bij de eerste heb ik een spoedkeizersnede gehad ivm laagliggende placenta. nu denkt iedereen dat ik weer een ks "krijg". ook wordt ik door kennissen gewaarschuwd dat het litteken kan scheuren etc en dat ik dan maar moet eisen om een keizersnede. wat is jullie advies hierin? vaginaal bevallen met risico van litteken of keizersnede met weer andere risico's? Ik ben 38 en nu 22 zwanger van de 2e. De placenta ligt nu weer laag en tegen de baarmoedermond aan (met 20 weken) niet erover heen dachten ze. alvast bedankt!
Hoi susan, Als de placenta 'te'dicht bij de uitgang ligt zal het inderdaad weer een keizersnede worden maar is dit niethet geval dan kan en mag je gerust vaginaal bevallen. Het is inderdaad zo dat het litteken wat kwetsbaarder is daarom moet je ook in het ziekenhuis bevallen als je een keizersnede hebt gehad. De kans is echter heeeeeeeeeel minimaal dat het litteken scheurt tijdens een normale bevalling. Daarom mag je gewoon vaginaal bevallen. Imke
bedankt voor het antwoord! echt fijn dat jullie de moeite hiervoor nemen. maar wanneer ligt hij te dicht bij de uitgang? en zijn de risico's van een ks groter dan het risico dat je loopt op scheuren van het litteken. omdat je zegt je mag gewoon bevallen, maar stel dat ik nu een keizersnede wil?
Hoi susan. De complicatie en risico's van een tweede keizersnede zijn groter dan de kans dat er tijdens een vaginale bevalling iets zou gebeuren met je litteken. Helaas is een keizersnede niet op vraag en kan en mag het alleen op medische indicatie. Een keizersnede is een grote buikoperatie waar ook in nederland nog steeds vrouwen aan kunnen overlijden daarom word de natuurlijke manier aangehouden als dit mogelijk is. Als het goed is weet jou arts of de placenta te dicht bij ligt of goed. Praat er met hem of haar over.! Imke
hoi Imke, ja in dat geval zou ik ook voor een vaginale bevalling kiezen als de risico's daardoor kleiner zijn. IK wil zo weinig mogelijk risico lopen en de kans op scheuren van het litteken klinkt erg angstaanjagend maar gebeurt dus erg weinig zoals jij zei . ik vond de eerste ks ook zwaar tegenvallen met het herstel dus wie weet ben ik straks na de gewone bevalling wel veel eerder weer op de been! de placenta kan nu natuurlijk nog wat wegtrekken bij de bmm dus ik wacht het af, in ieder geval bedankt!