Beste vk, Na een echt halfrauw speklapje te hebben gegeten (tja, ik kan kennelijk niet multi-tasken ) heb ik twee/drie dagen later enorme last van waterdunne ontlasting en een misselijk gevoel. Van de onderkant loopt het er gewoon uit als ik op mijn rug lig, zo erg is het (het is geen vruchtwater, dat dacht ik eerst; ben nu 36 wkn zwanger). Mijn man heeft een week geleden wel buikgriep gehad, dus het kan dat hij me aangestoken heeft, maar omdat ik twee mk's in de voorgeschiedenis heb en al zover ben, wilde ik toch voor de zekerheid uitsluitsel mbt listeriose-infectie. Maar nu word ik van het kastje naar de muur gestuurd. HA wist het allemaal niet echt en gyn gebeld. Vervolgens krijg ik te horen dat ik op toxoplasma moet bloedprikken (klopt, maar dat had ik dus al via mijn VK geregeld omdat ik igG en igM negatief ben) en dat ik moet opletten dat de diarree mij niet nog meer harde buiken geeft want anders zou mijn kindje prematuur geboren worden (nou en, dat maakt mij niet zoveel uit, want het is dat de grens met 37 wkn is maar ik denk dat ie wel sterk genoeg is om met 36 wkn gezond geboren te worden; vandaar ook de listeria-vraag want als ik dat heb zou ik liever willen dat ie eruit gevist wordt dan dat hij iets ervan kan krijgen). Vervolgens checkt ze of ik ontsluiting heb (mbt de paar harde buiken die nacht, maar zoals gezegd komt het kindje wanneer het komt, zolang het maar gezond is) Maar over listeriose zei de gyn verder niet echt iets, volgens de HA. Tja, want dat zat voornamelijk in rauwe melk, maar ja, een enkele keer in vlees, ja dat kon ook, daarom gooiden ze het wel op een enorme berg, etc. etc. Maar dan denk ik dus; waarom maken ze je er zo attent op dat je moet opletten opletten opletten, en dan gaat er eens iets mis en dan word je er niet op getest?? Ik begrijp dat niet. Heb eerder ook al eens concreet een verzoek aan de VK gedaan het te testen (toen heb ik wekenlang slecht gekoeld gegeten maar geen diarreeklachten), maar zij kon het niet eens op het bloedtestformulier vinden. Deze HA na navraag ook niet. Is er niet een protocol bij een verdenking op listeriose? En ik begreep dat het behandelbaar is met antibiotica maar hoe kan worden overgegaan op behandeling als je geen diagnose kan stellen? Sorry voor het geagiteerde verhaaltje maar vind het zo raar allemaal. Wil echt mijn kindje niet zo laat aan zoiets doms verliezen, en er moet toch zekerheid over te krijgen zijn, zou je denken, vooral als iedereen er altijd zo neurotisch over doet...
Hallo Jessmin. Wat vervelend allemaal. Op de site van het RIVM is te vinden dat zwangere getest kunnen worden bij risico op besmetting in combinatie met koorts. Listeriose zwangerschap (Infectieziektebestrijding) Dit moet dan via de huisarts. Succes. Groetjes Ineke.