Dodenherdenking

Discussion in 'De lounge' started by lloorrtt, May 3, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

Na al het gedoe rondom 4 mei vraag ik me af of jullie 2 minuten stil zijn? Waarom wel/waarom niet?

Hier zijn we wel stil, omdat ik het heel belangrijk vind.

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,802
    8,470
    113
    Female
    Ik ben zeker stil. Altijd al geweest.

Morgenavond werk ik om 20.00u en zullen we met de hele afdeling ook 2 minuten stil zijn.

lloorrtt likes this.
  3. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

Mar 14, 2014
    1,524
    1,570
    113
    Zuid-Holland
    Ja! Altijd.

lloorrtt likes this.
  4. Tienn

Tienn Niet meer actief

Ja, hier zijn we 2 minuten stil. Mijn oudste gaat voor 8 uur naar binnen en is dan ook 2 minuten stil. Mensen die bewust buitenshuis niet stil zijn vind ik respectloos.

5. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    Altijd! En zodra mijn kinderen oud genoeg waren om dan op te zijn, doen ze mee. Daarbij gaat de vlag hier altijd volgens de etiquette halfstok.

Ik heb als kind in een klein dorp in Duitsland gewoond, vlakbij voormalig concentratiekamp Bergen Belsen (waar Anne Frank ook is gestorven). Daar zijn wij ook regelmatig naar toe geweest en dat heeft altijd diepe indruk op me gemaakt. Dus alleen daarom al ben ik stil. En zeer zeker ook voor alle andere slachtoffers in wat voor oorlogsituatie dan ook.

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Absoluut! En mijn 2 kinderen (3 en 12 jr) moeten ook echt stil zijn. De jongste snapt er natuurlijk nog niet veel van maar dat geeft niet.

Ik heb zelfs mn marktplaats afspraak verzet. Er zou morgen om 20:00 iemand iets komen halen. Ineens bedacht ik me vandaag dat dat niet heel handig is. Dus ik berichtte haar dat ik het vanwege dodenherdenking een uurtje wil vervroegen. Wilde zij dat net aan mij voorstellen omdat ze precies hetzelfde dacht! Gelukkig iemand die er ook zo over denkt.

brocante, toch3, Marchella and 3 others like this.
  7. sweetL

sweetL Fanatiek lid

Jul 8, 2014
    2,089
    2,095
    113
    Female
    Brabant
    Wij zijn altijd stil, en zoontje moet ook stil zijn. Vlag hangt ook half stok.

Ik weet alleen niet of ik stil kan zijn als ik precies dan lig te persen :o: zien we dan wel weer..

PBV, famofthree, Blijdorp and 2 others like this.
  8. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ja, en ook de vlag half stok.
    Dit jaar ga ik met mijn dochter naar de herdenking op het dorp.

lloorrtt likes this.
  9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Altijd!

lloorrtt likes this.
  10. Jottie

Jottie Fanatiek lid

Apr 17, 2015
    2,098
    873
    113
    groningen
    Altijd. Ook de kids doen mee zodra ze oud genoeg waren..Dit jaar ga ik naar de herdenking in voormalig kamp westerbork

lloorrtt likes this.
  11. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ben altijd keurig 2 minuten stil.
    Ga het mijn kinderen straks ook leren.

Chocolat and lloorrtt like this.
  12. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,291
    113
    Nederland
    Ja altijd! Mijn zoon hebben we het vanaf dat hij het snapte ook gezegd.
    Mijn opa heeft vroeger de oorlog overleefd en vind het belangrijk dat we bij zulke dingen stil blijven staan.

Chocolat and lloorrtt like this.
  13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier ook altijd 2 minuten stil. Kinderen leren het ook van jongs af aan. Al krijgen ze er veel minder van mee... wij wonen in Duitsland en ze gaan naar een Duitse school, dus de hele "aanloop" naar 4&5 mei is "minder aanwezig" bij ons.

Vroeger met de plaatselijke drumband ook altijd mee gelopen in de stille tocht.

lloorrtt likes this.
  14. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Ja, hier 2 minuten stilte. Ik vind het respectloos als mensen in het openbaar expres de stilte verstoren. Wat iemand thuis doet, moet hij uiteraard zelf weten. Maar ga niet bewust een herdenking verstoren.

Ctje1987, Casara, DastyQueen and 2 others like this.
  15. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Ja, uiteraard zijn wij 2 minuten stil.
    Als je dat respect niet kan opbrengen heb ik er geen problemen mee als je in je eigen woonkamer blijft door praten, echter als je bedenkt de dodenherdenking expres te gaan verstoren, dan ben je wat mij betreft niet helemaal lekker in je bovenkamer.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Altijd. Vlag hangt half stok. Toen ik nog veel moest reizen voor mijn werk zette ik de auto ook aan de kant om acht uur.

Op mijn werk hebben we een gedenk plaquette voor alle medewerkers die in de oorlog om zijn gekomen en daar leggen wij altijd als MT een krans op 4 mei.

DastyQueen, Chocolat and lloorrtt like this.
  17. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

Aug 7, 2012
    4,828
    2,498
    113
    Female
    Jazeker!
    Thuis maar ook op het werk!

lloorrtt likes this.
  18. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Uiteraard

lloorrtt likes this.
  19. abdomen

abdomen Niet meer actief

Ja zeker weten dat wij meedoen! We hebben (nog) geen vlag, maar ik heb een lieveheersbeestje als speld die staat voor: ik ben tegen zinloos geweld. Die draag ik meestal tijdens de herdenking en bevrijdingsdag. Dat vind ik een fijne gedachte.

lloorrtt likes this.
  20. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Altijd, behalve in 2012. Toen heb ik vlak voor acht uur de verloskundige gebeld omdat de weeën elkaar wel erg rap opvolgden. Om 20.10u was de vk bij me en om 22.08u is mn jongste in het ziekenhuis geboren.

De afgelopen jaren ben ik absoluut 2 minuten stil geweest, maar mijn gedachten dwalen ook altijd af naar 6 jaar geleden. De dodenherdenking heeft daardoor een andere betekenis erbij gekregen maar van jongs af aan weten mn jongens allebei de betekenis van 4 en 5 mei.

Share This Page