Hoge bloeddruk en net zwanger

Discussion in 'Zwangerschap' started by Zonnetje91, Feb 29, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Ik weet pas sinds kort dat ik zwanger ben, en ik heb al een aantal jaren last van hoge bloeddruk.. nu gebruik ik hiervoor 2x per dag 100 mg labetalol. Toch maak ik me wel een beetje zorgen.. in de bijsluiter las ik dat je het veilig kan gebruiken tijdens de zwangerschap maar de 1e trimester liever niet alleen als het medisch noodzakelijk is.. en dat het de foetus kan beïnvloeden :( ik heb gelijk het ziekenhuis gebeld, want de dokter had hier niks van gezegd deze week . En ze zei dat ik het nu veilig kan gebruiken en het niet kwaad kan voor de embryo, maar wel deze week even overleggen bij de huisarts. Het kan wel de groei beïnvloeden, maar kan geen kwaad voor het hartje o.a zei de arts vanmorgen van het ziekenhuis. Ik ga maandag de huisarts wel gelijk bellen hierover.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Hoi!
    Ja ik heb ervaring met Labethalol. Aan het einde van mijn eerste zwangerschap gekregen vanwege hoge bloeddruk. Dit heb ik toen moeten blijven gebruiken tot mijn zoontje (dus ook tijdens de hele zwangerschap van hem vanaf het aller eerste begin) 1,5 jaar was. (2e zwangerschap dus)
    Ik heb gewoon een prachtige gezonde zoon hoor en volgens mijn gyn is het toch wel een van de veiligste bloeddruk verlagende medicatie voor tijdens de zwangerschap.
    Dus maak je niet te veel zorgen, als het écht niet goed zou zijn dan zouden ze het niet voor schrijven.

Cupcake01 likes this.
  3. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Zo dat is wel heel fijn om te horen! Het stelt me wel meer gerust, hoeveel mg gebruikte je per dag als ik vragen mag ?
    Moest je ook je bloeddruk regelmatig laten controleren? Vondt het wel raar dat de dokter hier niks van over had gezegd afgelopen week, ik las ineens de bijsluiter en schrok ervan of het dan wel veilig was

4. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Wat fijn dat het je wat geruster stelt!
    Ik gebruikte in het begin 2 x 100mg en toen ik wat verder was 3 x 100mg.
    Ja klopt bloeddruk moest ik regelmatig laten controleren en zelf een goede bloeddruk meter thuis aanschaffen, tot nu toe 3 keer per week thuis meten. (Nu ook, maar ik heb nu nog geen bloeddruk verlagers, ik gebruik nu wel ascal, dat is aspirine misschien kun je daar nog met je dokter over overleggen?)

Ik snap het maar echt als het zo slecht zou zijn dan zouden ze het echt niet voorschrijven:)

5. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Oja over de groei:
    Mijn zoontje liep altijd wat voor in zijn groei:)
    Hij is groter dan gemiddeld en groeide dus perfect:thumup:

6. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Oke dat is he fijn om te horen:) ook dat alles met de groei goed is gegaan. Ik gebruik nu ook 2x per dag 100 sinds een half jaar , daarvoor gebruikte ik 1x per dag 100 . Gebruik het nu al iets van 7 jaar. En laat om de 3 maanden me bloeddruk controleren. Zal een afspraak maken deze week bij de huisarts, ook wat vaker laten controleren nu. Ja dat is ook zo, als het echt niet goed was zouden ze het niet voorschrijven. Ik las alleen wel in de bijsluiter dat het afgeraden wordt in je 1ste trimester. Alleen noodzakelijk..Daarom maakte ik me wel zorgen . maar ben nu wel wat gerust gesteld:)

Rosy90 likes this.
  7. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

May 26, 2018
    4,574
    3,940
    113
    Female
    Hollandia
    Hier is met 12 weken hoge bloeddruk vastgesteld. Ik slik daar nu al een tijd methyldopa voor, wordt ook vaker gebruikt door zwangere vrouwen. Werkt ook heel goed. Maar denk inderdaad dat het middel wat jij gebruikt niet voorgeschreven wordt als het echt kwaad zou kunnen.

8. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Heb vandaag contact gehad met de huisarts en ik kan de medicijnen nu veilig gebruiken zei ze, maar de huisarts wil mij toch doorsturen naar de gynaecoloog in het ziekenhuis om me daar verder onder controle te houden ook met me hoge bloeddruk..vrijdag heb ik een afspraak met de huisarts om erover te praten.

Waren jullie ook in het ziekenhuis onder controle?

9. Popie

Popie Bekend lid

Nov 15, 2015
    625
    119
    43
    Female
    @Zonnetje

10. Popie

Popie Bekend lid

Nov 15, 2015
    625
    119
    43
    Female
    @Zonnetje91
    Ik zou zeker onder behandeling blijven in het ziekenhuis.
    Ik lig momenteel in het ziekenhuis ivm hoge bloeddduk en krijg ook medicatie.

11. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Oei dat is niet best, ben je ook zwanger nu?
    Het ziekenhuis had gezegd dat ik via de verloskundige moest en de huisarts wil me terug sturen naar de gynaecoloog. Maar dan sta je vaker onder controle of dat niet ? Wel fijner met een hoge bloeddruk

12. Popie

Popie Bekend lid

Nov 15, 2015
    625
    119
    43
    Female
    @Zonnetje91 Ja, ik ben ook zwanger en sinds vorige week maandag opgenomen ivm de hoge bloeddruk.
    Ze monitoren me elke dag tot aan de inleiding. Ik moet nog wel in het ziekenhuus blijven.
    Ik ben blij dat ik goede controles heb en vaker.zodat ik weet dat alles goed gaat want tja dat is wel het belangrijkste zowel voor mijn kindje als voor mij

Zonnetje91 likes this.
  13. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Ja ik was en ben nu ook onder controle van de gynaecoloog. Je zou ook shared care kunnen krijgen dus om en om verloskundige in de buurt en de gynaecoloog.

Zonnetje91 likes this.
  14. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Ja dat is ook zo, dat is het belangrijkste, dat alles goed gaat met jou en met je kindje. Ook wel fijn dat ze alles goed controleren. De huisarts zei ook ja die medicijnen zijn niet zo fijn om te gebruiken vooral de 1ste 3 maanden. Maar een hoge bloeddruk is ook gevaarlijk. Ben benieuwd wat de dokter nog meer gaat zeggen vrijdag.

15. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    Echt hoor ik heb de labetalol van de gynaecoloog voorgeschreven gekregen en die zou dat echt niet gedaan hebben als het gevaarlijk was! Mijn gynaecoloog is zelfs de ‘chef de clinique’ en hij is maatschapsvoorzitter. Hij is secretaris in het regionaal Verloskundig Samenwerkingsverband Eendracht en de opleider voor coassistenten en verloskundigen. Dus ik geloof hem echt wel:)

16. Zonnetje91

Zonnetje91 Actief lid

Jun 20, 2018
    454
    224
    43
    Female
    Zo ja dan moet het wel goed zijn als ik het zo hoor:) ik denk ook wel dat een verloskundige er meer verstand van heeft dan de huisarts.. hun hebben er dagelijks mee te maken en is hun beroep. Ik heb net me afspraak kunnen verzetten na a.s woensdag :) woensdagavond komt er ook iemand langs van moeders voor moeders, ik had me gisteren opgegeven

Snoepjes and Rosy90 like this.
  17. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

May 26, 2018
    4,574
    3,940
    113
    Female
    Hollandia
    Ik ben sowieso medisch, maar met hoge bloeddruk nu al helemaal. Loop idd in het ziekenhuis. Wordt regelmatig gecontroleerd en als ik klachten krijg moet ik bellen.
    Maar de medicatie doet goed zijn werk!

Zonnetje91 likes this.

Share This Page