Buikslapen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lentekriebel, Dec 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Vanaf wanneer mag een baby op z'n buikje slapen?

Ik heb nog niet geprobeerd om hem zo in z'n bedje te leggen omdat ik doodsbang ben dat het 'mis' gaat. Wij oefenen wel heel veel met op de buik leggen om z'n nek- en rugspieren te trainen, maar volgens mij is ons mannetje daar een beetje 'laat' mee en denkt hij: bekijk het met je oefeningen. Soms tilt ie z'n hoofdje wel helemaal op, maar meestal lijkt het alsof hij er weinig zin in heeft... En ik kan hem moeilijk dwingen.

2. Storm

Storm Niet meer actief

#2 Storm, Dec 27, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 27, 2013
    Als ie op z'n rug goed slaapt, zou ik dat blijven doen. De momenten op z'n buik kun je dan pakken met verschonen en spelen.
    Hier drie buikslapers, waarvan de jongste vanaf een week oud al op de buik sliep, anders sliep ze niet. En niet slapen is ook niet goed. Wel met extra checken.
    De oudste slaapt op zijn buik sinds hij twee maanden was. Die sliep altijd op zijn zij (ook niet volgens de richtlijn, maar ik had daar mijn redenen voor). De tweede sliep ook al vroeg op zijn buik. Vanaf een maand drie. Hij sliep toen ook beter, ws door zijn reflux. Wel altijd extra gecheckt.

Ennuh: hier wilden ze alledrie niet op hun buik liggen met spelen en konden ze pas later het hoofd goed omhoog houden. Wij oefenden dat altijd met verschonen en tijdens het spelen. Ze waren sterk genoeg, maar vonden het schijnbaar niet nodig. Mijn dochter draaide haar hoofd altijd op zij als ik haar op haar buik op het aankleedkussen legde.

3. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Als jullie kindje op de rug slaapt, zou ik hem ook op de rug laten slapen.
    De nekspieren kun je trainen tijdens het verschonen en spelen.

De richtlijnen voor het anders slapen dan op de rug, is volgens mij dat ze goed om moeten kunnen draaien/rollen. Ze kunnen dan zelf de slaaphouding bepalen.

Hier ook een buikslaper omdat ze anders niet wilde slapen. Als ze wel gewoon op de rug zou slapen, zou ik haar ook niet op de buik hebben gelegd.

4. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier sliep onze kleine op haar rug of zij (mbv zijligkussen) tot ze zelf op de buik kon draaien. Vanaf dat moment bleek het een buikslaper en we hebben het fijn zo gelaten.

Het duurde nog een tijd voordat ze ook terug kon draaien, maar ze had genoeg kracht om haar hoofd om te leggen als ze dat wilde.

Twee maanden is ook nog erg vroeg denk ik.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het beste is om hem op de rug te laten slapen, dat is het veiligste.
    Als hij een afplatting krijgt dan kan je een zijligkussen kopen en hem daarop overdag laten slapen.

Leg hem gewoon enkele keren per dag op zijn buik, zodra hij het niet leuk vind draai je hem weer om.
    Maar buikligging kan je niet dwingen, Dylan wilde nooit op zijn buik liggen, hij had er een hekel aan (heel licht uitgedrukt) en ineens toen hij bijna 11 maanden was ging hij op zijn buik liggen, en nu slaapt hij zelfs op zijn buik.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met twee maanden al ergens laat mee zijn en 'bekijk het maar' denken?!

Gewoon lekker op z'n rug laten slapen, overdag zou je 'm wel eens op z'n buik kunnen leggen. Ik was blij dat ie hier pas met 6 maanden een buikslaper werd...

7. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    Ik zal het je nog mooier vertellen. Fem heeft tot 4 mnd nooit op dr buik gelegen. Ik vind het onwijs zielig dat een kindje (zonder medische problemen) op t buikje gelegen word en dan overstuur raakt. Met 4 mnd rolde ze van rug naar buik en terug.
    Heb op t cb 1x mn standpunt uitgelegd en ze was het volledig met me eens.
    Fem is nu 10 mnd, mooi rond bolletje, slaapt op dr buik en loopt langs de tafel.
    Bij volgende kindjes zou ik het precies weer zo doen!

