Listeria | Voedingscentrum Dit vind ik op de site van voedingswijzer. Rauw ei moet je écht niet eten als je zwanger bent
Het kan wel, maar bij rauwe eieren moet je met name oppassen voor Salmonella. Overigens komt dat bij Nederlandse eieren bijna niet voor. En eigenlijk moet niemand eieren rauw eten.
Het zit wel in meer dingen dan mensen denken hoor, rauw ei.. Heerlijke pasta carbonara besteld bij een restaurant, véle desserts (denk aan verse chocolade mousse, alle desserts waarbij ei op een laag temperatuur wordt gekookt, crèmes etc)
Rauw ei wordt inderdaad in veel toetjes gebruikt (vers gemaakte chocomousse, dus niet die je in de supermarkt koopt), tiramisu... Volgens mijn gyn mag ik die verse producten eten op dezelfde dag, dus niet een dag laten staan in de koelkast. Heb het tot nu niet gedaan, eet veel liever ijsjes
Salmonella in rauwe eieren komt weinig voor, gelukkig. Rauwe eieren zitten in best wat voedingsproducten. Gelukkig is salmonella niet schadelijk voor de baby, wel heel erg vervelend voor jezelf. Maar dus ook als je niet zwanger bent.
Als je borstvoeding geeft mag je ook geen rauwe eieren en je kindje mag tot een bepaaldeleeftijd ook geen rauwe eieren eten, dus ik denk dat er wel iets is waardoor het schadelijk kan zijn voor een baby.
Uhm hoezo niet? Als je salmonella krijgt van rauw ei komt dat niet in de borstvoeding hoor. In m'n zwangerschappen heb ik het voor de zekerheid niet gegeten, maar nu lik ik de garde met cakebeslag wel weer af
Ik eet gewoon zachtgekookte eieren. Salmonella is niet schadelijk voor een ongeboren kind. Vervelend als ik ziek wordt maar kom ik ook wel weer overheen.
Precies dit!!! Ik was zelf t ei nog aan de buitenkant want meestal komt t niet verder dan de schil. Ik eet zacht gekookte eieren en zelfs rauw ei. Kan prima! Maar alleen thuis. Dan weet ik de de houdbaarheid van de eieren. Dus bv geen tiramisu in restaurant ofzo
Dames pas op! Er wordt hier erg luchtig over salmonella gedaan... Ik ben op m'n 11de besmet met de salmonella bacterie doordat mijn moeder in n lunchroom een niet-doorbakken ei gegeten heeft. Behalve op m'n darmen sloeg dit op mijn gewrichten. Dit heeft me 7-8 weken ziekenhuis, een jaar in een rolstoel en zware medicatie opgeleverd. Nou heeft gelukkig niet iedereen zoveel pech, maar je vergeeft het jezelf nooit. Als ik er al zo ziek van was, wat doet het dan met een baby??? Dus het is niet "gewoon n soort buikgriepje en dan klaar"!
Maar bij pasta carbonara worden de eieren door de hitte wel gaar toch? Ze stollen, dus zijn ze niet meer rauw.. toch? Of zie ik dat nou verkeerd?
Nee bij pasta carbonara wordt er meestal nog een rauw eigeel geserveerd (soms apart maar soms doen ze het er op het laatst door, net voor het serveren). Ik weet er alles van want helaas heb ik salmonella gehad na pasta carbonara eten bij een restaurant. Was gelukkig nog voor de zwangerschap maar ik let nu héél goed op. Ook al hebben ze controles tsja soms komt het toch voor. Ik zou dus zeker niet al te luchtig omgaan ermee want inderdaad, het is niet 'ff diarree en klaar' nee je wordt er goed ziek van.
Oh zo, in een restaurant.. Als ik het zelf maak laat ik het altijd wel goed stollen.. dan kan het geen kwaad toch?