Jongens en stoeien: nav ander topic hier

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door HappyRabbits, 14 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik wilde het topic van EdN niet kapen vandaar even een nieuw topic. Het topic van EdN gaat over haar zoontje dat is gebeten door een vriendje tijdens een kinderfeestje.

    Ik lees dan dat het min of meer jongenseigen is om te stoeien en te ravotten: heel fysiek allemaal. Duwen, trekken, elkaar de loef afsteken, etc..

    Nu is mijn zoontje nog geen vijf, maar hij houdt dus echt niet van duwen en trekken en ik zie ook dat hij bij klasgenootjes en vriendjes vaak zijn grens aangeeft en dat hij het niet leuk vindt als het te fysiek wordt. Overigens ook niet als hij door een vriendje geknuffeld wordt. Hij vindt dat allemaal maar niks: aan zijn lijf geen polonaise ;).
    Hij is sowieso niet zo’n uitblinker als het gaat om bewegen, hij is wat houterig en durft veel niet. Binnenkort hebben we een gesprek met een motorisch remedial teacher. Ik denk soms dat dat er mee te maken heeft namelijk: die lichamelijke onzekerheid houdt hem tegen om te stoeien en te ravotten.

    Voor iemand herkenbaar? En wordt dat beter/minder door de jaren heen? Want soms ben ik bang dat hij door dat afhoudende en beetje bange gedrag gaat opvallen en een buitenbeentje wordt. Ik snap dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en ik vind het ook heel goed van hem dat hij zijn grenzen aangeeft, maar misschien zou hij best mee willen doen maar durft hij gewoonweg niet.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn oudste doet helemaal niet aan stoeien etc, heeft hij ook nooit gedaan hoor, hij is gewoon niet zo'n type jongetje. Mijn jongste wel weer. Allebei is prima hoor en er is ook helemaal niks mis met een jongetje dat dat niet en hij heeft zoveel vriendjes. Wat drukkere jongetjes en rustige jongetjes net zoals hij. Vind het wel fijn hoor, hij is lekker kalm.

    Toevoeging: hij was/is ook houterig en durft nier veel. Hij liep/fietste/zwom heel laat en heeft hoogtevrees en doet niet mee met wilde spelletjes. Wonderbaarlijk genoeg (vond ik echt vreemd haha) kan hij heel goed voetballen (speelt 2e divisie komend seizoen) en dat is echt zijn ding.
    Dat je zoontje nu wat houterig is, hoeft helemaal nog niks te zeggen.
     
  3. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Mijn oudste houdt ook niet zo van fysiek contact met anderen. Al is het de laatste jaar/jaren wel echt al verbeterd. Hij is veel zekerder van zichzelf en qua beweeglijkheid durft hij ook veel meer dan vroeger. Met zijn broertje of met ons stoeit hij trouwens regelmatig.
     
  4. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Kom ik toch even in jouw topic buurten ;). Even ter geruststelling, vanuit mijn ervaring: er zijn inderdaad heel veel jongetjes die niets liever doen dan fysiek spelen en flink stoeien. Jammergenoeg is mijn zoontje er daar 1 van en al zijn vriendjes dus ook. Maar er zitten genoeg jongetjes in zijn klas die dat niet doen hoor, die iets rustiger zijn en heel anders spelen, en die hebben weer hun eigen vriendengroepjes. Misschien dat de druktemakers iets in de meerderheid zijn, maar het is zeker niet zo dat ze allemaal zo zijn, dus dat zal heus wel goedkomen bij jouw zoontje.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze knul zit er tussen in, is erg van het knuffelen, gek op rennen en bewegen maar niet van het trekken. Hij zit op judo en dan kan hij lekker stoeien (4jaar) stoeien is op de mat.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste is nu 8 en is inmiddels behoorlijk fysiek. Maar dat is lang niet altijd zo geweest hoor. Hij was motorisch ook niet altijd de handigste. Ik heb me daar soms ook best zorgen om gemaakt. Eén voorbeeld staat me nog erg bij, hij was denk ik een jaar of 5 / 6 zoiets. Toen was hij op een kinderfeestje geweest in een grote speeltuin. Bij het ophalen was hij behoorlijk sip. Hij had bijna de hele middag alleen gespeeld, omdat hij niet in het grote klimtoestel en van de hoge glijbanen durfde. En de andere kinderen wilden dat wel steeds.
    Ik snap die andere kinderen hoor en ik verwacht heus niet van kinderen van die leeftijd dat ze dan op zo'n dag iets laten om mijn zoon te entertainen. Maar dat neemt niet weg dat ik het voor onze zoon echt heel sneu vond.

