Hoi meiden, Ik ben al een paar uur op internet aan het zoeken. Ik maak me zorgen. Ik ben op vakantie in een van de Oostblok landen. We gingen in een redelijk luxe restaurant uit eten gisteren. Ik wilde zalm nemen maar zag op de kaart dat er wijnsaus bij zat, dus ik heb gekozen voor een ander visgerecht wat ik nooit eerder op had. Meerval gebakken in knoflook. Toen ik het opgediend kreeg zag het er goed uit, maar het smaakte muf en naar een soort schimmel. Ik dacht dat heb ik weer, het verkeerde gekozen, en wilde toch doorzetten. Tot ik bij een gedeelte kwam wat nog roze was, dus niet goed doorbakken. Ik ben direct gestopt met eten. Mijn man proefde van een ander stuk wat wel doorbakken was van mijn bord en vond het ook niet goed smaken. Helaas had ik dus al 1,5 vis op. We denken dat het bedorven was. Ik maak me nu zorgen of ik besmet ben met iets. Pas toen ik in ons huisje op de WiFi keek zag ik dat je niet direct symptomen hoeft te hebben. Ik ben wel misselijk maar dat was ik al. Ik heb geen diarree. De incubatietijd van die Listeria bacterie kan wel tot 90 dagen zijn! Weet iemand of ik me kan laten testen of zou dit niet nodig zijn mocht ik geen klachten krijgen? Ik heb echt zo'n spijt dat ik door heb gegeten terwijl ik het niet lekker vond ik dacht dat ik een vreemde soort vis had gekozen en het mijn eigen schuld was. Kan iemand mij meer vertellen of ik iets kan doen? Alvast bedankt.
Hey, Ik zou in de gaten houden als je koorts krijgt. Als het bedorven was kan je voedselvergiftiging krijgen en dat is niet gevaarlijk voor de baby maar daar heb je vooral zelf last van. Dan moet je wel in uitdroging in de gsten houden. Listeria zou ik mij niet zo druk om maken, de kans dat je Listeria krijgt is vrij klein, maar snap wel dat je daar meteen aan denkt. Als vis bedorven is krijg je waarschijnlijk wel flinke kotsbuien Verder kan je er volgens mij wel op getest worden maar ik weet niet hoe lang je nog op vakantie bent? Ik zou dan via de vk of ha gaan als je terug bent in Nederland. Zou je Listeria hebben dan kan je een antibiotica krijgen. Nogmaals; de kans op Listeria is wel erg klein, maar als je het niet los kunt laten kan je dit doen. Persoonlijk blijf ik erbij dat je eerder Listeria krijgt van een vieze vaatdoek dan van een semi gebakken vis waarvan je alleen de goede delen hebt gegeten. Sterkte! En hopelijk kan je nog genieten van je vakantie.
Joh meid ik denk echt dat het allemaal wel mee zal vallen. Zo heb ik toen ik destijds van nummer twee in verwachting was weleens zalm gegeten die erg dubieus was. Zat me toen ook helemaal niet lekker maar heb er nooit last van gekregen. Mijn man komt vaak in oostbloklanden en het eten is daar ook vaak weinig smaakvol dus wellicht was het gewoon een voor ons onbekende soort vis en wellicht gewoon niet lekker. Ik heb weleens begrepen dat je heel vaak met listeria in aanraking moet komen wil jij en je kind er echt ziek van worden. Ik zou het uit je hoofd zetten en niet teveel zorgen maken. Anders inderdaad bij terugkomst even overleggen met je vk. Succes!
Meerval kan ook een grondsmaak hebben, net als een hap aarde zeg maar. Ik denk dat het vergelijkbaar is met wat jij omschrijft. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen als je nu nog niet ziek bent door voedselvergiftiging. Maar je kan bij zorgen natuurlijk altijd je vk bellen voor advies
Als je na een dag nog steeds niet ziek bent kun je er denk ik wel vanuit gaan dat je geen voedselinfectie of -vergiftiging hebt op gelopen. Idd klopt het dat symptomen niet direct hoeven op te treden, maar als je gisteren echt bedorven vis op had dan was hetber nu wel uit gekomen met een boog denk ik 😉 Ik zag dat je post een paar dagen oud is dus ik hoop natuurlijk dat je je inmiddels nog gewoon goed voelt en aan het genieten bent van je vakantie! Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?