vraag over kruinligging

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lotuss, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lotuss

lotuss Fanatiek lid

11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Hallo,

Ik heb een vraag over kruinligging. Ik ben zwanger van mijn 4e kindje. Bij de twee oudste lag het hoofdje goed, hele vlotte bevallingen, 1 perswee bij de tweede bevalling en hij was er.
    Viel dan ook tegen toen ik van m'n dochtertje (3e kind) 40 min. lag te persen zonder dat er ook maar iets gebeurde. Uiteindelijk lukte het gelijk haar onder mijn bekken door te persen toen ik in hurkhouding ging zitten en toen was het zo gepiept verder. Nu mijn vraag, waarschijnlijk is het toeval dat ze zo lag aangezien m'n zoons gewoon geboren zijn. Maar nu hoorde ik de verloskundige volgens mij zeggen dat het ook aan de vorm van het hoofdje kan liggen. M'n dochter had een wat smal en langere vorm hoofdje. Nu zagen we bij de meting van het hoofdje tijdens de 20 weken echo dat de vorm van het hoofdje van deze baby ook wat smal en langer is dan gemiddeld. (wel normaal binnen de curve hoor)
    Zou het kunnen dat ik daardoor toch meer kans heb op weer een kruinligging of is het gewoon toeval geweest dat m'n dochter zo ter wereld kwam?

Gr. Lotuss

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi lotuss,

Het is echt toeval geweest! Het is de bedoeling dat tijdens het persen je kindje zijn of haar kin op de borst doet, als dit niet gebeurt blijft het hoofdje recht en is het een kruinligging. Dit is inderdaad wat lastiger persen omdat dan de grootste omvang door het baringskanaal moet en heeft het daarom ook wat langer geduurd. Vaak helpt het om op je zij te gaan liggen waar je kindje met het ruggetje ligt dit helpt je kindje de kin op de borst te doen.

succes!

Imke

3. lotuss

lotuss Fanatiek lid

11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Bedankt voor je antwoord! Dan hoop ik nu maar weer op een supervlotte bevalling.. ;)

Deel Deze Pagina