Groei-echo?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bloom24, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloom24

Bloom24 Fanatiek lid

16 nov 2009
    2.755
    0
    36
    Beste verloskundigen,

Momenteel ben ik 34 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje is geboren met 39 weken precies en woog toen 4096gr. Een flinke kerel dus voor dat termijn.
    Bevalling was niet heel gemakkelijk, 1.30 persen zonder persweeën enz.

Qua groei denken ze dat dit kindje ongeveer op hetzelfde gewicht uit gaat komen als de eerste, maar dit is niet gemeten met een groei-echo en deze zit ook niet in de planning.Dit omdat ze dat, volgens mijn verloskundigein eerste instantie, alleen doen bij de verwachting van een achterstand in groei. Iets wat nu niet het geval is.

Maar nu hoor ik in mijn omgeving steeds meer mensen die gewoon standaard een groei-echo krijgen. Terwijl mij dus verteld is dat dit alleen bij indicatie wordt gedaan.Kan dit per praktijk zo verschillen?

Zo vertelden ze mij ook dat er in principe niet eerder wordt ingegrepen bij de verwachting op een groot kind (als dit uit een groei-echo blijkt en wat de echo dus overbodig maakt)
    Uiteraard ben ik niet voor inleiden oid, maar bijvoorbeeld twee weken overtijd lopen met een kans op een net zo'n groot kindje als de eerste (al bij 39 weken) beangstigd mij toch enigszins....

Wat zijn jullie ervaringen en/of ideeën hierover?

Mijn verloskundigen verwachten trouwens niet dat ik overtijd ga lopen, aangezien de eerste ook een week eerder kwam. Hebben jullie ervaring met deze beredenering?

Momenteel ben ik gewoon een beetje informatie aan het verzamelen, aangezien de bevalling steeds dichterbij komt en ik me toch wel wat zorgen maak. Als ik mijn zorgen ga delen met mijn verloskundigen volgende week, wil ik wel goed voorbereid komen, vandaar mijn vragen.

Hopelijk hebben jullie wat ervaringen/meningen/antwoorden voor mij!

Alvast bedankt!

Groet,
    Bloom

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

In principe worden er in de meeste praktijken alleen groeiecho's gedaan bij een groeiachterstand. Ook bij mensen met overgewicht, omdat de groei dan moeilijk te voelen is. Het klopt inderdaad dat we bij een groot kind niet ingrijpen. Zeker niet als de eerste gewoon op een natuurlijk manier geboren heeft kunnen worden. Uiteraard wordt er wel rekening mee gehouden dat als je op het eind van de zwangerschap bent en het kind heel erg groot is op de hand, dat we misschien eerder kunnen strippen. (strippen is door middel van een vaginaal toucher de bevalling proberen op te wekken dmv massage/ los woelen van de vliezen). Jouw verloskundige verwacht dat je niet over tijd raakt wat mij ook wel logisch lijkt. het kan natuurlijk wel maar dan gaan ze vast wel kjiken naar de situatie op dat moment.

Groeten Evelien

3. Bloom24

Bloom24 Fanatiek lid

16 nov 2009
    2.755
    0
    36
    Hoi,

Beetje late reactie, maar bedankt voor het antwoord!

Hier kan ik wel wat mee, wil gewoon graag weten of dit normale gang van zaken is, zodat ik straks niet achter de feiten aan ga lopen.

Groet,
    Bloom

Deel Deze Pagina