Ik ben 6 weken zwanger. Ik weet het sinds vorige week en heb mijn huisarts meteen gebeld. De assistent heeft mijn urine nog een keer getest en de zwangerschap bevestigd. Ik ben 40, heb overgewicht, hoge bloeddruk en een hernia in mijn onderrug. De assistent zei dat ik een afspraak moest maken bij de gynaecoloog. De gynaecoloog kan pas over drie weken en tot die tijd heb ik dus nog geen dokter gezien of gesproken. Ik heb de volgende dag de huisarts teruggebeld en de assistent zei geïrriteerd dat ik maar moest wachten tot de afspraak met de gynaecoloog. Ik zei dat ik nog vragen heb en zo maar hij zei dat de dokter of vakantie is. Na lang aandringen maakte hij toch een afspraak met een vervanger voor eind volgende week. Is dit normaal? Of ben ik hysterisch dat ik persé zo snel mogelijk een dokter wil spreken?
Ik vind het normaal, je hebt toch zorgen? Dan moet je bij hun terecht kunnen voor antwoord. Vakantie of niet, er is idd altijd een vervanger en ook daar moeten ze gewoon een afspraak bij maken... En als een assistent geïrriteerd is inplaats van jou gerust stellen dan vraag ik me af of hij wel het goede beroep heeft gekozen. Van mij had hij het zelfs te horen gekregen met mijn horrormoontjes Enne, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Het is op zich niet gek dat je pas met 9 a 10 weken je eerste echo krijgt. Daarnaast zit je nu ook nog in een lastige periode i.v.m. de vakantie enzo. Ik zou gewoon even rustig afwachten, houd rekening met je gezondheid en voeding. Ik begrijp de spanning en zenuwen heeeel goed, maar wel of niet naar een dokter gaan heeft nu geen invloed op het feit of het goed / mis gaat. Ik wil je geen angst aanpraten ofzo, maar de eerste weken zijn toch altijd spannend en onzeker!
Het is vaak normaal dat je de eerste echo rond 8/9 weken krijgt maar als je met al deze dingen zit kan je best wat eerder gaan. Mijn eerste echo was met de 1ste rond 4 weken omdat ik niet wist hoever ik was en nu de 2de rond 6 weken omdat ik medisch ben. Hebben ze geen andere gyn's in het ziekenhuis waar je terrecht kan? Btw nog gefeliciteerd!!
Dank voor jullie reacties. Ik zal maar even afwachten dan tot de afspraak bij de huisarts volgende week. Ik weet namelijk ook niet zeker hoe lang ik zwanger ben, mijn laatste menstruatie was 6 weken geleden.
Ik denk niet dat swanger een echo wil, maar meer antwoord op wat zorgen vragen die ze heeft.. Ivm haar leeftijd en overgewicht.. Als ik het verkeerd heb, sorry, haha maar zo kwam het op mij over. Echo is idd meestal rond de 9 weken. Maar als je vragen hebt omtrent je gezondheid vind ik dat je altijd terecht moet kunnen bij je HA. Daar zijn ze tenslotte voor..
Hangt er ook een beetje vanaf op welke vragen je antwoord wilt hebben. Sommige vragen wil je echt alleen aan de gyn stellen, de HA zal daar te weinig vanaf weten. En hoewel ik snap dat je zo snel mogelijk iemand wilt spreken, denk ik ook dat het misschien wel beter is als je wacht op de gyn, omdat je dan iig gelijk het juiste antwoord krijgt De HA zal ook geen termijn kunnen vaststellen bijvoorbeeld. Ter illustratie, ik ben 42, overgewicht en ook nog eens een historie met miskramen, myomen in de baarmoeder en MMM. Ik had een spoedecho 2 dagen nadat we wisten dat ik zwanger was, maar mijn echte afspraak met de gyn stond idd ook voor 3 weken later.
Ik wilde inderdaad niet persé voor een echo, maar ook gewoon om vragen te stellen en te kijken of mijn bloeddruk in orde is en zo. Zal nog maar een weekje wachten dan op de huisarts.
In principe hoef je helemaal niet naar de HA, alleen als je andere zorgen zou hebben... Ook de test die de assistente daar heeft gedaan, is exact dezelfde als je thuis doet Als je niet medisch bent, bel je gewoon voor een afspraak met een verloskundige, als je wel medisch bent, bel je gewoon met de gyn. Eerste afspraak had ik met 7 weken, tweede met 11 weken... Ik snap dat het spannend voor je is! (Je bloeddruk meten kan de assistente ook eventueel!) Maar probeer gezond te eten (niet te zout) ga foliumzuur slikken (of een andere mama vitamine waar t in zit) als je dat nog niet deed, en ga voor de rest gewoon door met je leven! Klinkt heel makkelijk natuurlijk, maar je zwangerschap duurt nog een maand of 7, en het is geen ziekte! Geniet er van! Gefeliciteerd!