liquorlek na lumbaalpunctie/ruggenprik

Discussie in 'De lounge' gestart door Maan14, 15 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San1320

San1320 Lid

27 nov 2021
    64
    33
    18
    Vrouw
    Hier ook gehad na een ruggenprik. Net nadat ze hem gezet hadden kreeg ik al te horen dat ze de eerste keer te diep geprikt hadden (dat waren de woorden van de anesthesist) en dat er een grote kans was dat ik hoofdpijn zou krijgen. Ze gaven toen meteen aan dat cafeïne drinken zou kunnen helpen, maar dat dat niet perse bewezen was. Als de hoofdpijn bleef moest ik bellen voor een bloodpatch.

Ik wilde alleen geen cafeïne drinken i.v.m. borstvoeding. Dus heb een aantal dagen paracetamol genomen en volledig plat gelegen. Maar op dag 5 was ik er klaar mee, zelfs eerste badje kon ik niet zelf doen. Dus toen laten bellen en kon paar uur later al terecht voor een bloodpatch. De hoofdpijn werd dezelfde avond al flink minder en 2 dagen erna was het volledig weg.
    Ik zou met jouw klachten dus meteen bellen morgen en overleggen. Die hoofdpijn is zo verschrikkelijk, dat wil je niet 2 weken afwachten.

Ik had trouwens ook regelmatig momenten dat het iets beter leek te gaan, maar de hoofdpijn vervolgens net zo hard weer terug kwam.

2. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    765
    1.252
    93
    Vrouw
    Dit inderdaad.
    Ik heb op neurologie gewerkt. En voor de klinisch opgenomen patiënten was het zelfs binnen een paar dagen al meteen terug voor een bloodpatch. Je zag mensen daar echt van opknappen!

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.720
    113
    Even wat technische info: je hebt twee soorten "ruggenprikken". Bij jou ging het zo te lezen om een epidurale verdoving voor pijnstilling. Dan is het dus de bedoeling dat je net buiten de zak met hersenvocht blijft (vandaar de naam epiduraal, om de dura heen). Dat gaat met een flinke pook met een kromme punt, omdat je er een slangetje doorheen naar omhoog moet opvoeren. Als je daarmee per ongeluk de dura raakt, dus te diep zit, kan dat best een lek opleveren. De naalden die je voor een spinaal anesthesie gebruikt (de soort waarbij je je benen niet meer voelt of kan bewegen) of voor een diagnostische of ontlastende punctie zoals TS gehad heeft, zijn veel dunner en helemaal recht, en dan wil je juist wat dieper tot in die duraalzak prikken om vocht af te nemen en/of medicatie in het hersenvocht in te spuiten. Daar bestaat dus geen "te diep". En hebben gelukkig veruit de meeste patienten geen postpunctionele hoofdpijn.

Seffie en Jess93 vinden dit leuk.
  4. Krokodil16

Krokodil16 Bekend lid

8 jan 2021
    764
    811
    93
    Vrouw
    Is de druk weer hoger? Dat zou ik denken aan de hand van de klachten die je beschrijft. Ik zou contact leggen met je behandeld arts.

5. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Klopt!

Ik heb het gehad na proberen te zetten van de ruggenprik bij de bevalling van de jongste. Bij mij werd het met de dag erger en erger ipv beter. Ik heb uiteindelijk een bloodpatch gekregen na 3 dagen, die heeft niet volledig geholpen maar die zorgde ervoor dat ik iig 10 min rechtop kon om bijvoorbeeld te eten, drinken, douchen en naar de wc te gaan. Wel met nog 8 paracetamol per dag. Na 2 weken waren de klachten ineens als sneeuw voor de zon verdwenen! Zo abrupt als t kwam zo snel was t ook ineens weer weg.

Bloodpatch is wel ook weer een risico op een nieuw lek, maar mijn klachten waren zo extreem dat het toch al niet slechter kon:o:

6. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.861
    3.021
    113
    Ze gaven aan dat wel nog meer/anderen pijnstillers mocht en echt twee weken moet afwachten, punt.

Voor mijn gevoel gaat het nu elke dag wel met stapjes vooruit. Maar ik kan niet wachten tot ik opsta zonder pijn. En hoop dat het snel gewoon weg is.

7. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.319
    8.825
    113
    Vrouw
    @Maan14 ik bedenk me nu dat het ook zou kunnen zijn dat je enorm moet wennen aan minder druk in je hoofd. Toen ik nog een drain had had ik een drain die je op verschillende standen kon zetten. Als ze mijn drain dan op een andere stand zette had ik eerst altijd meer klachten ivm het wennen. In 2018 heb ik een derde ventriculostomie gehad (dan maken ze binnen in je hoofd onderin bij het aquaduct een extra gaatje zodat er extra hersenvocht weg kan) en na de operatie had ik eerst ook juist nog meer klachten. Toen zeiden ze dat dat kan komen omdat ik moest wennen aan minder druk in mijn hoofd. Sws is bij mij de stand van de hersendruk niet meer stabiel te krijgen door alles wat ik heb meegemaakt. Maar omdat jij natuurlijk ook al lange tijd rondloopt met een veel te hoge druk kan ik me voorstellen dat jij nu ook enorm moet wennen en daardoor ook die klachten hebt.
    Zou dit sws bespreken met je arts.

Maan14 en Neuzeke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina