Heb vanmorgen onze hond uitgelaten in de uiterwaarden bij de rivier. Daar lagen allerlei pluisjes/bolletjes van een struik of boom. Onze hond is ruwharig en had ze al snel in zijn snuit en poten zitten. Bij thuiskomst zat hij aan iets te likken en daarna begon hij te kokhalzen, hard te slikken. Ik vermoed dat het nog zo'n pluis was, want daar lag nog wat van op de grond waar hij lag. Weet iemand wat dit is en hoe dit heet.
Denk grasaren maar vind het lastig beoordelen op de foto. Die gaan inderdaad in de vacht zitten, zo ook in de oren en tussen de tenen met alle gevolgen van dien.
@Piep2016 dank je. Een grasaar is het niet. Het zijn echt stekelige bolletjes, die op het pad lagen. In het bos heb ik ze ook wel eens gezien. Maar weet niet van welke boom of struik ze komen.
Ik weet ook niet hoe ze heten, maar wel wat je bedoelt. Hier zit het soms ook in de vacht van de hond na een wandeling in de uiterwaarden. Echt een gepulk soms om het er uit te krijgen , halflangharige hond. Even gegoogled, ik denk deze klitteballen, alleen in het najaar zijn ze niet meer zo groen en wat uitgedroogd. https://wilde-planten.nl/grote klit.htm
Het komt van een struik, vroeger hadden wij die in de tuin staan en hadden we een tijdje een langharige hond waar wij op moesten passen. Hij zat helemaal onder en allemaal klitten, geen idee hoe die struik heet, maar ik vergeet het nooit meer Haha.
@Jo79 : dank je. Ik denk dat dat hem is. . Groeit vooral in de uiterwaarden en daar was ik ook. Wilde het graag weten of het evt, naast dat het vervelend in de keel is, misschien ook giftig zou kunnen zijn. Dat lijkt gelukkig niet het geval te zijn. Nogmaals bedankt! Zo zien ze er uit als ze nog compleet zijn.