Hoi, Ik heb een energiek mannetje wat eigenlijk z'n rust nodig heeft smiddags. Hij slaapt vaak een uurtje en vaak na 3 lange Kdv dgn 1,5/2 uur op zaterdagmiddag.hij is elke ochtend om half zeven wakker. Maar goed het is een visueel cirkeltje natuurlijk wat ik goed begrijp.. Hij gaat smiddags gewoon naar bed, maar wil dit eigenlijk op korte termijn wel d'r graag af hebben..ivm school.. Hij zou opzich zonder 'moeten' maar ziet super wit vanaf een uurtje of 15:00u en dan moet hij nog warm eten..savonds ... Wat al niet z'n favo ding is.. Sliep jullie kind nog met 3,3? of hoe hebben jullie dit aangepakt/ afgebouwd?
Rond die tijd wilde ze niet altijd meer slapen. Als ze niet sliep in de middag gibg ze gewoon slapen in de avond. Als ze wel een uurtje had geslapen was het inslapen in de avond echt een ramp. Maar als hij het nodig heeft zou ik als ik jou was nog niet gaan afbouwen. Daar kan je nog wel even mee wachten denk ik.
Hier was mijn dochtertje er zelf klaar mee met ongeveer 3 jaar. Maar ik vraag me af waarom wil je het afbouwen? Alleen voor school? Hij hoeft toch pas als hij 4 wordt? Als hij het toch nodig heeft zou ik hem lekker laten slapen.
In m'n omgeving word ik soms 'raar' aangekeken dat hij nog slaapt zeg maar..en zeggen dan ook dat t vaak een gewenning is.. 'Hij wordt bijna 4.." "Over dat punt moeten ze heen ' enz..
Volgens mij valt er weinig af te bouwen: als je kindje het nog nodig heeft, heeft 'ie het nog nodig. Bij mij hebben ze geslapen tot ze naar de basisschool gingen. Toen sliepen ze alleen nog regelmatig op woensdag- en vrijdagmiddag. En met 4,5 was het pas helemaal klaar met de middagdut. Het komt vanzelf. Ik zou zeggen, geniet nog even van de rust.
Tja, dochter sliep op twee jaar vaker niet dan wel overdag. Nu is ze net drie en gaat ze voltijds naar school. Maar als hij het nodig heeft, dan laat je hem toch gewoon?
Onze oudste zoon sliep nog regelmatig in de middag toen hij zo oud was als jouw zoontje. Dit werd steeds minder toen hij 3,5 was. Snel daarna sliep helemaal niet meer overdag. Onze jongste zoon is ook zo'n slaapkop. Hij is 17 maanden en slaapt meestal nog 2x per dag, in totaal zo'n 4 uur. En hij slaapt 's nachts minimaal de klok rond. Ik heb ze altijd laten slapen naar behoefte. Op de kinderopvang van de jongste betekent dat dat hij nog niet echt mee kan doen met de dreumes-activiteiten omdat hij met de kleine baby'tjes ligt te slapen
Ik zou willen dat m'n oudste nog sliep tussen de middag maar helaas! Met 3,3 jaar was het klaar.. Ik ga niet slapen hoor mama
Hier is meneer net 2 en wil niet meer slapen. Zo van de een op de andere dag. Hij sliep altijd een dikke 2 uur smiddags. Ik weet niet of dat afbouwen dus wel zo werkt. Denk dat ze het zelf aangeven als het genoeg is. Ik zou hem gewoon nog lekker laten slapen nu, zo lang hij nog kan en er behoefte aan heeft!
Zl van 3 slaapt hier ook nog bijna elke dag hoor. Helemaal niet gek hoor. Heel af en toe slaat hij een dagje over en dat is dan ook prima natuurlijk. Ik heb zoiets van zolang hij het nodig heeft doen we het gewoon, waarom niet. Als hij gewoon voldoende slaapt is het hier een stuk gezelliger in huis . Anderen gewoon lekker laten kletsen! Doe vooral waar jij/ jullie je goed bij voelen, dat lijkt me het allerbelangrijkste!
Onze dochter is in Juli 3 geworden en slaapt ook nog smiddags. Niet altijd trouwens. Op het kdv eigenlijk altijd wel, thuis afhankelijk van hoe laat ze wakker is geworden en of ik smiddags weg moet ja of nee. Vaak zegt ze dat ze niet op bed wil maar als ik haar er op leg slaapt ze toch nog wel een uur of 2 weg. Vandaag bijv niet geslapen en om half 6 viel ze in de auto in slaap. Eenmaal thuis bloed sacherijnig en niks was goed. Ik zou als hij zn slaapje echt nodig is het niet gaan afbouwen. Dat komt vanzelf wel.
