Geloven in sinterklaas: Ook laten geloven in de kerstman??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 18 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Stomme vraag misschien:) Maar mij lieten ze vroeger ook geloven in de kerstman, die kwam dan ook een kleinigheidje brengen. Zo ook met de paashaas. Hoe doen jullie dit? Laten jullie ook geloven dat de kerstman iets komt brengen? Ben eens benieuwd want ik weet niet of ik mijn kindjes hier nu wel of niet in laat geloven zeg maar.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier alleen Sinterklaas. Kerst en Pasen zijn voor ons een christelijk feest en gedenken we die achterliggende gedachte.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier ligt er wel een kadootje onder de kerstboom.. Maar weet ze wel dat het van ons komt.
    Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld samen een electrisch treintje gekocht voor papa.
    Kostte "niks" maar de lol was onbetaalbaar.

4. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Nee, hier geen kerstman! Dat vind ik een Amerikaanse/ Engelse traditie! Wel een hele leuke overigens hoor maar ik vind het niet nodig om die net zo "zwaar" mee te laten wegen als de Nederlandse tradities!
    Er zal misschien wel een kleinigheidje onder de boom komen maar dan wel gewoon vanuit ons!

5. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hier ook geen kerstman. We doen wel cadeautjes maar die komen echt van ons.

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Hier ook geen kerstman, maar wel een cadeautje onder de boom. Vind dat wel zo gezellig.

7. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Waarschijnlijk wel een kadootje maar dat kopen we voor elkaar we doen niet actief aan de kerstman als vertellen dat hij komt en bestaat, maar ga ook niet zelf vertellen dat het gewoon een verklede man is ;)

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Zo denk ik er ook over!

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij ook. Onze dochter weet dat de kerstman ongeveer hetzelfde doet als Sinterklaas maar dan voor kindjes in Amerika.

10. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    hier precies hetzelfde. sint vieren we heerlijk uitgebreid, en met kerst ligt er voor allebei 1 klein pakje onder de boom, van ons.
    ook uitgelegd dat sint komt voor de kindjes in nederland, en dat de kerstman komt voor kindjes in amerika.
    grappig dat alle reacties tot nu toe hetzelfde zijn

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb de kinderen verteld dat de kerstman ongeveer het zelfde is als sinterklaas. sinterklaas is echter voor nederlandse kindjes en de kerstman voor kindjes uit andere landen waaronder amerika. de landen waar de sint niet kan komen omdat het te ver is vanuit spanje met de boot.

op de vraag waarom sommige kindjes wel kadotjes krijgen en de andere niet heb ik gezegt dat sommige papas en mamas voor de kerst een klein kadotje kopen voor onder de boom gewoon voor de gezelligheid

12. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier geen geloven in sinterklaas of kerstman.

Mijn zoon zal vanaf het begin af aan weten dat de man verkleed is maar ook dat het een heel leuk feest is met cadeautjes. Kerst helemaal geen cadeautjes.

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    hier ook zo!

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Thijmen krijgt wel kadootjes onder de boom. We houden een beetje in het midden waar die dan vandaan komen. Sinterklaas vieren we wel met een kadootjesavond en schoen zetten. En hij is naar de intocht in mijn geboortedorp geweest (lekker kneuterig :) ).

15. mol81

mol81 Niet meer actief

Hier precies hetzelfde

16. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Woon in buitenland en hier is Sinterklaas dus niet bekend, de kerstman des te meer.
    Wij vieren sinterklaas met een kleine groep Nederlanders die hier wonen en pakken kerst wat groter aan.
    Vind de kerst juist zo´n magische tijd voor een kleintje.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij 'laten' onze kindjes niet geloven, dat doen ze zelf wel.
    De kerstman vindt vooral de oudste interessant. Wij doen wel aan cadeaus onder de boom.
    Dit jaar doen we het wat rustiger aan trouwens, vorig jaar flink uitgepakt.
    Onze oudste zit op katholieke school, dus die krijgt het kerstverhaal goed mee.

18. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Hier alleen Sinterklaas.
    Tot dat ze zelf ermee komen.

Kerstman doen we niet, wel doen we een klein cadeautje.
    Sint vieren we wat uitgebreider.
    Als de kids niet meer geloven in Sint, doen we wel gewoon gezelligheid en dan met de kerst een cadeautje en gezellig samen zijn.

19. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Ik wist namelijk niet wat te doen, zoals ik vroeger of zoals bij mijn man. Bij mijn man was het dus alleen in sinterklaas geloven en met kerst een pakje van zijn ouders. Gaan we nu dus hier ook gewoon doen. Inderdaad, de kerstman komt alleen in Amerika is een goed idee. Dus alleen hier in NL komt gewoon sinterklaas. Ik vind het zo leuk nu om het te doen met de kindjes, voel me zelf weer kind:D Maar mij en mijn broer en zus lieten ze dus in alles geloven vroeger vandaar mijn vraag, zelfs de paashaas kwam bij ons de eitjes brengen zeiden mijn ouders. Ze vertelden me dat hun ze deden schilderen e.d en dan bij alle kindjes iets kwamen brengen, wat op zich ook wel leuk is natuurlijk.

20. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik denk dat ik het zo wil doen als dat ik het heb ervaren.

tot aan dat kinderen niet meer in Sint geloven geen kadootjes onder de kerstboom (wel pakjesavond en schoen zetten) maar wel gezellig dingen doen en lekker eten tijdens de kerst.
    Als ze te groot zijn om nog in Sinterklaas te geloven, ruilen we de feestdagen om en liggen er kadootjes(misschien ook leuk om weer eens surprises te doen;)) onder de boom en dan met sinterklaas alleen gezellig gourmetten (traditie van schoonfamilie.) Als ze dan niet meer in sint geloven hoef ik ze ook niet meer wijs te maken dat de kerstman wel zou bestaan :D

Deel Deze Pagina