Na al het gedoe rondom 4 mei vraag ik me af of jullie 2 minuten stil zijn? Waarom wel/waarom niet? Hier zijn we wel stil, omdat ik het heel belangrijk vind.
Ik ben zeker stil. Altijd al geweest. Morgenavond werk ik om 20.00u en zullen we met de hele afdeling ook 2 minuten stil zijn.
Ja, hier zijn we 2 minuten stil. Mijn oudste gaat voor 8 uur naar binnen en is dan ook 2 minuten stil. Mensen die bewust buitenshuis niet stil zijn vind ik respectloos.
Altijd! En zodra mijn kinderen oud genoeg waren om dan op te zijn, doen ze mee. Daarbij gaat de vlag hier altijd volgens de etiquette halfstok. Ik heb als kind in een klein dorp in Duitsland gewoond, vlakbij voormalig concentratiekamp Bergen Belsen (waar Anne Frank ook is gestorven). Daar zijn wij ook regelmatig naar toe geweest en dat heeft altijd diepe indruk op me gemaakt. Dus alleen daarom al ben ik stil. En zeer zeker ook voor alle andere slachtoffers in wat voor oorlogsituatie dan ook.
Absoluut! En mijn 2 kinderen (3 en 12 jr) moeten ook echt stil zijn. De jongste snapt er natuurlijk nog niet veel van maar dat geeft niet. Ik heb zelfs mn marktplaats afspraak verzet. Er zou morgen om 20:00 iemand iets komen halen. Ineens bedacht ik me vandaag dat dat niet heel handig is. Dus ik berichtte haar dat ik het vanwege dodenherdenking een uurtje wil vervroegen. Wilde zij dat net aan mij voorstellen omdat ze precies hetzelfde dacht! Gelukkig iemand die er ook zo over denkt.
Wij zijn altijd stil, en zoontje moet ook stil zijn. Vlag hangt ook half stok. Ik weet alleen niet of ik stil kan zijn als ik precies dan lig te persen zien we dan wel weer..
Altijd. Ook de kids doen mee zodra ze oud genoeg waren..Dit jaar ga ik naar de herdenking in voormalig kamp westerbork
Ja altijd! Mijn zoon hebben we het vanaf dat hij het snapte ook gezegd. Mijn opa heeft vroeger de oorlog overleefd en vind het belangrijk dat we bij zulke dingen stil blijven staan.
Hier ook altijd 2 minuten stil. Kinderen leren het ook van jongs af aan. Al krijgen ze er veel minder van mee... wij wonen in Duitsland en ze gaan naar een Duitse school, dus de hele "aanloop" naar 4&5 mei is "minder aanwezig" bij ons. Vroeger met de plaatselijke drumband ook altijd mee gelopen in de stille tocht.
Ja, hier 2 minuten stilte. Ik vind het respectloos als mensen in het openbaar expres de stilte verstoren. Wat iemand thuis doet, moet hij uiteraard zelf weten. Maar ga niet bewust een herdenking verstoren.
Ja, uiteraard zijn wij 2 minuten stil. Als je dat respect niet kan opbrengen heb ik er geen problemen mee als je in je eigen woonkamer blijft door praten, echter als je bedenkt de dodenherdenking expres te gaan verstoren, dan ben je wat mij betreft niet helemaal lekker in je bovenkamer.
Altijd. Vlag hangt half stok. Toen ik nog veel moest reizen voor mijn werk zette ik de auto ook aan de kant om acht uur. Op mijn werk hebben we een gedenk plaquette voor alle medewerkers die in de oorlog om zijn gekomen en daar leggen wij altijd als MT een krans op 4 mei.
Ja zeker weten dat wij meedoen! We hebben (nog) geen vlag, maar ik heb een lieveheersbeestje als speld die staat voor: ik ben tegen zinloos geweld. Die draag ik meestal tijdens de herdenking en bevrijdingsdag. Dat vind ik een fijne gedachte.
Altijd, behalve in 2012. Toen heb ik vlak voor acht uur de verloskundige gebeld omdat de weeën elkaar wel erg rap opvolgden. Om 20.10u was de vk bij me en om 22.08u is mn jongste in het ziekenhuis geboren. De afgelopen jaren ben ik absoluut 2 minuten stil geweest, maar mijn gedachten dwalen ook altijd af naar 6 jaar geleden. De dodenherdenking heeft daardoor een andere betekenis erbij gekregen maar van jongs af aan weten mn jongens allebei de betekenis van 4 en 5 mei.