Listeria infectie, hoe reeel is de kans dat je dit oploopt?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nispie, 11 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Wat fijn om die relativerende woorden te lezen! :)

Wij hebben een blok kaas gekocht vorige week (bevat geen rauwe melk) en vraag me dan nu af of daar listeria in kan komen of kan ik die nog gewoon opeten?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bedoel je gewoon een blok gele 'Hollandse' harde kaas? Daar kan volgens het voedingscentrum geen listeria in groeien. Lekker van genieten dus!

3. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ja gewoon, van die heerlijke supermarkt kaas :p Ik dacht het eigenlijk al wel, want anders zou toch niemand meer kaas kunnen eten als je het niet eens een week (in de koelkast) kunt bewaren (niet voorgesneden).

4. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Danielle , kan niet ! Daar kan het nuet op groeien . Alleen schimmel haha dat is het enige :p en zelfs dat kan geen kwaad maar zou ik niet eten haha

5. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    De kaas is gepasteuriseerd en daar kan het niet op groeien . En de kaas is ook te hard .

Heb nog iets zotters bedacht , kaas bij de kaasboer ookal is dis gepasteuriseerd wil ik niet meer want straks is met het zelfde mes rauw melkse kaas gesneden . Heb dat vorige week bedacht . Ik bedenk steeds zottere dingen Maarja :eek: .

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik had het er toevallig van het weekend nog over. Mijn moeder vond het toen ik zwanger was van de eerste al zo vervelend dat we tegenwoordig niet meer mogen genieten. Alles is zo omgeven door regels en waarschuwingen.
    Ik ben op het forum al de volgende vragen tegen gekomen (en ik bedoel dit niet vervelend tegen de dames): mag ik wel op mijn rechterzij liggen, want links is toch beter? Mag ik salami-pizza? Mag ik pannenkoekenshaker? enz. enz.
    Op een gegeven moment durf je helemaal niets meer en loop je de hele tijd in een speciaal pak. Het is zo zonde want je kan nergens meer van genieten.

Het is natuurlijk heel prettig dat we weten dat bepaald eten gevaarlijk kan zijn en dat foliumzuur het risico op een open ruggetje verkleind, maar we voelen ons nu wel super verantwoordelijk. Vroeger waren zaken de wil van god of de natuur, nu denken we constant dat alles onze eigen verantwoordelijkheid en daarmee onze eigen schuld is. En dus durven we nauwelijks te leven en onze kinderen nooit uit ons zicht te laten. En dat is zo zonde.

Probeer een beetje voorzichtig met jezelf en je eten te doen, maar leef ook gewoon en geniet ervan.

7. Puck1978

Puck1978 Actief lid

19 apr 2011
    262
    0
    0
    Groningen
    Piccolina, Legionellebesmetting kan je niet oplopen door water te drinken.
    Legionelle besmetiing zou je kunnen oplopen wanneer het water verneveld wordt en je het inademt als het besmet dus niet als je water uit de kraan drinkt!!

Je mag verwachten dat het in de installatie in huis niet groeit omdat je er dagelijks gebruik van maakt en het dus goed doorstroomt. Het even open zetten van de kranen is alleen noodzakelijk als je een aantal weken op vakantie bent geweest en het water gedurende lange tijd heeft stil gestaan in de leidingen. Dus vooral gewoon water blijven drinken!!

Lisanne, opletten is altijd goed maar zou inderdaad niet overdrijven. Probeer vooral te genieten van deze bijzondere tijd :)

Deel Deze Pagina