8. justme66

justme66 Fanatiek lid

Aug 22, 2010
    4,224
    0
    0
    overdag af en toe op de buik leggen om de nekspieren wat te trainen en lekker laten slapen op de rug. je hebt nu eenmaal kindjes die heerlijk altijd op de rug slapen.

9. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Buikslapen is niet nodig als je kindje gewoon op zijn rug ook slaapt. Gewoon af en toe bij verschonen en andere wakkere momenten op zijn rug leggen. En laat is hij niet hoor.

Als je kindje nou niet op zijn rug kan slapen dan vind ik het anders, dan zou ik hem ook op zijn buik leggen. Ik probeer het nu ook met onze jongste want hij krijgt (tenzij bij ons in bed wat natuurlijk ook absoluut niet veilig is) zijn slaap op zijn rug (in een puckababy) absoluut niet te pakken (dan kan ik ieder half uur een speen brengen op 1 slaapje na waarbij hij dan wel een ruk maakt aan het eind vd dag).

10. Muts008

Muts008 Actief lid

Feb 2, 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Die van mij slaapt vanaf 3 weken oud overdags op zijn buikje. Wel altijd onder toezicht. 'S Nachts op zijn zij met zo een speciale kussen. Op zijn rug is echt moeilijk bij hem. Dat viel de kraamhulp ook al gelijk op.

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Waarom zou je dat willen?

Hier nooit op de buik geslapen. Overdag vond ze het vreselijk op de buik en op de rug slapen ging prima.

Toevallig afgelopen week wel 2x op de buik geslapen maar ik denk omdat ze veel moet hoesten ivm bovenste luchtwegontsteking.

12. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Het is niet zo dat het van mij moet, maar ik dacht: Misschien eens proberen om te kijken of hij dat zelf fijn(er) vindt. Hij slaapt prima op z'n rug en heeft geen last van afplatting o.i.d.

Met het verschonen en spelen leggen we hem idd vaak op z'n buikje, maar dan legt ie vaak z'n hoofdje neer na een paar keer met veel oerkreetjes z'n hoofd op te hebben getild.
    Tegen de tijd dat hij zelf kan rollen etc, dan zullen we zien welke houding hij zelf het fijnst vindt. Voor nu is buikslapen toch nog geen optie aangezien hij ingebakerd ligt.

Bedankt voor jullie reacties.

13. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,194
    0
    0
    Hier ook geprobeerd toen jongste dochter zo oud was ivm heftige reflux Wilde ze niet dus heb ze lekker op haar zij laten slapen. Precies wat jij zegt je kan ze niet dwingen dus laat maar lekker liggen zoals ze zelf wil liggen.

Nu is ze 9 maanden en sinds een maand wil ze zelf op haar buik slapen. Draait zelf op haar buik.:)

14. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Onze dochter draaide zich met 4 maanden uit zichzelf op de buik maar toen hebben we haar steeds teruggedraaid omdat we dat eng vonden. En nu slaapt ze gewoon weer heerlijk op haar rug. Maar ik ken ook iemand die haar baby vanaf dag 1 op de buik laat slapen omdat de baby op de rug gaat huilen en op de buik wel lekker slaapt. En zij slaapt dan 's nachts gewoon zelf naast haar baby zodat ze het goed in de gaten kan houden.

15. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

Feb 17, 2011
    2,665
    8
    38
    Noa had een voorkeursligging, en heeft overdag in een deltasleep gelegen onder toezicht van ons, snachts legde we haar op haar rugje. Overdag oefende ik met haar op haar buik, ze deed al snel naar hoofdje goed recht omhoog houden. Met ong 8/9 maanden slaapt ze op haar buik. Ik vond het ook dood eng, maar als ze zich zelf om kunnen draaien hoef je je geen zorgen te maken.

16. Summer sun

Summer sun Bekend lid

Dec 14, 2013
    570
    1
    0
    Volgens mij wanneer je kindje goed kan omrollen. Heb m'n dochter altijd op dr rug laten slapen (voelde me daar toch finner bij) en op een gegeven moment lag ze steeds vaker op dr buik wanneer we tussendoor even bij dr keken.

Share This Page