Stel je hebt al jaren lang een naam in gedachte voor je zoon of dochter. Jij en je man vinden hem ook allebei top. Dan blijkt het sat er twee maanden voor je bevalling iemand anders bevalt die je kent die precies dezelfde naam heeft gegeven aan hun kind. In hoeverre zouden jullie je laten beïnvloeden om een andere naam te kiezen? Als het een familie lid is, een neef ofzo? Als het een collega die vrij dichtbij staat? Of als het iemand in de vriendenkring is? Ik ben even benieuwd of jullie zouden afwijken of niet?
Mijn collega is net bevallen en ik was als de dood. Gelukkig totaal niet het geval maar zou het wel een beetje zuur vinden. Mijn nicht is 2 dagen voor mij uitgerekend maar wij hebben nu besloten dat dit de naam is die wij hebben. Ongeacht wat zij voor naam zou geven. Ik zou er flink van balen en zuur vinden maar er niet vanaf wijken. Het is niet dat je een naam hebt ingepikt, je vind toevallig het zelfde mooi. Ik hoorde van mijn collega dat zij en een vriendin beide de zelfde naam voor hun dochter hebben. Die waren dicht bij elkaar uitgerekend.
Voor een jongen zou ik geen andere naam kiezen. Omdat ik maar 1 jongensnaam kon vinden waar ik echt een goed gevoel bij heb. Ik zou echt geen andere kunnen kiezen. Voor een meisje misschien wel, omdat ik zeker 10 en misschien wel 20 namen heb die een echte kanshebber zouden zijn voor een meisje dus als één naam vergeven wordt blijft er nog genoeg over om uit te kiezen. Maar het ligt er zeker wel aan hoe dicht de persoon in kwestie bij me staat. Is het gewoon een kennis, een buur waar ik amper contact mee heb of een collega die ik wel eens gedag zeg, dan zou ik niet veranderen en bij dezelfde naam blijven. Is het een goede vriend of een familielid met wie ik regelmatig contact heb en met wie ik regelmatig in één ruimte ben, dan zou ik wel veranderen. Overigens heb ik de naam vanaf het moment dat ik hem wist gewoon gebruikt en verteld, dus iedereen weet welke naam ik mijn zoon ga geven. Dus als nu iemand zou bevallen van een zoon met dezelfde naam dan weet in ieder geval iedereen dat ik deze naam niet van diegene heb gepikt maar al langere tijd vast had staan.
Ja het is mij overkomen. Een collega van mij. We vallen onder dezelfde manager maar werken wel op een andere locatie Maar goed ik val daar weleens in. Verder heb ik weinig contact met haar. Ik baal echt. Ben er depri van. Noem haar al maanden zo in mijn buik. En dan dit Overigens niet qouten. Haal het straks weer weg.
Bij familie of vrienden zou ik denk ik niet dezelfde naam kiezen. Mocht ik geen andere naam tegen komen en toch die naam kiezen, zou ik het ook van te voren al aangeven bij hen
Ik zou de naam niet veranderen, ook niet voor vrienden of familie. Wanneer de naam voor vrienden/familie te confronterend of pijnlijk is, dan wel zou ik wel de naam veranderen.
Ik zou het doen. Wie weet is die collega volgend jaar geen collega meer en dan heb jij je dochter voor die persoon een andere naam gegeven.
Zou het ook doen straycat! Net wat stiertje zegt, straks gaat je collega weg of jij en dan krijg je voor altijd spijt! Als ze er naar vraagt dan zeg je toch gewoon eerlijk dat jij die naam ook al tijden had. Dat is iets wat je niet kan weten. Maar snap wel dat je er verdrietig om bent!
Voor een collega zou ik het zeker niet aanpassen. Mijn zus is 3 maanden voor mij uitgerekend, als zij de naam heeft uitgekozen die wij op het oog hebben, zoeken we een andere naam.
