Hallo, Ik ben nog maar net zwanger (nu 4 weken en 5 dagen) en maak mij een beetje zorgen over de vijfde ziekte. Vrienden van ons hebben een dochter en daar is afgelopen week de vijfde ziekte geconstateerd. Mijn zoontje (20 maanden oud) heeft een paar dagen daarvoor met haar gespeeld. Ook is zij hier geweest op verjaardagsvisite, dus wij hebben veel contact met haar gehad in de periode dat het nog niet zichtbaar was bij haar. Nu ben ik heel bang dat mijn zoontje ook is besmet met de vijfde ziekte. Mijn vraag is dan ook: wanneer mijn zoontje wel de vijfde ziekte heeft, hoe gevaarlijk is dat voor de zwangerschap? Alvast heel erg bedankt voor de reactie!
hoi bijna alle volwassenen hebben de vijfde ziekte als kind gehad. Er is een heel kleine kans dat je nu ziek wordt (merk je meestal zelf niet veel van) en een nog kleinere kans dat dat negatieve invloed heeft op je baby. Je zou je huisarts kunnen bellen om te overleggen maar eigenlijk kun je niets doen dan afwachten en je geen zorgen maken! Eventueel is bloedonderzoek mogelijk, dan kun je zien of je het in het verleden hebt gehad. Mirjam