Hoi allemaal, Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven? Mijn zoon is eind deze week elf maanden. Sinds hij 7 maanden is wordt hij elke ochtend rond 6 uur wakker. Maar de laatste dagen wordt hij rond 5 uur al wakker! Hij heeft dan echt honger! Z'n 210/7 fles drinkt hij binnen vijf minuten leeg! Alleen gaat hij daarna niet meer slapen! Ik heb al geprobeerd om ipv zn fles de speen te geven, maar dat helpt ook niet. Ik vond 6 uur al vroeg, maar 5 uur is helemaal vroeg! Hij krijgt nog twee flessen op een dag, geen pap. Hij weigerde vaak de fles als ik pap had toegevoegd. Hij slaapt nog twee keer op een dag, hoelang is elke dag verschillend. Soms 2 x drie kwartier, soms 2 x 1,5 uur! Is geen pijl op de trekken. Ik ga op de avonden dat ik vrij ben ( werk in de zorg) vroeg naar bed, want overdag kan ik niet bijslapen omdat ik nooit weet hoelang hij slaapt. De laatste tijd was hij overdag ook erg jengelig en hangerig. Begin april kwamen zn eerste tandjes door. Sinds een paar dagen merk ik wel dat hij weer wat beter in zn vel zit. Hem later in bed doen lukt niet omdat hij om 19.00 uur echt bekaf is. Gr
Het klinkt niet als een sprong, maar eerder dat hij honger heeft. De laatste fles met pap is niet alleen belangrijk, maar ook goed voor zijn slaap. Hij zit meer vol en zal daardoor langer doorslapen. Daarbij komt, dat de ene baby meer slaapt dan de ander. Mijn zoon was een zeer slechte slaper, was al blij met 1 uur over de hele dag. Nu slaapt hij ineens 4 uur overdag en soms wel meer. Het kan dus een fase zijn. Ik heb mezelf aangeleerd doordeweeks maar om half 10 naar bed te gaan. Je weet maar nooit!!! Heb je wel een 3 standen speen op de fles. Of maak de pap wat dunner, zodat hij gelijdelijk kan wennen. In de ochtend is pap ook zeer goed voor de kleintjes namelijk! Er zijn verschillende smaken pap, bijvoorbeeld met vanille smaak...
Onze dochter heeft bij de 7 maanden sprong ook een tijd gehad dat ze steeds om 5.00 uur wakker was en dan ook niet van plan was om weer te gaan slapen. Dat duurde een week of 2-3 en daarna werdt ze soms pas om 9.00 uur wakker! Zou dus een fase kunnen zijn die een paar weken duurt. Hier werkt het het beste als je het 'gewoon accepteert'. Gaat meestal vanzelf weer over. Als het honger is, zou je kunnen kijken of hij overdag (middag/avond) nog wat meer wil eten/drinken.
Aiden (nu precies 10 maanden) wordt tegenwoordig ook standaard om 06.00 uur wakker (soms ook om 05.00 uur) en dan is hij ook echt klaarwakker! Gaat 's avonds ook rond 18.30 uur/19.00 uur naar bed. Later trekt hij echt niet, want hij is dan al ontzettend moe. Verder, heel toevallig, lust Aiden ook geen pap. Heb alle smaakjes al geprobeerd, maar hij moet er niks van hebben. (Terwijl hij, heel vreemd, wel gek is op die Nestle toetjes met perzik en banaansmaak..., maar pap uit fles vindt hij dus niet lekker, ondanks papspeen/3-standenspeen). Ik ga er zelf maar vanuit dat dit een fase is en dat hij op den duur vanzelf wel beter gaat slapen/langer gaat slapen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren pyamapapje rijstebloem vanille gehaald. Gistermiddag voor het eerste geprobeerd en hij dronk de fles helemaal leeg. Gisteravond ook weer geprobeerd, maar toen wilde hij maar 100 cc hebben. Helaas was het vanmorgen weer erg vroeg. Ik hoorde hem al vanaf 4 uur Ik hoop maar dat deze fase gauw over is? Zou ik wat moeten veranderen aan zijn eet patroon? Hij krijgt nu: 06.30 uur fles 150/5 + 2 scheppen pyamapap 07.30 uur boterham 09.00 uur fruit 12.00 uur boterham, sinds gister maar weer klein flesje melk gegeven 14.00/14.30 uur fruit, koekje, drinken 16.30 uur warm eten + toetje 19.00 uur 150/5 + pyamapapje Ik zit altijd in de knoop met die papjes. Op de verpakking staat dat je 160 ml voeding moet aanmaken en daarna 3schepjes pap. Bij mij wordt dit altijd zo dik? Hij krijgt het dan bijna niet uit de 3 st speen? Doe ik iets verkeerd?
Je schema ziet er prima uit. Denk dat het er bij bijna iedereen zo wel gaat. Als je vind dat de pap te dik is, doe je gewoon 2 schepjes... Het zal wel een fase zijn joh, komt goed!
Pap / eten geeft ook energie, de een wordt er moe van, de ander juist wakker. Pap is trouwens ook echt niet nodig, tenzij je misschien wil dat hij extra aankomt? Hier gaat het ook met vlagen. Soms zoals vanochtend 4:30, soms 6:30. Maar goed, als het erg vroeg is, slaapt hij toch vaak nog wel even. Zou ook balen als hij dat niet doet. Dat is inderdaad vermoeiend! Maar kan je man er niet uit, dat jij rven kan blijven liggen. Hier trouwens een drama met s' avonds in slaap komen. Soms wel een uur tot twee uur bezig .
Nee, pap is niet nodig, als ze dan maar wel brood eten. Vezels en granen zijn hartstikke belangrijk! En mijn ervaring is dat ze er wel lekkerder van slapen en daardoor uitgeruster wakker worden. Balen dat je kleine zo vroeg wakker is geworden! Soms komt het ook door een nachtmerrie of iets dergelijks...
Ik probeer de pap zolang hij het lust! Maar nu... Ik heb hem gister en vandaag tot half tien wakker gehouden. Gisteren na twee uur al wakker gemaakt , ik was bang dat hij anders zn slaapritme zou omdraaiien. Maar nu slaapt hij alweer vanaf kwart voor tien! Zou hij niet toe zijn aan 1 slaapje? Gistermiddag heeft hij nog een slaapje van drie kwartier gedaan. Maar als hij morgen zo vroeg , half zes, wakker is, dan is het wakker houden tot half twaalf toch veel te lang? Zo lang als gister en vandaag heeft hij nog nooit geslapen overdag vanaf zes maanden. En is 11 maanden niet een beetje te vroeg voor 1 slaapje? Ben daar een beetje onzeker in!
Mijn zoon schommelt ook vaak hierin. De ene dag slaapt hij maar een uurtje en de andere dag wilt hij zelf 3 keer naar bed en slaap hij zo 1,5 tot 2 uur. Tja, ik heb ook de ene dag meer energy dan de andere keer denk ik dan maar. Ik laat hem maar lekker slapen!