Mijn dochter van 8 maanden tijgert sinds vandaag ook vooruit, en het is natuurlijk heel leuk om dan aan de gordijnen te trekken maar ze gaat dus ook de 2 honden achterna en aan de staart trekken enzo. Voorheen vonden ze het allemaal prima gingen ze even snuffelen en konden ze gelijk weg maar nu dus niet. Ik heb vanmorgen al een paar grommen gehoord en ben ontzettend bang dat er 1 een keer hapt. Verder zijn het gewoon hele lieve kleine hondjes en moet er niet aan denken dat er 1 weg moet. Iemand tips? Ik laat ze sowieso nooit alleen bij de honden.
Haar corrigeren en de honden de mogelijkheid geven zich te onttrekken aan de kleine? Hier ging de hond het merendeel van de tijd lekker in haar mand liggen, maar als ze er wel bij was moesten ze haar gewoon met rust laten. Was consequent blijven corrigeren, maar daarmee wel snel klaar.
Ok en hoe kan ik haar het beste corrigeren? Nee zeggen, handje weghalen en omdraaien of ergens anders neerleggen bijv? Bedenk me net ook dat de honden iets waakser zijn misschien omdat de aannemer bezig is, normaal liggen ze nl heel de dag in hun mand en nu niet.
Laat je kind de honden altijd met rust laten als ze slapen, in de mand (of hun plaats) liggen, eten, kluiven of als ze samen spelen. Wij halen onze kleine gewoon altijd weg en herhalen altijd wat de bedoeling is: 'Als de hond in de mand ligt, laten we hem met rust.' of we leiden haar af met iets dat ze interessanter vindt en dan gaat ze daar naar toe. Nu kunnen we haar ook roepen met 'kom eens kijken?' En verder leer ik onze honden om ALTIJD aan de kant te gaan voor de kleine. Ik roep ze bij me of geef het commando dat ze aan de kant moeten gaan. Ze gaan het vanzelf steeds meer doen. Ikzelf heb twee honden van een ras dat niet zomaar opzij zal gaan, ze kiezen altijd de confrontatie voor de vlucht zeg maar. Maar nu ze weten dat dit de betere oplossing is, kiezen ze daar nu zelf voor. Eerst was het ook meteen grommen richting kleine. Als je ze leert aan de kant te gaan heb je daar dadelijk ook profijt van als je kind gaat lopen, want die kan dan nog niet uitkijken waar ze loopt. En inderdaad.... noooooit alleen laten samen. Onze kleine ging of in de box, of met ons mee, of we lieten de honden even in de gang.
Je kindje corrigeren dat ze de honden niet lastig valt en ik zou grommen niet accepteren dus daarin ook de hond corrigeren. Je kunt de hond opdracht geven om in de mand te gaan liggen en te blijven dan heeft je kindje alle ruimte om te spelen!
Bedankt voor de tips we gaan ermee aan de slag, vind het alleen nog lastig om een baby van net 8 maanden te corrigeren maar dat komt vast ook goed!
Ik lees ook even mee. Als de hond in de kamer rondloopt, gaat hij wel aan de kant voor de kleine. Alleen sinds vandaag heeft ze zijn mand ontdekt en hoorde ik ook een grom. Daar wil ik haar toch echt weghouden.
Fout! Een hond gromt niet voor niks. Hij laat zo weten dat hij het niet prettig vind dat er aan zn staart getrokken word of whatever. Het is een goed teken dat een hond gromt. Hond maakt je iets duidelijk als je dit gaat afleren dan heb je een probleem.. Volgende stap van een hond is snappen of bijten. Dan heb je liever dst hij een keer gromt. Dan weet je tenminste dat er wat is. Een hond hoeft het niet leuk te vinden dat er een kind aan hun staart trekt. Ik heb liever dat ze grommen dan meteen toe slaan..... Als je het grommen afleren op de verkeerde manier doet, dan kan de hond dit aan het kind "linken". Niet slim. Als een hond gromt, dan heb je eigenlijk al signalen gemist. Je loopt al een stap achter. TS: zorgen dat kind niet bij de honden kan komen. Corrigeren. Kind weghalen en nee zeggen. Honden moeten een plek hebben waar ze zich terug kunnen trekken en waar de kleine absoluut niet kan en mag komen. Bijv de gang of keuken. Maak er een leuk plekje van. Geef ze daar bijv een speeltje of lekkers zodat ze het geen straf vinden om daar te zitten. Dit plekje kan je ook gebruiken om ze een paar x per dag te scheiden. Mijn hond zit een paar momenten per dag in de keuken. Hekje dicht. Zo heeft de hond rust, kind kan veilig door de kamer en ik hoef niet de hele dag politie agentje te spelen. Mijn hond ontloopt de kinderen en gaat zelf vaak naar die plek. Dan gaat het hekje ook dicht. Hij wil duidelijk rust en die krijgt hij dan van mij.
