links of rechtshandig??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kylain, 4 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi Hoi,

Misschien een rare vraag maar vanaf welke leefdtijd kan je zien of je kindje rechts of linkshandig word? Niet dat het me wat uitmaakt maar ben gewoon nieuwsgierig.
    Ons zoontje doet namelijk alles met links veel beter als met rechts. Bijv. blokjes stapelen doet hij met links als hij het met rechts doet dan lukt het hem niet. Rechts pakt hij alles ook nog in een knuistje terwijl hij links met duim en wijsvinger de kleinste dingetjes oppakt...Iemand ervaring hiermee???

Groetjes Lysanne

2. wendyp

wendyp Niet meer actief

Sasha heeft ook al vanaf het begin af aan een voorkeur voor rechts. Kon niet volgens het cb.

Of het moet toeval zijn geweest, maar nu tekent ze ook met rechts. Niet dat ze niets met links doet hoor, maar rechts is favo.

3. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Het schijnt dat dat pas later echt eruit komt. Maar ze kunnen wel al een voorkeur hebben.

Dit vond ik op het net:
    Vanaf de leeftijd van ongeveer 5 jaar ligt de laterale dominantie van de meeste kinderen vast, zowel op motorisch (armen, benen) als sensorisch (ogen, oren) vlak.

4. ik denk wel dat ze al een voorkeur kunnen hebben en het dat ook word.

Mijn zoontje die doet veel met links, geef je hem een pen rechts aan, hevelt hij hem over naar links en gaat dan tekenen, heel soms rechts maar vaak pakt hij hem over, hij is nu 3 jaar.

5. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    je kan normaal al snel opmerken met welk handje ze iets liefst vast nemen, of zich vast grijpen. Dit bepaald vaak mee het links of rechtshandig zijn :)

dus linksgrijpen = linkshandig
    bij mij toch zo en bij vele andere ook

6. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ik vroeg me dit onlangs ook af. Ik heb er namelijk een tijdje op gelet en ze pakte alles links aan of inderdaad overhevelt van rechts naar links. Of ze later ook écht links is moet nog blijken. Ben benieuwd.

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    ik vroeg het me ook af en heb het nagevraagd bij t cb en opgezocht en las dat het pas na hun 2de of derde? levensjaar kon worden vastgesteld. Luca's oma is links, dus toen hij veel met links ging doen dacht ik dat hij dat van haar had, maar nu doet hij ook weer veel met rechts. Soms is hij erg linkshandig, maar sommige dingen doet hij weer erg met rechts! we zullen het wel zien. Moeten we als het eenmaal zover is, weer een topic erover openen bij 'peuter en kleuter'!

8. EmyD

EmyD Niet meer actief

Dit heb ik opgezocht in een boek dat ik thuis heb liggen...
    Het eerste jaar is een kind om en om links- en rechtshandig, en soms ook zonder voorkeur. Rond de 11 maanden zijn de meeste kindjes rechtshandig en dat blijft dan enige tijd zo. Sommige kindjes switchen voor de 1e verjaardag nog naar links.
    Met 20 maanden gaat een kind weer beide handen evenveel gebruiken, dus zonder voorkeur. Aan het eind van het 2e jaar zijn de meeste kindje weer rechtshandig.
    Tussen 2,5 en 3 jaar komt er weer een periode van verandering van voorkeur, waarbij geen van de handen domineert. Als hij/zij 4 jaar oud is dan staat de voorkeur vast (9 van de 10 keer rechts). Deze voorkeur wordt in de loop der jaren steeds sterker en als hij/zij 8 jaar oud is, kan hij/zij de voorkeur niet meer veranderen.

Enne..het is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom de meeste mensen rechtshandig zijn.

9. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Grappig om te lezen........Heb er voorheen eigenlijk nooit zo opgelet met welke hand hij wat doet maar het viel me laatst op dat hij alles met links deed....ga nu goed opletten of hij wat meer met rechts gaat doen op een gegeven moment....

Groetjes Lysanne

10. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie doet ook veel met links maar ik hoop stiekum dat hij toch rechts word! ik en mijn vriend zijn allebei rechts en op veel vlakken is het niet zo erg. maar op vlak van leren schrijven en veters strikken is het toch makkelijker als hij ook rechts is!
    is het eigenlijk niet erfelijk ofzo??

11. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    mijn dochter doet vanaf het begin alles met links, heb het wel eens geprobeerd om haar rechts te stimuleren om te kijken wat ze deed, maar dat lukt niet, zowel met eten als met tekenen niet. Ze is nu drie en blijft het doen. Mijn zoon is nu 1 jaar en heeft duidelijk voorkeur voor rechts.
    In beide families komt linkshandig voor, dus we hadden het al verwacht.

Deel Deze Pagina