lisexcisie tijdens vroege zwangerschap mogelijk?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door carmpje, 9 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    Hey meiden,
    ik ben vandaag een dag overtijd, ik ga ervan uit dat ik wel ongesteld word, maar misschien iets later deze maand.

maar er knaagt toch iets: volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een lisexcisie (CIN II-CIN III), weet iemand of dit mogelijk is tijdens een vroege zwangerschap? (ik zou dan 5 weken zijn..)

2. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Misschien een domme vraag, maar wat is lisexcisie precies?

Groetjes Marieke

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Geen idee. Als je positef test, zou je het je arts even moeten vragen.

Wat is een lisexcisie?

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Conisatie en lisexcisie

Een conisatie kan worden gedaan als onderzoek of behandeling. Er wordt dan een kegelvormig stukje weefsel weggehaald. Dit gebeurt door middel van een ronde inkeping in de baarmoederhals te maken met behulp van een normaal mesje . De behandeling gebeurt onder algehele narcose en is dus zeker geen kleine ingreep. De conisatie kan worden gedaan als er bij de colposcopie geen verdachte plek wordt gevonden en er wel afwijkingen in het uitstrijkje te vinden zijn. Het weggenomen stukje weefsel wordt vervolgens op eventuele afwijkingen gecontroleerd.

Tegenwoordig word deze methode steeds minder vaak gebruikt en maakt het plaats voor een lisbiopt.

Het maken van een lisbiopt noemt men lisexcisie. De gynaecoloog schilt bij deze ingreep met een metalen lisje het afwijkende weefsel weg. Daarna geneest de wond. Soms wordt deze ingreep ook een lisconisatie of hotloop (hete lis) genoemd. De behandeling vindt plaats onder plaatselijke verdoving, algehele narcose of met een ruggenprik. De behandeling met plaatselijke verdoving gebeurt poliklinisch en duurt ongeveer een kwartier. De patiënt moet plaats nemen in de gynaecologische onderzoekstoel en krijgt een plakker op het been om elektrische stroom te geleiden. Nadat een speculum in de schede is gebracht, geeft de arts een plaatselijke verdoving met een dunne naald. De baarmoederhals wordt gekleurd met azijnoplossing of jodium. Daarna neemt de gynaecoloog met het verhitte lisje weefsel weg.

Na afloop van het maken van een conisatie of een lisbiopt kan de patiënt ruim een week bloederige afscheiding hebben. Het weefsel dat verkregen word na beide behandelingen gaat vervolgens voor onderzoek naar het laboratorium. Bij het advies om al dan niet te behandelen speelt het volgende mee: ernst(CIN), grootte, plaats, leeftijd, HPV. Een afwijkend resultaat zal namelijk bij iemand op een hogere leeftijd serieuzer worden genomen dan iemand met dezelfde afwijking op jongere leeftijd.

(gevonden via google , http://members.home.nl/larsbosboom/diagnose.htm )

5. Niet meer actief

klinkt me dus niet veilig als je zwanger denkt te zijn alleen de narcose...ik zou het met je dokter overleggen daar is ie immers voor :)

6. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dan denk ik dat, als je zwanger bent, deze ingreep niet plaats kan vinden. Als je niet ongesteld wordt, dan contact opnemen met het ziekenhuis.
    Heeft de arts niets gezegd over zwanger worden?

7. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    hey sonja, super dat je dat erin geplakt hebt! Scheelt mij weer typen!
    ik kan alleen nergens op het internet vinden of dit kan bij een vroege zwangerschap...

8. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    tja het lijkt mij ook niet veilig... maar ik vind CIN III ook eng! Zou je dan een lisexcisie een jaar kunnen uitstellen?

9. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    als je zwanger zou zijn zou ik die ingreep niet laten doen , ook ivm de narcose

10. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    kan een plaatselijke verdoving ook kwaad?

11. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    ah bedankt sonja...

nee een verdoving is niet slechter.

volgens mij kun je beter een verdoving hebben dan een narcose. Sterker nog dat weet ik wel zeker....
    een verdoving heeft niet zo'n grote impact op je lichaam,
    minder hersteltijd enz...

Is zo'n verdoving dan geen betere optie?
    Is veel minder ingrijpend..

Groetjes Marieke

12. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    he mariekje,
    ja ik krijg sowieso een plaatselijke verdoving. in uitzonderlijke gevallen doen ze algeheel,, maar bij mij niet...
    kan dat kwaad voor het vruchtje? weet jij dat?

13. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Lijkt mij sowieso niet mogelijk als je zwanger blijkt..als ik al lees dat je een week zou kunnen blijven bloeden...Toch maar even een testje er tegenaan gooien en mocht die positief zijn (wat te hopen is) dan gewoon even gyn bellen.

14. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Volgens mijn gynaecoloog beginnen ze daar niet aan tijdens een zwangerschap.Uit een soort van zelfbescherming zeg maar...als de vrouw een miskraam krijgt kan dit geweten worden aan de lisexcisie.Volgens haar is dat niet de oorzaak maar uit voorzorg doen ze het dus niet.

Bovendien ziet een baarmoedermond er zowieso heel onrustig uit tijdens een zwangerschap.

Kortom, ze wachten altijd tot na de bevalling.

15. carmpje

carmpje Actief lid

11 okt 2006
    148
    0
    0
    vanmorgen eerst temp opgemeten, die was nog steeds hoog. daarna een testje gekocht, en die was heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaag....... :(
    overmorgen nog maar eentje doen..
    ik ga zo ook even de gyn bellen, ben benieuwd! ik wil eigenlijk wel van die slechte cellen af..

Deel Deze Pagina