linkshandig

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 4 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sther3

sther3 Niet meer actief

Ik ben ook links en de wereld is echt gebouwd op rechtshandigen. Voorbeelden zijn bijna allemaal genoemd, ik kan trouwens ook geen stokbroodje smeren in een restaurant omdat die mesjes ook rechtshandig zijn..
    Balpennen met reclame zie ik ook altijd op z'n kop ( niet dat dat erg is, maar om nog een voorbeeld te geven)
    Ik doe ook alles met links, maar de muis vd computer en schakelen in de auto doe ik wel rechts, simpel omdat ik dat mezelf zo aangeleerd heb.

2. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Meeste nadelen zijn al genoemd. Ik ben ook linkshandig en als ik veel geschreven heb, is de zijkant van mijn pink helemaal blauw (of een andere kleur. Ligt aan de kleur waarmee ik geschreven heb ;)). Ook kan ik niet met elke schaar knippen. Verder vind ik het wel meevallen ;)

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat een onzin zeg om een linkshandige te dwingen om rechts te schrijven.
    Mijn 9 jarige dochter is vanaf 2 jaar al overduidelijk links en er heeft nog nooit iemand een opmerking over gemaakt.
    Zou wat wezen zeg!!

4. beccie

beccie Niet meer actief

ik ben links en heb er nooit problemen mee gehad. er is ook nooit iemand geweest die mij heeft gestimuleerd om rechts te proberen.
    mijn zus is ook links en ook geen problemen mee.
    alleen die vulpen vroeger ja, kwam altijd thuis met een blauwe hand door dat ik door de inkt ging.
    en ik kreeg op school een schaar voor linkshandigen maar met links knippen kan ik niet. ik knip namelijk wel met rechts, maar ik was links dus knippen moest ook met links. later kreeg ik na veel zeuren toch een gewone schaar van de juf:)

ook met de computermuis heb ik geen problemen dat doe ik automatich altijd al met rechts.

mijn zoon is rechts, ik denk dat mijn dochtertje links word en daar heb ik totaal geen problemen mee.

5. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Onze oudste is ook links. Zelf ben ik rechts, mijn man is ook links. Qua problemen als linkshandige heb ik geen ervaring maar dingen aan haar uitleggen vind ik wel lastig omdat we allebei 'de andere kant op' denken.

Overigens doe ik zelf wel veel dingen met links... Links is vaak mijn eerste hand, mijn muis zit links (kan ik met rechts schrijven), dingen vastpakken met links, etc. Dus meer een voorkeurshand zeg maar.
    Knippen doen man en m'n dochter beide met rechts trouwens

6. noa80

noa80 Bekend lid

7 jun 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier nog een linkshandige, vroeger altijd een blaadje onder mijn hand om vlekken te voorkomen. Een liniaal met de 0 in het midden, anders altijd een lijn trekken van 10 naar 0 ipv van 0 naar 10 bijvoorbeeld.
    Blikopeners zijn een ramp voor mij, evenals scharen. Knippen lukt als de schaar goed scherp is maar anders gaat het echt niet.
    Vroeger op school een apart schrijfschriftje voor linkshandige. Maar wie nu mijn handschrift ziet gelooft vaak niet dat ik het met links geschreven hebt.

Gewoon lekker links laten zijn als dat de eigen voorkeur is, er zijn tegenwoordig genoeg dingen voor linkshandige te koop.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Het enige wat ik wel moeilijk vond was mijn dochter (links) leren veters strikken (ik ben rechts).

8. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Ik schrijf met links. Knippen met links vnd ik niks. Dat doe ik rechts, evenals alle andere dingen. Ik heb geen moeite met het hanteren van een computer muis of schakelen in een auto. Voetballen deed ik vroeger ook met mijn rechtervoet. Met links kon ik het niet. Dus het enige wat bij mij echt dominant is, is het schrijven. De rest blijkbaar minder.

9. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Hier nog een 'links-poot' :)
    Het schrijven was inderdaad altijd een ramp met natte inkt :(
    Met een linkse schaar kan ik absoluut niet overweg!
    Sporten die alleen maar rechts kunnen (zoals hockey) heb ik mezelf gewoon rechtshandig aangeleerd.
    Met badminton heb ik een tijdje twee handig geprobeerd maar dan kom je er toch achter dat het rechts allemaal niet zo makkelijk gaat :(

Verder heeft nirmand bij mij ooit geprobeerd om mij rechts te laten schrijven o.i.d.
    En met de computer of andere dingen die rechtshandig gemaakt zijn doe ik gewoon met rechts..
    Een linkshandige pen bijvoorbeeld heb ik ook niet

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn dochter is links, maar nooit gehoord van school dat ik rechts zou moeten stimuleren..

11. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik schrijf wel links, maar voor de rest doe ik alles met rechts.. Het enige wat ik me nog van school kan herinneren is dat ik de blauwe vegen altijd zo vervelend vond, ik ging er altijd met mijn hand overheen..

