Hallo, Enkele weken geleden bleek na een uitstrijkje dat ik pap3b heb. Nu ben ik daarvoor doorverwezen naar een gynaecoloog om een biopsie te laten uitvoeren. Een week voor de afspraak ontdekte ik dat ik zwanger ben van de tweede. De biopsie is gewoon doorgegaan, en daaruit blijkt dat er inderdaad sprake is van een voorstadium van baarmoederhalskanker. Ik heb volgende week een afspraak met de gynaecoloog over de te nemen stappen, maar uit het telefonisch consult proefde ik al een beetje dat hij er geen bezwaar in ziet om me te behandelen dms een lisexcisie tijdens mijn zwangerschap. ik zie dat echter niet zitten, het lijkt mij helemaal niks om dat juist nu te doen . Het is sowieso een hele onzekere tijd, aangezien ik nu in principe ook nog niet eens weet of de zwangerschap goed verloopt, ik heb nog geen echo oid gehad. Hebben jullie in de praktijk misschien ervaring met vrouwen die in een dergelijke situatie zaten?
Hoihoi, Ja we zien het weleens vaker, een lisexcisie kan geen kwaad en kan geen miskraam tot gevolg hebben. Wel kan het wat meer of langer bloedverlies geven omdat je baarmoedermond door de zwangerschap heel goed doorbloed word. De gyn weet echt waar hij mee bezig is daar mag je op vertrouwen! Imke
Ja daar heb je gelijk in. Ik vind het gewoon een heel naar idee dat er juist nu op die plek een ingreep wordt uitgevoerd, vooral de verdoving lijkt me niet zo gezond. Ik ga uiteraard zeker de gynaecoloog goed uithoren over de evt. risico's.