. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en heb pas een studiedag gehad waarop verteld werd dat kinderen vanaf ongeveer 5 jaar voorkeur voor 1 kant ontwikkelen. Voor die tijd kunnen ze wel al een voorkeur hebben, maar dit kan voor hun 5e jaar nog veranderen. Daarna ligt het meestal wel vast.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb ook begrepen dat je beiden kanten moet stimuleren als ze nog jong zijn. Overigens hoop ik verder wel dat ze rechtshandig wordt. Simpelweg omdat ik mijn linkshandigheid wél als irritant ervaren heb. Met name met schrijven (ik vlek echt bijna áltijd- zo zonde in de babyboeken bv of op kaartjes) en op de middelbare school had ik een hekel aan hockey, simpelweg omdat ze geen sticks voor linkshandigen hadden... terwijl ik iedere sport eigenlijk wel leuk vind/vond.
    Dus ik vind rechts handig zijn wel gewoon praktisch. Maar voorlopig stimuleren wij hier ook dus nog allebei.

17. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Toevallig dat er een topic over is. Mijn man en ik hadden het er van de week juist over, dat we ons afvroegen wanneer je kunt zien of een kindje links of rechts is.
    Mijn man is namelijk links en ik ben rechts, dus ik ben benieuwd wat Thirza gaat doen. Maar dat duurt nog even dan:D

18. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik wist al met een paar weken na de geboorte dat mijn zoon links was, dat viel echt op. Vanaf dat ze met handjes naar dingen grijpen, dat deed hij altijd met links. Als hij iets wilde pakken was dat ook met links. Later met autos spelen met links etc.. en ook voetballen met links.

Bij de tweede heb ik er niet echt een hoogte van moet ik zeggen, die is nu 17 maanden en doet met beide handen wel dingen maar ik denk dat hij gewoon rechts is omdat hij toch het meeste daarmee doet

19. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja stimuleren helpt trouwens wel (sorry lees nu pas de 2de pagina). Ik wil dat mijn zoon met rechts eet, dat kan hij prima omdat ik dat direct aangeleerd heb. Daarom kan hij ook wel tekenen en knippen met rechts maar hij doet knutselen liever met links omdat dat toch iets makkelijker gaat voor hem.

20. misa

misa Niet meer actief

Volgens mij kan je dat nog niet weten nu al.
    Probeer maar eens iets aan te geven (in het midden) en kijken met welke hand hij aanpakt. Of hou het voor rechts en later voor links. Kijken wat hij doet. Als het goed is doet hij alles met beide handen. :)

Deel Deze Pagina