Ik ben afgelopen augustus bevallen van mijn eerste kindje door een keizersnede. Dit omdat mijn zoontje niet in kon dalen omdat zijn hoofdje te groot was en ik een te smal bekken. Verder geen complicaties gehad. Ik had een super zwangerschap en had dus ook niet verwacht te moeten bevallen dmv een keizersnede. Ik ben ook helemaal goed en snel hersteld van mijn operatie en de wond ziet er goed uit. Nu mijn vragen: Moet ik bij een volgende zwangerschap weer bij de gyn zijn of kan ik ook bij een verloskundige terecht? Hoeveel zwangerschappen zijn verantwoord na een keizersnede? Wat is een verstandig termijn tussen de zwangerschappen ivm herstel? Alvast bedankt voor de hulp!
Hoi Nikie86, Je kunt bij een volgende zwangerschap gewoon contact opnemen met de vk, die zal je in het begin een keer voor consult sturen naar de gyn. Verder kunnen de controles gewoon door de vk worden gedaan. Vanaf 35 weken zwangerschap wordt je dan weer overgenomen door de gyn en beval je dus in het ziekenhuis. Het is verstandig een litteken niet meer dan 2 keer te openen voor een keizersnede. Dus 3x dmv een sectio bevallen wordt wel een beetje als de max gezien/geadviseerd. Maar je kunt na een keizersnede in principe ook vaginaal bevallen (even afgezien van de reden voor de sectio, bij jou is de kans wellicht kleiner ivm je kleine bekken. Maar dat is voor later met de gyn te bespreken als je weer zwanger bent). En het advies is om niet binnen een jaar zwanger te worden na een keizersnede. Dit ivm het herstel van het litteken. Groetjes Brigitte
Nu zullen wij pas weer deze zomer zwanger willen worden en dan is het precies 1 jaar geleden dat ons zoontjes is geboren. Ik hoop op een normale bevalling de volgende keer maar zoals je al zegt is dat dus afwachten. In ieder geval bedankt voor je reactie