    Inmiddels kan en durft hij wel meer. En waar hij voorheen ook niet van stoeien en stoeiend 'knuffelen' hield, doet hij er nu net zo hard en vol plezier aan mee.

    Goed van je zoon dat hij zijn grenzen aangeeft. Geef hem daar complimenten voor. Blijf daarnaast ook stimuleren dat hij voldoende beweegt. Ieder kind ontwikkelt zich op eigen wijze.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Dat denk ik ook. Mijn zoon is ook best druk en dat gaat er ook best fysiek en wild aan toe, maar naast vriendjes die net zo druk of nog vele malen drukker zijn, heeft hij ook rustige vriendjes. Als hij daarmee speelt is hij zelf ook een stuk rustiger. Vaak voelen ze dat wel aan hoor.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Klopt! Jongens waarvan ik weet dat ze heel druk zijn, zijn bij mijn oudste juist veel rustiger. Dat gaat prima.
     
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Bedankt allemaal!
    Ik zeg ook zeker tegen hem dat het goed is dat hij zijn grenzen aangeeft. Hij heeft genoeg vriendjes en over het algemeen is hij wel echt de rustigste van allemaal. Maar ze spelen graag met hem en dat voelt goed. Mijn vriend herkent het wel van zichzelf, hij was ook rustig en hielt ook niet van drukke en fysieke spelletjes.
    Bij ons (in de veilige omgeving) wordt er trouwens wel gestoeid. En daar gaan we ook gewoon in mee.
    Fijn te horen dat de drukke jongens ook omgaan met rustigere en dan hun gedrag aanpassen.
    Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt, soms ben ik als moeder gewoon te bezorgd....
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Klopt, is hier ook.

    Mijn zoon is dan de rustigere variant. Maar zijn beste vriend is met andere jongens heel fysiek en druk, maar bij ons thuis juist helemaal niet.
    Als ik verhalen over hem hoor denk ik echt 'echt, hij?'
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Is het een idee om hem op Judo te doen? Dat is heel erg goed voor de motoriek, evenwicht en het zelfvertrouwen! Kan hier al vanaf 4 jaar. En ik weet dat een kindje uit mijn omgeving daar enorm door is opgebloeid. Hij durft nu veel meer. En andere jongens repecteren hem ook omdat hij "echt kan vechten". Bij judo leren ze trouwens heel sterk om grenzen aan te geven en respect te hebben voor de trainer (veel meer dan bij andere sporten!)

    Een andere moeder die ik ken twijfelde over judo omdat het veel te wild zou zijn voor haar rustige kind. Ze heeft hem op een rustige club gedaan (niet sportief). Je merkt nu toch dat hij een achterstand heeft zowel qua motoriek (ondanks extra les op school) maar zeker ook qua zelfvertrouwen, weinig tot geen vriendjes etc. Hij is echt een eenling geworden die nergens bijhoort en snel bang is etc. Moeder gaf later aan misschien toch wel spijt te hebben. Maar nu is het lastig om nog te veranderen (kind is ouder en durft erg weinig).

    Verder is een teamsport ook altijd goed voor kinderen om vaardigheden op te doen!
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn verhaal is ongeveer gelijk aan dat van tupp... mijn oudste zoon was met 4/5 ook erg houterig en onzeker. Aan de late kant met fietsen en zwemmen ook. Hij heeft behoorlijk wat sprongen gemaakt sindsdien en nu is hij net zo fysiek als die andere wildebrassen uit zijn klas. En sporten doet hij ook heel fanatiek nu.
    Dus het kan echt nog alle kanten op.
     

Deel Deze Pagina