Helemaal mee eens! Maar misschien is een bench ook een goed idee? het zijn kleine hondjes zeg je, die kun je makkelijker even in een bench doen dan zo'n grote joekel. Of is dit misschien een idee: Veel suc6!
Grommen is een vorm van communicatie voor honden. Ik zeg altijd: wees blij dat je hond gromt. Er zijn namelijk ook honden die niet eerst waarschuwen, maar die meteen bijten! Ga dit gedrag dan ook niet corrigeren, want dan leert de hond wel het grommen af.... maar niet de emoties. Kans dus dat ook jouw hond het grommen over gaat slaan. Corrigeer je steeds je hond, dan gaat die dat linken aan het kind. Kind betekent dan NIET LEUK. En dat is wel het laatste dat je wilt hebben. Grommen is wel al code rood, dus je moet het wel zeer serieus nemen. Het is niet zo dat een hond alles zomaar moet accepteren van het kind, zo werkt dat niet. De mand/bench/plaats moet een ruimte zijn waarin de hond zich weg kan trekken, een ruimte waar de hond zich rustig en veilig kan voelen. Een kind heeft daar niets te zoeken, heel simpel. Het is ZIJN plekje, wat wil zeggen dat hij dit plekje ook verdedigd (territoriumagressie). Best is om de plaats van de hond niet ergens te hebben waar je (en je kinderen) er continu langs loopt, zoek een plaats in een hoek of een andere ruimte. Ik denk ook niet dat je het 'je kind corrigeren' moet noemen. Dat snapt een kind van 8 maanden toch niet. Noem het gewoon begeleiden, leer het gewoon dat het daar weg moet blijven door je kind er steeds weer weg te halen en het steeds weer uit te leggen in woorden op je kind zijn niveau. Dat is geen corrigeren, want er is geen straf maar wel communicatie. Hier blijven de honden inmiddels heel ontspannen in de mand liggen, omdat ze weten dat ik hen te hulp schiet. De honden vertrouwen er dus op dat ik de situatie oplos, ze grijpen daardoor niet meer zelf in. Ze geven die taak uit handen en aan mij. Dat is wat je wel wilt hebben!
Hier ook maar wat ik merk ze is veeeeeel rustiger tegen dieren dan als kind op bezoek komt die niet met hond opgegroeid is. Ze knijpen en rennen achteraan proberen optillen etc. Wat ik doe is gewoon nee zeggen en ook zeggen:aaien en haar mogelijkheid geven om dat ook te doen. Ze snapt dat wel. Ik kam gerust alleen laten omdat hondje gaat gewoon weg als het te veel is. Paar keren heeft ze gedroomd maar dat is ook goed want dochter leert afstand te nemen. Ik weet niet zie zelf het probleem niet zo hier al klimt dochter al op de bank en pakt haar daar gaat hondje van de bank, dochter van de bank, op de bank etc. Consequent blijven met wat mag niet, nee zeggen en ook leren aaien. We behandelen ons hondje als ons eerste kindje min of meer Dochter ziet ook hoe lief we haar knuffelen en mee omgaan. Ze respecteert haar ook dan. We hebben westie is echt meer mens dan hond hihi Dochter eet wel brokjes en pakt koekjes af en hond laat het haar zo snapt ze ook dat kind bovenaan staat maar van andere kant hoe we ons hondje behandelen begrijpt ze ook dat ze net zo veel liefde krijgt als het kindje
Hier onze hond altijd een eigen plek gegeven, maar die vond kinderen prima. Hij is helaas overleden en onze pup heeft ook geen hekel aan kinderen. Maar als mijn honden zouden grommen, dan zou ik zeker even een professional mee laten kijken hoe je het in jullie situatie het beste kunt aanpakken.
Indd ook mee eens. Onze honden vinden alles goed, mijn dochter kruipt bij ze in de bench of hondenmand en de honden vinden het wel gezellig. Maar ik haal haar wel weg als ze een bot oid aan eten zijn. De honden moeten ook een rustmoment hebben. Ik zet haar dan bij haar eigen speelgoed en zeg tegen haar dst de hondjes nu even gaan slapen. Dit lukt 8 van de 10 keer.