Mijn dochter is 3,5 en sliep 2 maanden ongeveer niet meer 's middags, dat kwam weer langzaam terug. Nu is ze ziek geweest en heeft ze het gewoon echt weer even nodig. Ik breng haar niet meer naar bed en laat haar op de bank een uurtje slapen. Niet langer trouwens, omdat ze anders om 22 uur nog liedjes zit te zingen in bed
Zoontje begon met 2 jaar te rommelen met z'n middagslaapje en met 2.5 jaar was het middagslaapje helemaal weg. Op bed leggen had geen enkele zin meer maar hij viel nog wel eens op de bank in slaap, dan maakte ik 'm na een uurtje wel wakker. Nu valt ie nog maar weinig in slaap op de bank, om zeg 17 uur geef ik 'm daar ook de kans niet meer voor, dan rekken we het bijvoorbeeld met een bad. Maar hij heeft dus eigenlijk zelf aangegeven klaar te zijn met het middagslaapje.
Hier om de dag.slapen.in het weekend alleen als het uitkomt.soms gaan we weg.hij is net ao ouds als jouw kindje.en hij heeft het nodig anders zou hij niet in slaap vallen.soms wil hij zelf ook niet dan gaat hij ook niet.en ja als hij 4 is zien we dan wel weer.dan zijn ze nog niet leerplichtig. Dus kan hij smiddags ook nog wel eens even bijtanken
mijn oudste dochter lag regelmatig ook nog smiddags te slapen toen ze naar school moest. ze sliep niet elke keer maar kwam wel even tot rust. als ze het nog nodig hebben gewoon lekker laten slapen. ze hoeven met 4 ook nog niet elke middag naar school. ik kan me zelf nog herinneren dat ik op vrije middagen ook een slaapje moest doen omdat ik het ook nog echt nodig had
Hij is nog harstikke jong! Laat hem lekker slapen als hij daar behoefte aan heeft. Zelfs als hij over 9! maanden naar school gaat, kan hij nog in de middag slapen. Rustig opbouwen en na een tijdje over naar woe/vrij middag slapen. Volg je eigen kind en laat de rest maar kletsen. Mensen hebben altijd commentaar en het is altijd vroeg/laat. Ik heb inmiddels (door mijn niet zo'n "normale" kind) geleerd om naar je kind zijn naar zijn/haar behoeftes te kijken. Niet elk kind is gemiddeld en zo kom je ook aan de gemiddelde. Groetjes Suzanne
Mijn dochter sliep toen nog en had het keihard nodig. Ik ben het pas met 3 jaar en 9 maanden gaan afbouwen. Op het KDV heeft ze tot de laatste dag geslapen, als ik het goed heb. Misschien 2 weken ervoor gestopt. En nu? Ze is 4 jaar en 9 maanden en om eerlijk te zijn, zou ze het nog best kunnen gebruiken. Ze gaat 19.30 naar bed (soms ook 19.15 uur) en is rond 6.30 wakker (ook door zoontje die vroeg huilt en haar dan uit de lichte slaap haalt). Het is gewoon te weinig. Ze heeft wallen onder de ogen. Ik wil het veranderen, maar dat lukt me niet. Erg frustrerend. Ik zou zeggen: ga af op de behoefte van je kind. Als je 3 maanden voor school gaat afbouwen, ben je mooi op tijd.
Hier kan ze zonder en met slaap. Als ik tegen haar zeg om 14.00 ga even uitrusten, valt ze vaak in slaap (mag vaak in het grote mama bed). Maar ze kan ook prima wakker blijven. Maar zodra het autorijden is na 15.00 valt ze altijd in slaap. In bed niet altijd.
Mijn kind sliep nog met 4 en dus hield ik hem soms (smiddags) thuis. En nu met 5 slaapt hij heel zelden nog wel eens smiddags, terwijl hij bijna elke middag wel zou kunnen gaan. Ik zou het niet afbouwen, zeker niet nu al. Als je het wilt afbouwen dan zou ik daarmee echt wachten tot ongeveer 3 jaar en 10 maand ofzo.
Onze dochter is net 4 en slaapt nog 3 à 4 dagen in de week s middags. Woe, vrij en het weekend 1 of 2 dagen. Dat heeft ze gewoon nodig en op school kan ze het de drie lange dagen gewoon volhouden.