Bedankt allemaal. Iedereen zegt inderdaad dat ik het moet doen. De naam is al zo ingeburgerd bij ons tweeën. Het is ook helemaal geen top tien naam ofzo iets, dan zou het ergens nog logisch zijn. Ik hoef niet zo nodig uniek te zijn. Maar ik ben allang blij dat mijn man en ik het eens zijn over een naam. Heb wel een tweede naam maar ik vind deze gewoon het leukste. Een zus is inderdaad heel wat anders. Dan had ik wel een andere naam moeten kiezen. Maar gelukkig is dat niet aan de orde.
Oh, wat lastig hey! Kan me wel voorstellen dat je er moeite mee hebt! Maarja, op het moment dat jullie een naam hebben gegeven aan jullie dochter en haar zo zijn gaan noemen is er niet echt een weg meer terug, gevoelsmatig.
Precies dit is mij overkomen. Een maand nadat wij erachter zijn gekomen dat ik zwanger ben is een vriendin bevallen van een zoon met de naam die wij al 7 jaar hadden voor een zoon. Wij hebben toen besloten een andere naam te zoeken. Uiteindelijk blijk ik zwanger van een meisje en heeft dit "probleem" zichzelf opgelost.
Het ligt er heel erg aan hoe goed het contact is met die persoon. Ik hou gewoon van iets 'unieks' in de omgeving. Ik bedoel niet een gekke verzonnen naam, want dat van ons zijn hele 'gewone' namen. Daarnaast ligt het er ook aan of we de naam al jaren hebben of niet. Maar bij een kind van een broer of zus zou ik de naam absoluut niet gebruiken. Bij ren neef, nicht zou ik het niet snel gebruiken. Maar wij hebben een heeeeeel grote familie. Onze dochter heeft dus blijkbaar dezelfde voornaam als het kindje van een neef van mij. Dat wist ik dus niet eens...! Bij een collega, ligt eraan hoe groot het bedrijf is, zie je diegene nog vaak buiten werk, enz. In de vriendenkring absoluut niet. Wij hadden al jaren een naam. Even met andere namen: stel wij hadden Rosalie al jaren in gedachten. De broer van mijn man krijgt een dochter en noemt haar rosa. Daar baalden wij natuurlijk vreselijk van, zeker omdat zij geen leuke naam konden vinden en toen op deze uit kwamen verderop in de zwangerschap. Maar wij vonden het geen optie meer. Uiteindelijk hebben we een mooie andere naam gevonden waar we nu superblij mee zijn. De naam 'Rosalie' hebben we als tweede naam gebruikt. In jullie geval zou ik het overigens gewoon doen. Je ziet haar amper en collega's zijn bijna altijd tijdelijk.
Nan ja een vriendin vind ik anders. Ik zie dit persoon helemaal niet buiten werktijd. Heb amper contact met haar. Wel met collegas die met haar werken. Omdat we onder dezelfde manager vallen.
Ik ben hier ook een moeilijke in hoor mijn vriend totaal anders. Collega's/ kennissen met kinderen die die naam dragen vindt hij geen probleem, ik wel. Binnen de familie is een heel ander verhaal. In onze vrienden en familie kring, zullen er in 3-4 maanden tijd 10 baby's geboren gaan worden! Echt bizar veel! Een hele goede vriendin van me is als eerste. Hun krijgen een jongen. Vind het wel spannend wat voor naam zij kiest! Dan de vrouw van een neef, met een meisje. Daarna mijn nichtje, met een jongen. Dan komen wij. Dus 2x kans dat onze uiteindelijke naam gekozen gaat worden! Ik weet niet wat ik zou doen, wanneer een week voor onze bevalling de naam ineens al binnen onze kringen bestaat! Om het lijstje af te maken, na ons komt een nichtje met een meisje, daarna nog een nichtje met ook een meisje. Iedereen die erna komt, waaronder mijn beste vriendin, weten het geslacht nog niet hihi