Voor mij zijn er verder geen nadelen, aangezien ik voor de rest alles met rechts doe..

12. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik ben rechts en pak mijn mok ook rechts toch zit het plaatje naar mij toe. Ik irriteer me daar altijd aan, omdat het voor mijn gevoel dan niet klopt, en met links proberenn te drinken kan ik niet maar dan staan wel de plaatjes goed.

13. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Even niet het hele topic doorgelezen, alleen de beginpost.

Ons meisje start over 7w met school (in B op 2,5 jaar). Tijdens het infomoment heb ik gevraagd hoe het zit met linkshandig zijn. Ons meisje heeft een duidelijke voorkeur voor links, kan met rechts het potlood niet vasthouden. Heeft nu een schaartje en krijgt het rechts niet gehanteerd, links knipt ze goed. Eten wisselt ze nog eens af maar links krijgt de voorkeur.

Op school wordt rechts niet meer gestimuleerd bij ons. Ze kijken welke hand de voorkeur krijgt en gaan gewoon verder met hun ontwikkeling.

14. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik ben ook linkshandig en mij hebben ze op de lagere school nog geleerd met rechts te schrijven.. met links krijg ik nu ook geen letter meer op papier.. de muis van pc heb ik ook rechts, en met de numlock reeks heb ik geen proberen.

maar verder doe ik alles links... ik was enige linkshandige in de klas vroeger, met basketbal stond ik ook altijd heel alleen een rijtje te vormen aan de linkerkant..

en idd.. tafel dekken doe ik automatisch verkeerd, omdat ik de messen aan de voor mij goede kant leg... aan een krappe tafel is het ook altijd vervelend eten, want ik snij met links, de ander met rechts en zo zitten we altijd een potje te armworstelen.

voor mijn opleiding heb ik ooit een linkshandige stoffenschaar gekocht, moest 3x !! zoveel betalen als voor een gewone stoffenschaar.
    Knippen met een normale schaar gaat wel, maar duurt veel langer omdat die minder goed werkt bij mij.

en idd... wat iemand eerder al schreef: zeeppompjes altijd aan verkeerde kant, friettent vorkje onbruikbaar etc etc :)

Ik las laatst een interessante theorie: dat de mensen die linkshandig zijn, in de baarmoeder gestart zijn als deel van een eeneiige 2ling. Sommige zijn ook als 2ling op de wereld gekomen, maar bij groot deel van de zwangerschappen ontwikkeld de 2e zich niet verder door. vraag me af of dat echt zo is..

15. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Wauw ik wist niet dat het nog gestimuleerd werd om met rechts te schrijven. Mijn pa werd ertoe gedwongen vroeger. Ik ben zelf ook links,geen nadelen. Ja eentj dan: inkt vlekt als ik er met mijn hand overheen ga terwijl ik schrijf. En als je langs iemand zit die rechtshandig is werkt ook niet zo goed met eten haha.

Limmeke,dat over zwangerschappen wist ik nog niet. Klinkt interssant.

16. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik ben linkshandig en heb er echt nog nooit last van gehad. Ik lees hier dingen over vorkjes van de friettent enzo, nou het is mij werkelijk nog nooit opgevallen dat dat niet voor linkshandigen is.

De enige keer dat ik het wat lastig vond was toen ik moest gaan calligraferen tijdens mijn studie. Dat is niet mogelijk op de manier zoals rechtshandigen dat doen. Ik moest op z'n kop en van rechts naar links schrijven. Ik had het in no time geleerd en het zag er super mooi uit.

17. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    673
    113
    Utrecht
    Ook ik ben linkshandig. Vroeger op school wel veel vlekken gemaakt met schrijven aangezien wij met een vulpen moesten schrijven. Verder moesten wij op school in een boek/schrift een afbeelding op de linker pagina op de rechter pagina natekenen......bij mij ging dat niet heel makkelijk aangezien mijn linker arm op het voorbeeld rustte.
    Knippen ging op de basisschool ook niet netjes.....er waren alleen maar scharen voor rechtshandigen.
    En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.....praktisch alles is gericht op rechtshandigen......ook voor volwassenen.

18. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Hmm mijn dochter is ook links maar de juf maakt daar totaal geen probleem van en ik ook niet. Ook nooit gevraagd om rechts te stimuleren.

19. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Ik ben links, maar kan toch heel veel met rechts! Vroeger op school schreven we met vulpen dat gaf vlekken, maar dat had de school netjes opgelost. Alle linkshandigen mochten toen met fineliner schrijven, dat droogde heel snel op en dus geen vlekken meer ;)

20. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik had dat ook al eens gelezen en vond het erg bijzonder. Wij zijn namelijk allemaal rechtshandig in de familie. Mijn dochter is de enige linkshandige.

Deel Deze Pagina