Ervaring medicatie overactieve blaas

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ammie1984, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 4 jaar heeft al geruime tijd (meer dan 6mnd) problemen met plassen. Ze moet heel vaak op een dag en plast ook elke keer kleine beetjes. Ook heeft ze vaak natte onderbroeken, omdat ze te laat bij de wc is en het echt niet meer op kan houden.
    We lopen sinds juni in het ziekenhuis. Eerst werd gedacht aan obsitipatie. Met laxeermiddelen begonnen en toen is het een tijdje goed gegdaan. Het ging echter snel alweer mis. Kinderarts gooide het daarna op toch nog niet helemaal zindelijk zijn. Daar was ik het niet mee eens, want ze voelt juist enorm goed dat ze moet plassen..
    Uiteindelijk zitten we nu op de plaspoli. Ze heeft een test gehad op een speciale wc en we moesten een paar dagen plasdagboekje bijhouden.
    Uit de plastest kwam dat ze op de goede manier plast en lichamelijk gezien is ze ook helemaal in orde. Tijdens de plastest had ze niet helemaal uitgeplast, maar ze moest vooraf zo nodig, dat ze daardoor haar bekkenbodem waarschijnlijk niet goed genoeg kon ontspannen. Er was ook niet heel veel achtergebleven.
    Omdat ze wel dermate veel plasprikkels krijgt die ze nauwelijks kan beheersen, moeten we de komende 6 weken gaan trainen dmv uitstellen. Iedere twee uur wekker zetten om te plassen en als ze binnen de twee uur moet, zo lang mogelijk proberen te rekken.
    We zijn nu 4 dagen bezig en het werkt nog totaal niet. Nu hebben we nog wel even en ik hoop ook heel erg dat dit gaat werken.
    Mocht er na 6 weken geen verbetering zichtbaar zijn, krijgt ze medicatie tegen een overactieve blaas.
    Nu is ze echt nog heel jong en ze zijn er in het zh erg voorzichtig mee. Maar aangezien we dan echt alles hebben geprobeerd, blijft alleen medicatie nog over, en volgens die arts heeft ze daar dan ook baat bij.

Nu heb ik me al eens ingelezen in die medicatie, maar die bijwerkingen vind ik best heftig.
    Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Dridase bij hun kind?
    Werkte het en had je kind veel last van de bijwerkingen?

Ik hoop dat we niet zover hoeven te komen, maar ik zou het fijn vinden om alvast wat ervaringen van anderen te lezen.

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    ik neem dat blaasontsteking verder is uitgesloten?

3. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ja, blaasontsteking is uitgesloten.
    Blaastraining en medicatie is nu het enige wat nog overblijft.

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    ok, sorry verder geen ervaring (behalve 2x blaasontsteking bij dochter).
    lijkt me echt ontzettend vervelend en zielig voor haar...
    is 2 uur niet wat lang om mee te beginnen? zou je niet met 1x per uur, of 1x per 45 min kunnen starten?
    succes en sterkte..

5. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ja, twee uur red ze nu echt nog niet.
    Ze zit nu ongeveer op 1 keer per uur plassen. Dan probeer ik het nog wat te rekken, maar dat is moeilijk.
    Ze krijgt elke keer zulke heftige aandrang, dat ze helemaal op haar buik met haar knieen eronder (billen omhoog) gaat liggen om het maar te proberen op te houden (dit doet ze altijd al hoor; niet alleen nu tijdens de training). Dus ik kan het ook echt niet lang rekken. Ze heeft er elke keer echt zo'n last van. Echt sneu.
    Het feit dat ze dan in haar (onder)broek plast, doet haar niet zoveel. Kindjes in haar klas reageren gelukkig ook nog niet vervelend. Ze kennen haar niet anders.
    Toch hoop ik heel erg dat het snel beter gaat. Sinds de terugval na de vorige keer is ze geen enkele dag droog geweest..

6. vreeswijk

vreeswijk Actief lid

26 mrt 2009
    228
    2
    18
    Het enige wat ik kan zeggen is dat ik het zelf een paar weken heb gebruikt toen ik een jaar of 16 was. Hielp erg goed! Had geen last van de bijwerkingen. Maar 16 jaar of 4 jaar is wel een verschil. Uiteindelijk bleek ook dat ik mijn bekkenbodem niet goed kon ontspannen.

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier ook alleen ervaring bij mezelf. Ook geen last gehad van bijwerkingen en medicijnen hielpen goed :). Moet nog steeds vaak plassen maar niet meer net als toen, soms wel 20x p dag :).

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier is het hetzelfde geweest, 8x per dag natte broekjes en ook een half uur na het plassen alweer nat. Plas poli en de hele boel doorlopen. Het is hier gelukkig vanzelf over gegaan ( Na een verhuizing nota bene! )

Is er bij jullie een heftige verandering geweest? Buitenom het 4 worden wat ook al een big deal is.

9. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    @suusjeh; hier zijn geen heftige veranderingen geweest. Hoe lang heeft jouw kindje er last van gehad en rond welke leeftijd is het beter/over gegaan?

Fijn te horen dat bij de anderen nauwelijks bijwerkingen waren, maar leeftijdsverschil is idd groot.

Deel Deze Pagina