Wel grappig dat eigenlijk kind-dier relatie is erg leuk is ik bedoel dat kind begrijpt wel donders goed wat hond niet wil etc. En is idd ook goed dat hond zijn grenzen stelt hier ook als ze gromt stopt mijn dochter gelijk wel blijft lachen op afstand. En hond ook komt niet dichtbij. Ze respecteren elkaar. Soms geeft ze lieve likjes en soms mag ze haar even aaien. Mijn hond heeft veeel knuffels en speelgoed ze delen het ook. Zo mag hond met bal spelen van haar op pop (doet ze niet maar soms pakt ze het in verwarring dat het van haat is). En mijn dochter pakt altijd haar mand met speelgoed en gooit alles eruit In de ochtend slapen we gezellig zo in bed als papa weg is samen tot mijn dochter wakker is en hondje ziet naast liggen gaat ze eropaf. Ik vind het erg schattig dat ze goed met elkaar kunnen, ze knuffelen niet maar dat hoeft ook niet. Hond begrijpt dat ze per ongeluk kan trekken en dochter begrijpt dat ze grenzen van hond moet respecteren. Ts: het komt wel goed zorg idd voor bench of mand in andere kamer en leer aaien: laat zien/benoem. Pak hand en aai etc. En vaak nee zeggen
Is de hond vanaf baby af aan bij het kind betrokken geweest? Wij hebben de hond vanaf dat we uit het ziekenhuis waren meteen bij de baby gelaten, dit ook met de kraamverzorgster afgesproken en gaat nu heel goed... Moet zeggen we hebben ook een Beagle dus de grootste goedzak die er zijn Maar de kleine mag niet aan haar oren staart enz trekken dat weet hij ook. Als ze slaapt mag hij haar even aaien en dan weer veder spelen, ook vanaf 6 maanden aangeleerd! Ik vind een bench in huis zetten prima optie maar niet om hem daar in op te sluiten omdat je kind tijgert.... Dan kunnen ze jaloers worden omdat ze dan in een hoek gezet worden door hun baasje....en dan ben je verder van huis! Onze hond ligt veel in de bench trekt ze zich terug en de kleine mag er niet in! Maar staat er wel voor om deurtje open deurtje dicht te doen hahaha Je kunt ze dus goed aanspreken op wat wel en niet mag! Onze kleine weet vanaf 6 maanden al dat hij alleen mag aaien en niet knijpen, speeltjes van de hond moet laten liggen ( en andersom ook hond van baby ) eet de hond mag het kind er niet bij.... Heel consequent zijn en grommen even kijken wat je eigen kind doet! Wat ik ook doe ivm niet jarloers wordende hond....als er mensen komen eerst hond aandacht dan pas kind.... Misschien werkt dat ook ivm grommen...genoeg aandacht blijven geven...
Wij hebben een pup van bijna een half jaar en zoals je in mijn handtekening ziet een dochterje van 9 maanden. Dochtertje kruipt al enige tijd en mag dus absoluut niet naar de bench, mand of speelgoed van hond toe. Ze mag zo goed als overal aankomen, maar niet aan zulke dingen. Ook als de hond slaapt of aan het kluiven is mag ze niet naar hem toe. Ze groeien samen op, dat is wel fijn. Maar je moet beide goed instrueren. Mijn dochtertje snapt naar een paar keer 'nee dat mag niet omdat' al heel goed wat ze wel en niet mag. Ik pak haar weg of vraag haar naar mama te komen en heb dan een leuk speeltje voor haar. Daarin tegen moet ik de pup ook corrigeren niet aan haar speelgoed te zitten en haar ook een beetje de ruimte te geven. Hij doet niks anders als haar de hele tijd likken. Dit kan er lief uitzien, maar kan ook een vorm van dominantie zijn. Dit heeft dan weer te maken waar de hond likt. Het gebied boven de oren likken betekend ik ben meer. Het gebied onder de oren is onderdaniger bedoelt. Als de pup dingen doet die niet mag negeer ik hem en beloon hem voor goed gedrag. Als hij bv rustig bij haar gaat liggen. Een hond of het nu een pup is of niet, ziet een kind altijd als een lagere in de roedel. Dit kun je niet afleren, maar moet je in goede banen leiden. En grommen is inderdaad al een waarschuwing op gemiste signalen. Kijk goed naar de stand van de oren en houding van de staart. Daarmee 'praat' een hond. Kinderen begrijpen dat niet, daarom is het zaak dat wij dit als roedelleider voor ze doen. Succes ermee.
Hoe schattig je hondje ook is, ik zou ze dus NOOIT alleen laten. Het lijkt allemaal leuk hondje gaat zelf van de bank als kind komt. Hij gaat van de bank, om je kindje te vermijden. Ik ben absoluut geen panische moeder die bang is dat mijn dochterje gebeten wordt o.i.d., maar samen alleen laten doe ik niet. En geloof me onze honden zijn ook onze kinderen, maar kind en hond begrijpen elkaar niet.