Hoe krijg ik het duimen afgeleerd?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by banjabes, May 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Jaja, onze meid is twee geworden.

Maar ze duimt nog steeds. Ik vind het heel moeilijk om dit af te leren. Zodra ze een beetje moe wordt gaat die duim weer in haar mond. We proberen uit te leggen dat het niet goed is voor haar duimpje en voor haar tandjes en dat begrijpt ze ook wel, maar iedere keer stopt ze hem toch weer terug en uiteindelijk wordt ze koppig en driftig.

Heeft iemand tips:(

Liefs,
    Banjabes

2. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    washandjes over de handjes?

3. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    1,169
    0
    0
    hier heb ik spul voor anti duimen en nagelbijten.. alleen.. we duimen er steeds meer doorheen en het is zoooooo vies..

4. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Hmmmmzzz, ik vind 2 ook wel een lastige leeftijd om duimen af te leren. Een speen is anders, want als die eenmaal weg is, issie weg....

Ik was wel een stukje ouder toen, mijn moeder deed van die stoffen (witte) pleisters om mijn duim. (dunner dan gewone pleisters). Elke keer als ik dan mijn duim in mijn mond wilde steken, voelde ik dat stoffige ding. Ik was er zo vanaf.

Misschien een idee om je dochter eerst overdag zo het te laten ontwennen en pas daarna 's nachts?

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ach er zijn genoeg kinderen die op de basisschool ook nog duimen, ik zou me er niet druk om maken

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Nou het is anders niet zo goed voor de stand van de tandjes..

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

tja dan maar een beugel. HAd ik ook. Duimde tot me 12e alleen in de nacht toen met knuffel. Op een bepaald moment snappen ze het ook en zeker als het bij de tandarts verteld wordt en op school zullen ze het amper doen als andere kinderen er opmerkingen over maken.

8. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Weet je hoeveel het de maatschappij en jouzelf kost om al die beugels te betalen....Als iedereen zo gaat denken ;)
    Ik geef je wel gelijk wat betreft het feit dat het voor een kindje van 2 misschien wat moeilijk is om af te leren, maar ik zou er zeker niet mee gaan wachten tot ze 4 is.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij zijn rond 2 begonnen met enkel duimen in bed.
    Duim in je mond? Oh dan moet je zeker naar bed!
    Toen was hij er steeds erg snel uit :)

Nu proberen we het ook snachts af te leren maar dat is natuurlijk veel lastiger. Vaak slaapt ze zonder duim gelukkig maar ze heeft hem ook wel in dr mond als ze slaapt. Dan trek ik hem er meestal heel voorzichtig uit en leg hem in ong dezelfde houding vlak naast dr gezicht en dr knuffel erbij. Leg ik hem verder weg, stopt ze hem meteen weer terug.
    Toch steeds vaker als ik naar bed ga is de duim eruit.. Gaat goed dus :)

10. Saskia78

@kosten: de vraag is ook wat gezondheidszorg kost als onze koters puberen. Het wordt er in ieder geval niet goedkoper op.
    En laten we eerlijk zijn.. Echt leuk is het ook niet.

11. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Hi meiden,

Goede reacties hier. Ik wil het inderdaad zo snel mogelijk afleren. 1 van haar voortandjes wipt echt al een beetje naar voren. Het is inderdaad absoluut niet goed voor je tandjes en er kunnen ook serieuze spraakproblemen ontstaan op de lange termijn.

Moeilijke leeftijd is het zeker, maar ik ga het zeker proberen. Die van het pleistertje is misschien wel een optie en het benoemen van het naar bed gaan.

We hebben 1 groot voordeel: als ze slaapt duimt ze juist niet en dat scheelt al wel super veel. Ze duimt alleen als ze in slaap valt en heel moe is.

Dank jullie wel!

12. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

Jan 19, 2008
    6,317
    216
    63
    Twee jaar is wel erg jong.:$ Ben benieuwd of er ook succesverhalen zijn met die leeftijd. Sta zelf voor de klas en op de basisschool zitten nog zoveel duimertjes. Soms helpen we ook met een beloningssysteem om het wat minder te doen.

Thuis en in bed vind ik het wat anders. Onze dochter duimt ook en ik was echt pas van plan om er wat mee te doen voordat haar definitieve gebit doorkomt, dus rond 6 jaar. Dan snapt ze het ook veel beter.

ps de opmerking over de ziektekostenverzekering vind ik een beetje vreemd...

13. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

madeliefke ik ook maarja....

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter is ook 2 en duimt ook als ze moe is en als ze niet lekker is. Overdag verder niet.

15. Saskia78

@madeliefke: toch is het wel waar :)

en nee.. dat is bj mij ook niet perse het argument om duimen af te leren.. maar je kunt het moeilijk ontkennen natuurlijk.

16. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Dit helpt voor geen meter.Ik heb dit spul zelf voor nagel bijten en duimen gehad.In het begin vond ik het vies,maar op een gegeven moment ging ik maar weer duimen en nagels bijten.

17. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Ik moet zeggen,duimen afleren super moeilijk is.
    Ik heb zelf tot en met mijn 10e geduimt en mijn oudste duimt.
    Ze is nu 5 jaar en ik krijg het niet afgeleerd.

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

lekker nog even wachten, 2 is errrg jong. wat in ieder geval niet helpt is boos worden, dan word het erger. Afleiden en belongingssystee werkt beter straks met een jaar of 4 a 5, als ze het ook echt snapt.

En een beugel en dan over wat kost het de staat nadenken...ehhh gaat het ?. wat denk je dat we betalen met z'n allen aan tandarts kosten beugel is vaak pas bij 12 a 13 en je betaald gewoon mee hoor en dan nog alles is het belang van ed kosen? en wat kost het de staat?

Dan zou ik 10 pakjes sigaretten kopen per dag en elke dag tanken, 100 % teveel belastig betalen. dan doe je wat voor de staat.

19. Meranou

Meranou Bekend lid

Dec 23, 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een duimertje van bijna 4 jaar en ik ben nog niet van plan het af te leren. Tanden staan prima en ook de spraak is supergoed voor een bijna 4 jarige. Daar is echt helemaal niks mis mee.

Ik vind zelf dat ze maar 1 keer jong zijn en als ze dan duimen even nodig hebben om in slaap te vallen of om even te rusten....Prima toch!!!!

En wat het ons allemaal kost als iemand een beugel krijgt..... tja, waar hou je je mee bezig denk ik dan!:$ Wat denk je dat het voor het milieu doet als er spenen gemaakt en afgevoerd moeten worden, wat denk je hoe slecht de flessen zijn van plastic die voor baby's gemaakt worden, en alle luiers, de kosten voor psychologische hulp voor kinderen die "ontsporen" enz. enz. enz. Scheven tanden kunnen ze ook krijgen als ze NIET duimen, dus pffff.....

Duimen HOEFT echt niet te zorgen voor scheve tanden! Dat is meer een aangeboren kwestie dan een oorzaak van buitenaf hoor! Er zijn zoveel kinderen die duimen of geduimd hebben en een perfect recht gebit hebben.

20. Saskia78

@meranou: vaak ook kwestie van de stand van tanden en kiezen in de kaak. Maar hier zie je toch al dat alles wat naar buiten leunt.
    Dus toch beter maar stoppen dan :)
    (en ook hier prima spraak.. Iets te prima soms :) )

Share This Page